۲۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۱۱۷۶۱۴

ضرورت هدفمندی پایان نامه‌های دانشگاهی در جهت تقویت پیوند صنعت و دانشگاه

کارشناس حوزه صنعت گفت: پیوند دانشگاه و صنعت و تجارت ضمن جلوگیری از انتزاعی شدن محصول دانشگاه که همان تولید علم و فناوری است، باعث هم‌افزایی و رونق تولید و اشتغال در کشور می‌شود.
ضرورت هدفمندی پایان نامه‌های دانشگاهی  در جهت تقویت پیوند صنعت و دانشگاه
"شهرام عباس‌پور"، کارشناس حوزه صنعت، در مورد نقش دانشگاه و صنعت در رونق تولید اظهار داشت: دانشگاه به عنوان تولید کننده ایده، دانش و فناوری جایگاه بسیار مهمی را در توسعه و پیشرفت صنعت و تکنولوژی به خود اختصاص داده است. به عبارتی صنعتی شدن محصول و خروجی پیوند نزدیک دانشگاه، صنعت و تجارت است. این موضوع در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، نهادینه شده است و همین امر باعث تحول شگرف در تولید ثروت و قدرت آن کشورها شده است.
در همین ارتباط وی تصریح کرد: امروزه در جهان، دانشگاه‌ها به عنوان منابع نرم‌افزار سفارش گیرنده فن، تکنیک و ایده صنایع مهم و های تک هستند ولی متاسفانه در کشور ما توجه جدی به این مقوله نشده است.
عباس‌پور افزود: امروزه ما شاهد گسست و شکاف وسیع بین دانشگاه و صنعت و تجارت هستیم که این موضوع باعث هدررفت سرمایه‌های مالی و انسانی جبران‌ناپذیری برای کشور شده است. پیوند دانشگاه و صنعت و تجارت ضمن جلوگیری از انتزاعی شدن محصول دانشگاه که همان تولید علم و فناوری است، باعث هم‌افزایی و رونق تولید و اشتغال در کشور می‌شود.
این کارشناس حوزه صنعت تأکید کرد: امروزه در کشور دانشگاه مسیر خود را سیر می‌کند و میلیون‌ها دانش آموخته بیکار مانده و صنعت هم مسیر خودش را می رود، لذا با توجه به گذشت چهل سال از عمر انقلاب اسلامی و سپری شدن فرآیندهای سعی و خطا و صرف هزینه‌های گزاف، وقت آن رسیده است که نهادهای متولی
و تصمیم گیر، طرحی نو دراندازند.
وی در مورد نقش استارت‌آپ‌ها به عنوان یک مقوله جدید در کسب و کار و توسعه و تولید افزود: امروزه اینترنت اشیاء به عنوان چهارمین انقلاب دیجیتالی یاد می‌شود و بازار جهانی آن در افق سال 2020، به 1.5 تریلیون دلار میرسد در حالی که سهم ایران از آن در سال 1404، تنها 20 میلیارد دلار خواهد بود.
عباسپور، در مورد مهاجرت نخبگان توسط کشورهای پیشرفته صنعتی گفت: فقط در طی 3 دهه گذشته، ارزش سرمایه‌ای انسانی خارج شده از کشور بیش از 2 تریلیون دلار بوده است یعنی به عبارتی برابر با 100 سال صادرات نفت کشور. البته دلایل مهاجرت نخبگان علمی کشور بسیار است ولی به طور خلاصه، بیکاری، سطح پایین درآمد، نارسایی‌های مالی و اداری و کمبود امکانات تخصصی علمی، از مهمترین دلایل مهاجرت نخبگان ایرانی است.
وی با استناد به آمار صندوق بین‌المللی پول افزود: این نهاد بین‌المللی در گزارشی اعلام کرده که ایران در میان 100 کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته سالانه با مهاجرت 180 هزار نفر دانش آموخته جهت ادامه تحصیل یا کار بیشترین تعداد مهاجرت مغزها را داشته است و آمریکا، کانادا و بریتانیا سه مقصد اول جذب این نخبگان بوده است. در همین رابطه به عنوان مثال استفان هارپر، نخست وزیر سابق کانادا اعلام کرده بود که مهاجرت نخبگان ایرانی این کشور را 25 سال پیشرفت داده است.
عباسپور با اشاره به اینکه هزینه تربیت هر نخبه یک میلیون دلار است لذا با خروج متوسط سالانه 150 هزار نفر، ایران سالانه 150 میلیارد دلار از این بات خسارت می‌بیند آن هم در شرایطی که کشور برای رونق تولید به این سرمایه‌ها نیاز دارد.
این کارشناس صنعت در پایان تأکید کرد که تقویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و هدفمند کردن پایان نامه‌های دانشگاهی با نیازهای اقتصاد و صنعت کشور، می تواند زمینه ساز تسریع در رونق تولید در کشور شود بدین صورت که می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی و بهره‌وری را فراهم سازد.
منبع: ایسکانیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی