۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۱۱۶۳۹۸
دبیر کمیسیون قیر اپکس در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد: 

قیر عراق؛ جایگزین قیر صادراتی ایران شده است

 فاتیما رضایی
شیخی گفت: متاسفانه بازارهای روبه رشد چین، امارات، قطر را از دست داده ایم و بقیه بازارها را هم داریم از دست می دهیم. در این میان قیر بی کیفیت عراق هم به خاطر ارزانی جایگزین قیر ایران در بازارها شده است
وحید شیخی
وحید شیخی
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی (اپکس) و دبیر کمیسیون قیر این اتحادیه در مورد افزایش قیمت وی بی به خبرنگار "نفت ما" گفت: در موضوع قیر با دو چالش داخلی (تامین خوراک، قیر تهاتری) و خارجی (صادرات) مواجهیم.  

 «وحید شیخی» با اشاره به اینکه، در حوزه داخلی بحث قیمت گذاری وی بی قدیمی است اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم این فرمول قیمتی باید به روز و اصلاح شود و هزینه های تولید با توجه به قیمت نهایی فروش قیر کم شود تا این محصول قدرت صادراتی داشته باشد. با توجه به مصوبه سازمان دریانوردی بین
المللی تا پایان سال ۲۰۲۰ در مورد استاندارد سوخت کشتیرانی (مازوت) و لزوم کاهش کربن، می توان وی بی موجود در نفت کوره و مازوت را استفاده کنیم و به فرآورده با ارزش افزوده بیشتر قیر تبدیل کنیم. 

رییس سابق کمیسیون قیر اپکس افزود: صنعت قیر نیاز به یارانه دولت ندارد فقط قیمت وی بی به گونه ای اصلاح و تنظیم شود که تولید کننده و صادرکننده امکان فعالیت و حیات اقتصادی داشته باشند. در واقع وی بی با ۱۰ درصد رقابت مثبت و ۱۰ درصد رقابت منفی در بورس کالا عرضه می شود. باید سقف رقابت برداشته شود چون رقابت منفی وجود دارد و شرایط ناعادلانه است و بازار کشش ندارد. 

شیخی با اشاره به بند ه بودجه ، مبنی بر موضوع قیر تهاتری و قرار دادن ۳ تا ۴ میلیون تن وکیوم باتوم در اختیار دستگاههای اجرایی (شهرداری ها، وزارت راه، مدارس، مسکن و...)، افزود: از ۲۲ میلیون وی بی تولیدی در سال پالایشگاهها، حدود ۱۶ میلیون تن در تولید مازوت استفاده می شود و مابقی برای قیر. با توجه افزایش قیمت وی بی و اینکه
فصل ساخت وساز کم کم به پایان می رسد و در پاییز و زمستان، به خاطر بارندگی و شرایط آب و هوایی، پروژه های راهسازی متوقف می شود، منجر به رکود تولید قیر کشور می شود.  

دبیر کمیسون قیر اپکس تصریح کرد: قیمت وی بی در هرتن هم اکنون ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است در حالی که در تیرماه ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بود که ۶۳۰ هزار تومان در هر تن افزایش داشته است.  

شیخی ادامه داد: باید تاکید کنم که از ابتدای مردادماه در خواستی برای عرضه وی بی در بورس کالا ثبت نشده و نزدیک به صفر بوده است. تنها استثنا یک قرارداد تامین وی بی نفت جی اصفهان که متعلق به ابتدای سال بوده است، می باشد و به جز آن وکیوم باتوم عرضه نشده است.  

دبیر کمیسون قیر اپکس در مورد قیمت گذاری وی بی در بورس اعلام کرد: شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی بنا بر اصلاحیه ای که مجلس بر روی فرمول قیمت وی بی انجام داد، از انجمن صنفی پالایشگاههای ایران درخواست کرد که فرمول قیمت وی بی را تهیه بکنند و از آنجا که این انجمن ذینفع است تعامل لازم را با تولیدکنندگان و اتحادیه
اپکس نداشته است تا قیمت تعدیل شود.  

شیخی با تاکید بر اینکه باید مجلس و دولت دست به دست هم بدهند تا این صنعت که صادرات و ارز آوری بیش از ۱ میلیاردی دارد سرپا بماند، افزود :عدم تولید قیر از نظر فنی برای مخازن پالایشگاه ها هم ایجاد معضل جدی و خطرناک انباشت وی بی را در پی دارد. 

دبیر کمیسون قیر اپکس در مورد بازارهای صادراتی قیر ایران هم افزود: متاسفانه بازارهای روبه رشد چین، امارات، قطر را از دست داده ایم و بقیه بازارها را هم داریم از دست می دهیم. در این میان قیر بی کیفیت عراق هم به خاطر ارزانی جایگزین قیر ایران در بازارها شده است. تهدید بزرگ همین جایگزینی قیر ایران با قیر سایر کشورهاست به گونه ای که قیر شرکت توپراض ۷۰ دلار ارزانتر از قیر ایران می باشد.
 
شیخی با اشاره به اینکه موضوع دیگر که می تواند به رشد صنعت قیر کشور کمک کند و نیازمند
تصمیم و مساعدت مسوولین است بحث مصوبه سازمان بین المللی دریانوردی در مورد استاندارد سوخت کشتی هاست که فرصت بیشتری برای تولید قیر از وی بی ایجاد می کند و نیازی نیست که وی بی به مازوت و نفت کوره تبدیل شود یا در بیابانها برای مالچ پاشی استفاده شود. 

دبیر کمیسیون قیر اپکس افزود: صنعت قیر از مشکل حمل و نقل کشتیرانی و همچنین دریافت پول صادراتی محصول به خاطر تحریمها در تنگنا قرار دارد. 

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی (اپکس) در پایان با اشاره به شرایط اضطراری کشور با توجه به تحریم نفت خام، اظهار داشت: در جنگ اقتصادی قرار داریم و فراورده های سبک تحریم نیستند، لذا با توجه به این شرایط، صنعت قیر می تواند ارزآوری داشته باشد و نیازمند حمایت فوری مسوولین است. لذا این صنعت می تواند باری از دوش دولت در تامین ارز و بودجه بردارد و همه شرکتهای صنعت قیر آمادگی خود را برای ایفای این وظیفه خطیر اعلام کرده اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


کی به این حرفا توجه میکنه
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی