۱
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۱۱۶۰۷۰
کارشناس صنعت قیر در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد:

صادرات قیر ایران به زیر صفر می رسد!

فاتیما رضایی
عضو کمیسیون قیر اپکس گفت: ایران که 10 درصد صادرات قیر دنیا را در دست داشت، هم اکنون این میزان به 5 درصد رسیده و ارزش صادرات نیز از 2 میلیارد دلار به 1 میلیارد دلار کاهش یافته است.
قیر
قیر
یک کارشناس صنعت قیر در مورد افزایش سه برابری قیمت وکیوم باتوم در سه سال گذشته گفت: این افزایش قیمت وکیوم باتوم در این مدت، از نظر ریالی با توجه به کاهش ارزش ریال در برابر دلار قبل از تحریمهای جدید درست است اما از نظر جهانی قیمت وکیوم باتوم و قیر تنها 10 درصد افزایش داشته و هزینه مصرف قیر در کشورهای دیگر بالا نرفته است.

«حسن تاجیک» در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  افزود: هم اکنون قیمت وی بی 2 میلیون و 770 هزار تومان به ازای هر تن است که برابر با  220 دلار می شود. مضاف بر این باید افزایش هزینه های تولید، حمل و نقل دریایی و زمینی را نیز افزود. به عنوان مثال با توجه به تحریم ها هیچ شرکت کشتیرانی بین المللی حاضر به حمل قیر ایران نیست و شرکت کشتیرانی ج.ا.ا. هزینه های حمل و نقل خود را تا چهار برابر افزایش داده است. افزایش هزینه های حمل و نقل باعث شده تا هزینه های تولید قیر بالا برود.

عضو کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنند گان فراورده های نفتی، گازی و پتروشیمی (اپکس)، تصریح کرد: با توجه به اینکه شورای رقابت و پخش و پالایش قصد دارند عرضه وی بی را با قیمت 2 میلیون و 800 هزار تومان در هر تن از مرداد ماه محاسبه کنند، در نتیجه صادرات قیر کشور تقریبا صفر می شود.

تاجیک ادامه داد:  قیر صارداتی ایران نیز با قیمت 270-240 دلار ، تنها در هر تن 10 دلار سود برای صادر کننده دارد و با توجه به بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات ، باید از تولید کننده و صادرکننده قیر حمایت کرد.

عضو کمیسیون قیر اپکس افزود: ایران که 10 درصد صادرات قیر دنیا را در دست داشت، هم اکنون این میزان به 5 درصد رسیده و ارزش صادرات نیز از 2 میلیارد دلار به 1 میلیارد دلار کاهش یافته است.

تاجیک خواستار حمایت دولت، سازمان توسعه تجارت و پخش و پالایش از صنعت قیر شد. این کارشناس صنعت قیر در مورد نوع حمایت هایی که دولت می تواند با توجه به شرایط تحریم که به درآمد ارزی برای واردات کالاهای اساسی نیاز دارد، اظهار داشت: دولت می تواند در زمینه تامین وی بی با حداقل قیمت به تولید کننده، هزینه آن را دولت تقبل کند چون با توجه به بحث بازگشت ارز از صادرکننده، تضمین و تعهد گرفته می شود و از این محل هزینه وی بی را بردارد. مضافا در زمینه حمل و نقل هم حمایتهای لازم توسط کشتیرانی انجام بشود. در غیر این صورت صنعت قیر کشور به زمین می خورد . این اصل حمایت گرایی در اقتصادهای پیشرفته جهان وجود دارد.

عضو کمیسیون قیر اپکس در پایان تاکید کرد: در صورت عدم حمایتهای لازم، تیشه به ریشه تولید و صادرات قیر زده می شود و با صدای رسا همانگونه که قبلا هم تاکید کرده ام صادرات قیر به صفر رسیده و سال آینده به زیر صفر رسیده  و دیگر چیزی به نام صادرات قیر نداریم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


واقعا مسیر پیشرفت را بخوبی در حال طی کردن هستیم.با این وضعیت که در‌ داخل برای یکدیگر فراهم کردیم نمیدانم چرا ترامپ خودش را بزحمت انداخته و ما را تحریم کرده است.
پتانسیل صادراتی کشور اینک بخاطر عده ای بی تجربه در استانه نابودی برای ایندگان جز ویرانی چیزی نخواهد ماند
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی