۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۱۱۶۵۷۵
مدیر عامل سابق نیکو با انتقاد از سیاست های وزیر نفت،در گفت و گو با "نفت ما" تاکید کرد:

زنگنه، استراتژی صادرات گاز ندارد

عاصمی پور گفت: وقتی آقای زنگنه آمدند اصلا استراتژی صادرات گاز نداشتند. او عقیده داشت که صادرات گاز به اروپا به صرفه نیست.
 جواد عاصمی پور
 جواد عاصمی پور
 جواد عاصمی پور؛ مدیر عامل سابق نیکو در مورد طرح صادرات گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   اظهار داشت: من در سال 1361 نماینده مستقیم دولت و مسوول اولین خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا بودم. چرا متوقف شد؟ با آقای تورگوت اوزال نخست وزیر ترکیه دیداری در استانبول داشتم ایشان گفت: شما باید امروز بند ناف امنیت اروپا را به خودتان گره بزنید. امروز می فهمیم که این حرف یعنی چه؟ در زمانی که ترامپ به مرکل می گوید
چون 50 درصد از گاز خود را از روسیه وارد می کنید پس کنار پوتین نشسته اید. ما قصد داشتیم که با خط لوله نفت و گاز خود چنین وضعیتی ایجاد کنیم و حضرات رها کردند و به کرسنت و عمان چسبیدند. مگر مصرف عمان چقدر است. کل مصرف امارات چقدر است. این کشورها کجا می خواهند به داد ما برسند. ما امروز به اروپا نیازداریم. در سال 1361 شش مسیر را برای صادرات گاز ایران مطالعه و هزینه‌ها را هم برآورد کردیم. این محاسبات موجود است. اما کسی نمی‌پرسد که سوابق این محاسبات کجاست؟

مدیر عامل سابق شرکت نیکو در پاسخ به استراتژی صادرات گاز آقای زنگنه افزود: وقتی آقای زنگنه آمدند اصلا استراتژی صادرات گاز نداشتند. او عقیده داشت که صادرات گاز به اروپا به صرفه نیست. ولی امروز قطر گازش را صادر می کند. بحث این است که چرا وقتی شرکتی که می‌خواهد این کار را انجام بدهد، آقای وزیر او
را شیاد خطاب می‌کند؟ همچنین 72 نماینده از این رویکرد زنگنه انتقاد کرده‌اند. آیا همه آنها در اشتباه هستند و فقط شما درست می‌گویید؟ سوال من از آقای وزیر این است.

عاصمی پور تصریح کرد: این طرح مطالعه شده و مصوبه دولت است. پروتکل امضا شده بین نخست وزیر دو دولت است که باید ضمن شروع بکار نماینده ویژه‌ای تعیین می‌شد. من با مصوبه دولت، نماینده‌ ویژه شدم. عدنان قهوه‌چی از طرف ترکیه نماینده ویژه پروژه شد که معاون نخست وزیر ترکیه بود. باوریان شاهسوندی و ده نفر دیگر این طرح خط لوله را در شش سناریو مطالعه کردند. هم دریای سیاه و هم اسکندریه را در بیست سناریوی مختلف شبیه سازی کردیم. ما "ام دی پی" کار را تهیه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که دو اختلاف با ترکیه داشتیم ترانزیت فی و حجم و مقدار
گاز و نفت.  ما با شش کشور اروپایی هماهنگ شدیم. میزان مصرف را تعیین کرده بودیم. هم زمان تامین نیاز ترکیه مد نظر بود. این خط تا قلب ترکیه و شمال ترکیه می‌رفت و می توانست مصرف عمده را که آنجا بود تامین کند. آیا آقای زنگنه در خصوص این موضوع سخنی دارد بگوید.

مدیر عامل سابق نیکو در مورد توقف طرح سواپ نفتی اظهار داشت:  سوآپ مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود؛ مصوبه دولت بود. من در آخرین نامه به وزیر نفت وقت نوشتم که شما در توقف این طرح اهلیت ندارید. چون آقای رییس جمهور این را به ما ابلاغ کرده است. از آقای هاشمی تا رییس جمهورهای بعدی همگی سوآپ را ابلاغ کرده بودند. برای متوقف کردن این کار باید از دولت مصوبه بگیرند.  آنها اطلاعات غلطی به مردم ارائه کرده بودند و مملکت عامی هم چیزی در مورد نفت نمی‌دانست. آقای نوبخت چیزی در مورد نفت نمی‌داند. نه آقای نوبخت بلکه سازمان برنامه و بودجه چیزی در مورد نفت نمی‌داند. آقای زنگنه
به غلط در شانا نوشته‌اند که وابستگی انرژی اروپا به گاز 5درصد است. در صورتی که 23.5 درصد ارقامی است که در رابطه با مصرف گاز اروپا توسط رییس جمهور فرانسه اعلام شد.

عاصمی پور در پایان تاکید کرد: اینکه ترامپ بحث گاز و امنیت اروپا را پیش کشید بسیار جالب بود. در بحث اوکراین نحوه برخورد اروپا و آمریکا با تحریم روسیه به چه صورت است؟! مگر می‌توانند یک روزه این ارتباط را قطع کنند. اگر ترکمنستان در زمستان و در پیک مصرف، یک روز گاز را قطع می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟! آقای تورگوت اوزال به ایران علاقمند بود و گرایش ایرانی فوق‌العاده‌ای داشت. او گفت شما باید بند ناف امنیت اروپا را به خود گره بزنید و بعد در وسط زمستان گاز را می‌بندید و می‌گویید تعمیرات داریم و بر سر قیمت چانه می‌زنید. او عین این جمله را بکار برد و گفت "آنها را معتاد می‌کنید." حال آقای زنگنه از روی بی‌اطلاعی حرف می‌زند و خلاف واقع می‌گوید.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


دلیل ماندن را هم بگوویید با این همه افتضاحه این آقا.
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی