۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۱۱۶۱۹۷
مهدی‌ مطهرنیا در گفت وگو با "نفت‌ما": 

حکومتداری با نفت،‌ دولت‌ها را پاسخگو نمی‌کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مدیریت حکومت با درآمدهای نفتی باعث خواهد شد سیستم خود را درباره عملکرد دولت­‌ها پاسخگو نداند.
مهدی‌ مطهرنیا
مهدی‌ مطهرنیا
 کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تبعات کشورداری با پول نفت، گفت: مدیریت حکومت با درآمدهای نفتی باعث خواهد شد سیستم خود را درباره عملکرد دولت­‌ها پاسخگو نداند. به‌ عنوان مثال در تاریخ پس از انقلاب اسلامی، بر اساس آنچه «صدور انقلاب» نام گرفت،‌ از همان آغاز یک نوع جهت‌گیریِ گسترش ‌‌یابنده در سیاست خارجی ما نهادینه شد. پس می­‌توان به این نتیجه رسید که تمدن­‌ها،‌ جوامع یا حکومت‌­ها مرحله رشد و شکوفایی و انحطاط دارند. البته گروهی هم نظرشان این است که تمدن‌­ها یا رژیم­‌هایی که با گسترش نفوذ خود درصدد فتح سرزمین­‌های متفاوت گام بر می‌­دارند انحطاط خود را رقم می‌­زنند، چرا که به دولت­‌ها و حکومت­‌هایی هزینه­‌آور تبدیل می‌­شوند. 

مهدی‌ مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  همچنین گفت: در واقع این هزینه­‌سازی­‌ها و البته فقدان پاسخگویی و مسائلی که
در قید زمان به وجود می‌‌آیند، به این تمدن‌‌ها ضربه می‌زنند و آنها را آسیب‌‌پذیر می‌کنند. 

وی در ادامه افزود: شرح این شرایط ما را به این واقعیت می‌‌رساند که آسیب‌‌پذیر شدن یا تهدید‌‌پذیر شدن این حکومت‌‌ها،‌ جوامع یا تمدن‌‌ها باعث گسترش انحطاط‌‌شان خواهد شد. طی چند دهه اخیر ایران بر اساس آموزه‌­های انقلابی و تاکید مؤکد به این آموزه‌ها و سپس بهره­‌برداری از آنها در گستره گسترش نفوذ سیاسی خود، به مناسبات کشورهای گوناکونی وارد شده است. در افغانستان، در بحران عراق، قبل از آنها در ماجرای بوسنی‌‌و‌هرزگوین و البته فلسطین، سوریه و در حوزه بحرین و یمن و... هزینه‌‌های بالایی را متحمل شده و به تبع گسترش نفوذ خود در دایره گسترده‌تری از جغرافیای مکانی، زمان از دست داده است.  

این کارشناس مسایل بین‌الملل ادامه داد: این توضیح‌‌ها مؤید آن است که زمانی می‌‌توانیم ادعا کنیم این گسترش مکانی موفق بوده که اتلاف زمان از طریق فقدان دستاوردهای جدی برای مرکز تهی بماند. به‌عبارت دیگر، اگر ایران در یک زمان معین، برای گسترش دفاع از حقوق دیگران و تکیه بر ارز‌‌ش‌های برخاسته از ارز‌ش‌های انقلاب اسلامی خود به جغرافیاهای گسترد‌ه‌تری وارد می‌شود و پس از آن، نه برای مردم آن منطقه، نه برای مردم و گستره جغرافیایی کشور
مرکزی یعنی ایران، بهره‌­برداری عملی صورت نپذیرد، نمی‌تواند در‌ آینده برابر تهدیدهای این قدرت­‌افکنی به راحتی مقاومت کند و برابر آن بایستد یا اعلام پیروزی کند و دستاوردهای گران‌سنگی داشته باشد. 

استاد سیاسی دانشگاه همچنین با گفتن اینکه «می‌­توان این اعلان پیروزی­‌ها و دست­یابی به دستاوردها را از نظر تبلیغاتی عنوان کرد» ادامه داد: اما امروزه شاخصه‌­های مشخصی برای راستی­‌آزمایی پیروزی‌­ها و موفقیت­‌ها در جوامع گوناگون به واسطه رشد آداب تبادل اطلاعات به وجود آمده است. امروز زمانی می‌­توانیم بگوییم هزینه‌ها به امتیازات گران‌بهایی منجر شده است که از نظر اجتماعی بتوانیم از طریق این پیروزی‌ها به پیشرفت و آرامش جامعه ملی خود کمک کنیم و هم اینکه به واسطه دست­یابی و ادعای پیروزی و گرفتن امتیاز در جامعه ملی خود، شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ارزشی و موفقیت در حوزه‌­های گوناگون دیگر باشیم و در مقام تطبیق با گذشته خود و حال کشورهای پیرامون و فراپیرامونی خود سربلند بیرون آییم و به مردم گزارشی شفاف بدهیم. 

مهدی‌ مطهرنیا در پایان صحبت‌هایش گفت: اکنون پرسش مهم این است که ایران طی دهه‌های گذشته و در جبهه‌های گوناگون چه هزینه‌­هایی را متحمل شده و به­ واسطه هزینه‌­ها،‌ چقدر دستاورد داشته است؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


درد همین است که کشور پیشرفتی ندارد.نفت بلای جانمان شده.بی هیچ زحمتی از دل زمین بیرون می اید و ماهم می فروشیم و دور هم لذتش را می بریم
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی