۱۱
۵۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۱۲۲۸۳۲
در گفت و گوی اختصاصی "نفت ما"با مدیرعامل" پترول":

زمان افتتاح پتروشیمی لردگان مشخص شد

اشرف زاده گفت: لردگان از چند جهت برای ما بسیار حائز اهمیت است. نخست اینکه،این پروژه در منطقه کمتر توسعه یافته ،احداث شده است که با راه اندازی آن تحولی عظیم در منطقه ایجاد خواهد شد، دوم اینکه با جذب و استخدام نیروهای بومی گام بسیار مهمی در جهت کاهش نرخ بیکاری خواهد داشت و در نهایت به توسعه متوازن منطقه در راستای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده کمک می کند.
رسول اشرف زاده
رسول اشرف زاده
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، مجتمع پتروشیمی لردگان واقع دراستان چهارمحال و بختیاری منطقه فلارد در فاصله 55 کیلو متری شهرستان لردگان درحالی در آستانه بهره برداری قرار دارد که این شرکت درسال1387 تاسیس گردید و به دلیل دسترسی مناسب به منابع آب و خوراک گاز و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور و همچنین دارا بودن زمین و موقعیت مناسب از نظر تسطیح و انجام کار زیر بنایی از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار می باشد. محصول تولیدی این شرکت آمونیاک با ظرفیت تولید روزانه2050 تن و اوره با ظرفیت تولیدی روزانه 3250تن می باشد.

با مهندس رسول اشرف زاده؛ مدیر عامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در خصوص افتتاح پتروشیمی لردگان و طرح های نیمه تمام و آماده افتتاح این گروه به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:
 
 
لطفا پیش از هر چیز در خصوص پتروشیمی لردگان و زمان افتتاح این طرح توضیحاتی بفرمایید.
همانطور که می دانید بسیاری از پتروشیمی ها در ماهشهر و عسلویه قرار دارند و کمتر طرحی وجود دارد که در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم ، احداث شده اند اما طراحی و ساخت پتروشیمی در منطقه لردگان یکی از سیاست ها و اقدامات خوب دولت بود که در بخش هایی که واقعا نیازمند توسعه متوازن است مجموعه های صنعتی براساس پتانسیل های خود نقش توسعه ای خود را ایفا کنند. یکی از اقدامات خوب و اثرگذاری که در خصوص پتروشیمی لردگان صورت گرفت این بود که همزمان با برجام کل فاینانس صورت گرفته در خصوص این پروژه از چینی ها دریافت شد و در همان زمان احداث، تمامی مبالغی که در چین به این پروژه اختصاص پیدا کرده بود قبل از اینکه از لحاظ مناسبات سیاسی اتفاقی رخ دهد و موانعی ایجاد شود به کشور منتقل کردیم و جزو معدود شرکت هایی هستیم که بالغ بر 99 درصد فاینانس ارزی را که معادل 504 میلیون یورو بود حدود 400 میلیون یورو را از آنرا استفاده کنیم که در نوع خود جزو افتخارات این شرکت محسوب می شود .
این پتروشیمی در 3 فاز طراحی شد که فاز اول آن یوتیلیتی بود. وجه تمایز پتروشیمی لردگان با سایر طرح ها در این است که خودش سرویس های جانبی دارد و با سایر طرح های پتروشیمی متفاوت است . این واحد در شهریور پارسال در مدار قرار گرفت و بعد از آن راه اندازی بخش آمونیاک را داشتیم که طبق برنامه ای که صورت گرفته بود باید در فروردین ماه افتتاح می شد ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم حضور همکاران به تاخیر افتاد. در حال حاضر 60 درصد خوراک گاز در واحد آمونیاک فعال است و طی 1 تا 2 هفته آینده واحد آمونیاک به طور رسمی به بهره برداری خواهد رسید و بعد از آن در فاز سوم نیز تولید اوره را آغاز خواهیم کرد .
 
ظرفیت تولید پتروشیمی لردگان چقدر است؟
ظرفیت اسمی این واحد 1 میلیون و 750 هزار تن اوره و 680  هزار تن آمونیاک است.
 
ویژگی های پتروشیمی لردگان نسبت به سایر طرح های مشابه آن در چیست؟
لردگان از چند جهت برای ما بسیار حائز اهمیت است. نخست اینکه،این پروژه در منطقه کمتر توسعه یافته ،احداث شده است که با راه اندازی آن تحولی عظیم در منطقه ایجاد خواهد شد، دوم اینکه با جذب و استخدام نیروهای بومی گام بسیار مهمی در جهت کاهش نرخ بیکاری خواهد داشت و در نهایت به توسعه متوازن منطقه در راستای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده کمک می کند. همچنین طی یک برنامه توسعه ای در قالب 2 واحد رزینی و ملامینی که زنجیره بسیار خوبی برای 5 سال آینده در زنجیره پایین دستی خواهد بود در نظر گرفته شده است. سیاست و استراتژی سهامداران این است که در منطقه همزمان با ایجاد اشتغال، توسعه متوازن و سودآوری پایداری شکل بگیرد چرا که هر چقدر به سمت توسعه صنایع پایین دستی حرکت کنیم و حلقه های زنجیره ارزش را تکمیل کنیم به هدف مان در ایجاد اشتغال و توسعه این منطقه کمک شایانی خواهد شد.
 
با توجه به اینکه بازار اوره در حال اشباع است آیا برای فروش محصول این شرکت برنامه ای دارید؟
  هدف اصلی ما تبدیل محصول اصلی اوره به محصولات پایین دستی است که طبق تحلیلی که از آینده بازار صورت گرفته می توانیم محصولات متنوعی در 2 شاخه تولید کنیم .این نوید را به سهامداران بدهم که در آینده نه چندان دور بحث احداث این طرح ها شروع خواهد شد. مطالعات و امکان سنجی انجام شده و مصوبات لازم نیز اخذ شده است. این اتفاق میمونی که خبر آنرا بعد از افتتاح خدمت سهامداران و مردم منطقه خواهیم داد این است که در 2 زنجیره تولید اوره رزینی و پودر ملامین وارد پایین دست خواهیم شد و تولید آنها باعث می شود دیگر دغدغه  فروش اوره را نداشته باشیم چرا که برخی از محصولاتی که در پایین دست تولید خواهد شد در حال حاضر وارداتی است که با تولید آنها در پتروشیمی لردگان کشور از واردات آن بی نیاز شده و صرفه جویی ارزی خوبی صورت خواهد گرفت لذا راه اندازی لردگان در 3 ماهه اول امسال جزو برنامه های استراتژیک ما است و تمام مقدمات کار انجام شده و یک خبری هم که جا دارد از همکاران محترم شرکت تقدیر کنم این است که بالغ بر 26 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه داشتیم و این نیز جزو افتخارات شرکت محسوب می شود.
 اولویت اول ما کیفیت است نه کمیت؛ بنابراین حاضریم افتتاح پروژه با تاخیر صورت بگیرد ولی حادثه ای هر چند کوچک برای همکاران ما رخ ندهد. باید در نظر داشت که فاصله منطقه لردگان با مناطق صنعتی زیاد است اما سعی شده تا با آموزشهای لازم فرهنگ صنعتی در بین همکاران تبیین شود و امروز نیز افتخار می کنیم که 26 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه داشته ایم.
 
آقای اشرف زاده در خصوص پتروشیمی ایلام هم توضیحاتی بفرمایید؟
ایلام یکی از قدیمی ترین طرح هاست .شرکت پترول شرکتی است که دو وظیفه عمده دارد که یکی بحث فعالیت در بازار بورس است چون خودش بورسی است و دیگری اجرای طرح های تکمیلی است که در این زمینه  امسال هم با یک رویکرد جدی تری به سمت طرح های تکمیلی حرکت خواهیم کرد .یکی از سیاست های اصلی این است که طرح های پایین دست را هم توسط بخش خصوصی و هم توسط مجموعه مدیریت کنیم.
در حال حاضر بیش از 30 شرکت پتروشیمی زیر مجموعه پترول است و همین باعث شده تا در بورس سهام این شرکت روز به روز روند افزایشی داشته باشد.
 
وضعیت سایر طرح ها چگونه است؟
  در خصوص پتروشیمی لردگان و ایلام روز شمار افتتاح را داریم . دو طرح صدف عسلویه و پلی پروپیلن ایلام را نیز در دست اجرا داریم .در مورد پتروشیمی صدف تسهیلات ریالی و ارزی تامین شده و در این خصوص مشکلی متوجه این پروژه نیست .در مورد پروژه پلی پروپیلن ایلام تمامی تجهیزات به کشور وارد و منابع ارزی و ریالی آن نیز تامین شده است. پیش بینی بر این است که این دو طرح در سه ماهه اول سال 1401 افتتاح شوند. پتروشیمی صدف در حال حاضر 43 درصد و  پلی پروپیلن ایلام نیز 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارند .پیمانکار پلی پروپیلن ایلام هم انتخاب شده و تجهیزات در حال نصب است. واحد پلی پروپیلن ایلام یکی از محصولات بسیار استراتژیک برای صنعت کشور است .
 
بیماری کرونا بر بسیاری از صنایع ایران و سایر کشورها اثر نامطلوبی گذاشته است،در این راستا چه اقدامات موثر برای حفظ سلامت کارکنان صوترت گرفته است؟
از روزی که بیماری کرونا در کشور  شیوع پیدا کرد هم راستا با سیاست های ابلاغی وزارت بهداشت، کمیته سلامت در شرکت تشکیل شد، تمامی جلسات به صورت آنلاین برگزار شد ،وسایل شوینده و بهداشتی برای همکاران تهیه شد، به همه همکاران ابلاغ شد که حضور در محل کار صرفا با دستکش و ماسک صورت گیرد تا سلامت کارکنان به خطر نیفتد .شیوع بیماری کرونا بر فعالیت ها تاثیر گذاشته است اما باعث نشده واحد های تولیدی و طرح ها متوقف شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


سهامدار
یعنی تو این بازار سهم پتروشیمی لردگان میترکونه
وطنم
دولت میخواد داستان افزایش قیمت دلار رو سر بورس پیاده کنه حالا چه شلرد باشه چه تشتک سازی فرقی نمیکنه
یعنی واقعا افتتاح میشه من که فکر نمیکنم
سال ۹۸ هم قرار بود راه اندازی بسه اما نشد
الانم فکر نمیکنم راه بیوفته الکی دلتونو خوش نکنید
منفی نگر نباش دوست عزیز
احسنت به این مدیریت که شلرد علی رغم ریزش بازار و با وجود عرضه فراوان سهم به مانند طلا خریداری میشود.
شلرد طلای سال ۹۹ برای سهامداران خواهد بود
شتر در خواب بیند پنبه دانه...
شتر جان جم کن برو
جعفر بامیری
آقای اشراف زاده نیروهای بومی کجا استخدام شد
بهتره بگین آقای محسن محمودی مدیرعامل پتروشیمی هر چی نیروی غیر بومی بود استخدام کرد
واقعا جای تاسف داره برا هلدینگ خلیج فارس که محمودی رو میکنه مدیرعامل و هر چی فامیل بیکار داشت استخدام کرد
اصلا هم اینجوری نیست بهتره سنجیده تر صحبت کنی ! آدم نباید هر حرفی رو بدون تفکر به زبون بیاره ! اگه واقعا مطمئنی اسم دونفری ک آشنای دکتر محمودی هستند رو بگو !
با حرفهای نسنجیده حق بعضی افراد من جمله دکتر محمودی رو ضایع نکنیم
ن
من خودم برا این منطقه ام حداقلش از شما بیشتر در جریانم اقای بامیری کاملا درست گفتند اینجا نیروهای غیربومی خیلی بیشتر از بومی ها هستن همش هم با پارتی و فامیل بازی وارد شدن...الودگی و صداش برا ماس استخدام و سودش برا کسای دیگه؛ ی خانواده رو میبینی ازش ۷ و ۸ نفر تو پتروشیمی ان از بخش کارگریش گرفته تا مهندسیش یکی ام میبینی حتی یدونم ازشون استخدام نکردن... وضعیت استخذامش افتضاااااااااااح
درود بر شما
سلام. از زمانی که دکتر محمودی مدیر عامل هستند تمام تلاششون برای بومی های شهرستان و بعد استان بوده. شما احتمال بومی های غیر شهرستان را غیر بومی می نامید.
آن شا الله راه اندازی خیلی نزذیکه
مردشور ..... ببره ی مش .. کثیف جم شدن فقط
دقیقا موضوع همینه.شهرستان فلارد درصد خیلی پایینی جهت استخدام داره..اکثرا خارج از شهرستان هست.تا دلت بخواد نفرات لردگان و شهر کرد.علت رو که می پرسی میگن فلارد نفر متخصص و سابقه دار نداره..اگه آبدارچی یا نگهبان بخوان شاید از فلارد جذب بشه
خدا نگذره ازشون این همه جوون بیکار تو لردگون دارن
پارسا
کجا نیرو بومی استخدام کرده اکثرا غیره بومین بعد ماها که بومی هستیم باید بریم عسلویه وبندرعباس وبوشهر
دوست عزیز پتروشیمی نیروی متخصص میخواد. شما انتظار نداشته باش یه فراخوان بزنن تو منطقه لردگان بگن دوستان عزیز بیاید سر کار، کسی که کارش تو منطقه خوش آب و هوای لردگان دامداری هست باید به همون کار مشغول باشه. یاد پل کارون ۴ افتادم که عشایر های منطقه میومدن سراغمون و با لهجه شیرین محلی از ما تقاضای کار میکردن، میکفتم چه کاری بلدی ؟ ایگفت مهندس ما ناتوری و کمپاسی بلدیم.
ارسلان جلیل پیران
سلام
دوست عزیزی که میگی پتروشیمی نیروی متخصص میخاد،اولا ما متخصصینی داریم که استخدام نشدند و بجای آنها غیربومیها دارن کار میکنن دوما کل پتروشیمی که نیروی متخصص نمیخاد سوما اگه قرار باشه متخصصینی استخدام بشوند که بومی نباشند پتروشیمی دیگه چه فایده ای برا مردم منطقه ما داره؟
ن
دوست عزیز حتی تو بخش کارگری ساده هم وضعیت استخدامش با پارتیه .. ما از نزدیک داریم میبینیم شما کجای کارید😑
لردگون جووون متخصص زیاد داره ولی سگای ول گرد نمیزارن ازشون استفاده بشه ک میرن ی مش سگو از شهرای دیگ میارن
ن.ف
پل نفت منظورتونه؟
دارابی
مصاحبه خوبی بود
شلرد و پترول جزو سهامهای ارزنده بورس هست با بنیاد عالی
تقی اخوت
پترشیمی لردگان در جذب نیرو بومی خوب عمل نکرد خود من سابقه ۵ سال کار در اینجا رو دارم ولی غیر بومی جذب میکنند وخود من در فاصله ۱کیلومتری پتروشیمی سکونت دارم
آقای اشرف زاده پتروشیمی لردگان برای شما حائز اهمیت بود.علاوه بر اینکه برای ساکنین منطقه سودی نداشت بلکه ضرر هم داشت.فرمودید اشتغال برای جوانان ،منظور شما از جوانان منطقه هست؟یا جوانان و اقوام آقای محمودی
هر انسان بالغ که از کنار پتروشیمی رد بشه از طرح بسیار احمقانه ای که در منطقه احداث شده حسابی خنده اش میگیره
اگر میخواهی معنی واقعی کلمه پارتی رو با دو چشم ببینی به پتروشیمی لردگان سری بزنید
ميا
در خصوص طرح هاي پايين دستي مثل اوره رزين و پودر ملامين اگر توسط شلرد انجام بشه واقعًا سهم در آينده نه چندان دور رشد قابل ملاحظه أي خواهد كرد.
سید صلاح
اگر اجرا بشه که با این اوضاع تحریم بعید میدونم
حالا حالا ها کار داره پتروشیمی لردگان من اونجا کار میکنم
خب کی پس قراره افتتاح بشه گفتن ک تمومه الان
ببخشید میشه ادرس ایمیلتونو بدین من ی سری سوال داشتم
سید صلاح
سلام دوست عزیز از تولید و فروش لردگان خبری داری چطور میتونم باهاتون در ارتباط باشم از طریق تلگرام
مبارکهههههههه
پیرمرد
ظرفیت پتروشیمی لردگان یک میلیون و هفتصد هزار اوره هست ؟ اوره یک میلیون ظرفیتشه و آمونیاک 680 هزارتا
كيا
قاعدتا جذب نيروهاي متخصص در هر پروژه اول در منطقه بعد در مناطق جذب صورت مي گيرد حالا برادري
كه ميگه حالا حالا راه نميوفته من اونجا كار مي كنم يا ايشون اونجا كار نمي كنه و يا اصلا از استارت اون بي خبره كه اوليش بيشتر به واقعيت نزديكه،
رحمان
سلام چشممان اب نمیخوره شلردخط تولیدسراین ماه افتتاح بشه ازپارسال گفتن این نشدماه دیگه من سرمایمواگرسهم های دیگرمثلاکبافق گرفته بودم الان صاحب 4میلیاردبودم😕😕😕
آقای اشرف زاده درست گفتند. الان طرح در مرحله راه اندازی واحد آمونیاک هست و ظرف 2 ، 3 روز آینده واحد آمونیاک به طور کامل در مدار قرار میگیره
محمد
چرا با سرمایه مردم بازی می کنید چرا سرمایه مردم برای شما اهمیتی نداره
چند بار اخبار افتتاح رو اعلام کردید مردم اعتماد می کنند و سهام شرکت رو می خرند ولی بعد از مدتی که مشخص می شه اخبار کذب بوده مجبور می شوند با ضرر‌ سهام شرکت رو بفروشند
پس این افتتاح چی شد بزرگواران
شلرد
درغگوترین و بی تعصب ترین افراد در رأس پتروشیمی لردگان هستند که با احساسات سهام داران بازی می کنند و ضرر جبران ناپذیری به سهام داران وارد کردند.خدا از شوند نگذره
صدای سهامدار
جناب الان ٤ هفته از مصاحبه شما مي گذره چرا توليد امونياك رو منتشر نمي كنن؟
امید
علی برکت الله

به مسئولین امر توصیه میکنم ، کمتر بخورن رودل میکنن .
هرچه زودتر شلرد رو راه بندازن
عباس
پتروشیمی لردگان به همین زودیا افتتاح میشه من چند بار به صورت ماموریتی اونجا رفتم
یک طرح خوب که انشا.. به همین زودی خبر افتتاحش میاد
از عزیزان خواهش دارم کسی واقعا اطلاع داره کی افتتاح میشه ممنون
افشین
سلام برا بارگیری و حمل نقلش باید بارش اعلام کنه به باربری های منطقه
سلام به همه دوستان.
یک کلام ختم کلام
اگه مسولین شایسته سالارند خداوند نگهدارشان باشد،ودر دو سرا ابرو و عزت عنایت کند
واگر پارتی سالارند به دم مظلوم کربلا با کرونا به درک واصل بشوند و به ذلت ونکبت از جانب فرزندان لقمه حروم گرفتار شدید بشوند
ابراهیمی
منتظر سریعتر افتتاح بشه
محمدرضا گلی
الان مدتی است شلرد روزانه افت قیمت دارد بالاخره به چه سمتی پیش می رود ؟
طلاااااا
با سلامکی قراره به سهامداران سودی پرداخت بشه ممنون میشم یکی یه جواب درست بده
سلام ، من که دیگه خسته شدم از سال ۱۳۸۸ که زمین خالی و فنس بود من یک میلیون سهام پتروشمی لردگان را از بانک تجارت خریدم . به واسطه تبلیغ تلوزیون آن موقع پتروشمی مبین در عسلویه هم تبلیغ میکردنند. ولی من لردگان را خریدم از بس امروز ، فردا کردند واقعا خسته شدیم ، کلیه پتروشمی های ایران تو این تحریم ۶ ساله افتتاح شد غیر لردگان ما که صبر ایوب داریم تا سال ۱۴۰۰ هم تحمل میکنیم .
اخرش ما نفهمیدیم تاریخ دقیق افتتاحش کیه ....؟
حامد
افتاحیش چه زمانیه 1مهر رد شد که
رضا
جناب اقای مهندس اشرف زاده من بنده پنج سال تو این پتروشیمی خونه من تا پتروشیمی 3 دقیقه هست ولی بخار بهونه کرونا اخراج شدیم الان 7 ماه بیکارم
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی