۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۱۶۰۸۸
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با "نفت ما"؛

پالایشگاه‌ها فدای رد دیون دولت به صندوق‌های بازنشستگی شدند

محمد جواد یافتیان/خبرنگار پارلمانی نفت ما
قره‌خانی گفت: شرایط کنونی پالایشگاه های واگذار شده دست‌پروده سازمان خصوصی سازی است. باید یادآور شد برای فروش و واگذاری وزارت نفت نمی تواند وارد عرصه شده و ممانعت ایجاد کند.
اسدالله قره‌خانی
اسدالله قره‌خانی
عضو کمیسیون انرژی مجلس اعتقاد دارد خصوصی سازی واقعی در حوزه پالایشگاه ها رخ نداده و همه پالایشگاه ها برای رد دیون دولت به صندوق های بازنشستگی واگذار شده اند.

«اسدالله قره‌خانی» در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما" با اشاره به خصوصی سازی صورت
گرفته در حوزه پالایشگاه های کشور، گفت: عنوان خصوصی سازی امری مطلوب است و در ظاهر می توان اعلام کرد تاکنون 7 پالایشگاه واگذار شده است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در این زمینه، اظهار کرد: این مهم در حالیست که خصوصی سازی واقعی در حوزه پالایشگاه ها رخ نداده و همه پالایشگاه ها برای رد دیون دولت به صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی، کشوری، نیروهای مسلح، نفت و غیره ارائه شده اند.

وی با انتقاد از روند رخ داده در حوزه خصوصی سازی، ادامه داد: در واقع کاش خصوصی سازی در این عرصه صورت نمی گرفت، زیرا پالایشگاه ها حداقل در گذشته زیر نظر وزارت نفت فعالیت می کردند.

سخنگوی سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی
گفت: در گذشته به نوعی برای به روزرسانی پالایشگاه ها، افزایش بهره وری، کاهش آلایندگی، کاهش تولید مازوت و غیره اقداماتی صورت می گرفت، اما اکنون که به صندوق های بازنشستگی واگذار شده اند به این مجموعه ها تکلیف می شود میزان 20 الی 30 درصد درآمدهایی که باید برای اورهال کردن استفاده شود را برای پرداخت حقوق بازنشستگان تخصیص دهند.

قره‌خانی ضمن اشاره به مشکلات ناشی از خصوصی سازی نادرست پالایشگاه ها، تصریح کرد: بر این اساس مشاهده می شود پتروشیمی بوعلی، پالایشگاه تهران و غیره دچار حادثه شدند که این امر ناشی از واگذاری نادرست است زیرا متولی آنها مشخص نیست.

این
نماینده مردم در مجلس دهم اعتقاد دارد متاسفانه روند کنونی خصوصی سازی پالایشگاه ها با اصل 44 قانون اساسی مغایرت داشته و انتظاراتی که در این عرصه وجود داشت، برآورده نشده است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع وقتی افراد به قوه مقننه برای توضیح علت بروز حوادث فراخوانده می شوند، هر مجموعه ای عنوان می کند که 20 درصد سهم برای آنها بوده و متولی اصلی و مشخصی ندارد و به نوعی درهم و برهم شده است.

وی در رابطه با اینکه کدام مجموعه موجب شده امروزه شاهد بروز مشکلات در پالایشگاه ها باشیم، ادامه داد: شرایط کنونی پالایشگاه های واگذار
شده دست‌پروده سازمان خصوصی سازی است. باید یادآور شد برای فروش و واگذاری وزارت نفت نمی تواند وارد عرصه شده و ممانعت ایجاد کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهایی که می تواند از زیان‌ ده بوده پالایشگاه ها جلوگیری کند، گفت: صندوق ها باید این پالایشگاه ها را به بخش خصوصی واقعی واگذار کنند، زیرا آنها مالک بوده و می توانند از طریق بورس و غیره سهام ها را به سرمایه گذاران واقعی واگذار کنند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه وزراء پیشنهادی همواره در برنامه هایشان از موضوع مذکور صحبت می کنند اما در واقعیت اتفاقی رخ نمی دهد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آلوستانی
جناب قره خانی چهار سال سکوت کردید حالا که فصل انتخابات شده زبان به شکوه و اعتراض گشودید
حرفهای خوب و دلسوزانه زدید اما حالا چرا
feedback
Iran, Islamic Republic of
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی