کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت و گوی اختصاصی "نفت ما"با مدیرعامل" پترول":

زمان افتتاح پتروشیمی لردگان مشخص شد

17 ارديبهشت 1399 ساعت 9:12

اشرف زاده گفت: لردگان از چند جهت برای ما بسیار حائز اهمیت است. نخست اینکه،این پروژه در منطقه کمتر توسعه یافته ،احداث شده است که با راه اندازی آن تحولی عظیم در منطقه ایجاد خواهد شد، دوم اینکه با جذب و استخدام نیروهای بومی گام بسیار مهمی در جهت کاهش نرخ بیکاری خواهد داشت و در نهایت به توسعه متوازن منطقه در راستای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده کمک می کند.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، مجتمع پتروشیمی لردگان واقع دراستان چهارمحال و بختیاری منطقه فلارد در فاصله 55 کیلو متری شهرستان لردگان درحالی در آستانه بهره برداری قرار دارد که این شرکت درسال1387 تاسیس گردید و به دلیل دسترسی مناسب به منابع آب و خوراک گاز و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور و همچنین دارا بودن زمین و موقعیت مناسب از نظر تسطیح و انجام کار زیر بنایی از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار می باشد. محصول تولیدی این شرکت آمونیاک با ظرفیت تولید روزانه2050 تن و اوره با ظرفیت تولیدی روزانه 3250تن می باشد.

با مهندس رسول اشرف زاده؛ مدیر عامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در خصوص افتتاح پتروشیمی لردگان و طرح های نیمه تمام و آماده افتتاح این گروه به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:
 
 
لطفا پیش از هر چیز در خصوص پتروشیمی لردگان و زمان افتتاح این طرح توضیحاتی بفرمایید.
همانطور که می دانید بسیاری از پتروشیمی ها در ماهشهر و عسلویه قرار دارند و کمتر طرحی وجود دارد که در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم ، احداث شده اند اما طراحی و ساخت پتروشیمی در منطقه لردگان یکی از سیاست ها و اقدامات خوب دولت بود که در بخش هایی که واقعا نیازمند توسعه متوازن است مجموعه های صنعتی براساس پتانسیل های خود نقش توسعه ای خود را ایفا کنند. یکی از اقدامات خوب و اثرگذاری که در خصوص پتروشیمی لردگان صورت گرفت این بود که همزمان با برجام کل فاینانس صورت گرفته در خصوص این پروژه از چینی ها دریافت شد و در همان زمان احداث، تمامی مبالغی که در چین به این پروژه اختصاص پیدا کرده بود قبل از اینکه از لحاظ مناسبات سیاسی اتفاقی رخ دهد و موانعی ایجاد شود به کشور منتقل کردیم و جزو معدود شرکت هایی هستیم که بالغ بر 99 درصد فاینانس ارزی را که معادل 504 میلیون یورو بود حدود 400 میلیون یورو را از آنرا استفاده کنیم که در نوع خود جزو افتخارات این شرکت محسوب می شود .
این پتروشیمی در 3 فاز طراحی شد که فاز اول آن یوتیلیتی بود. وجه تمایز پتروشیمی لردگان با سایر طرح ها در این است که خودش سرویس های جانبی دارد و با سایر طرح های پتروشیمی متفاوت است . این واحد در شهریور پارسال در مدار قرار گرفت و بعد از آن راه اندازی بخش آمونیاک را داشتیم که طبق برنامه ای که صورت گرفته بود باید در فروردین ماه افتتاح می شد ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم حضور همکاران به تاخیر افتاد. در حال حاضر 60 درصد خوراک گاز در واحد آمونیاک فعال است و طی 1 تا 2 هفته آینده واحد آمونیاک به طور رسمی به بهره برداری خواهد رسید و بعد از آن در فاز سوم نیز تولید اوره را آغاز خواهیم کرد .
 
ظرفیت تولید پتروشیمی لردگان چقدر است؟
ظرفیت اسمی این واحد 1 میلیون و 750 هزار تن اوره و 680  هزار تن آمونیاک است.
 
ویژگی های پتروشیمی لردگان نسبت به سایر طرح های مشابه آن در چیست؟
لردگان از چند جهت برای ما بسیار حائز اهمیت است. نخست اینکه،این پروژه در منطقه کمتر توسعه یافته ،احداث شده است که با راه اندازی آن تحولی عظیم در منطقه ایجاد خواهد شد، دوم اینکه با جذب و استخدام نیروهای بومی گام بسیار مهمی در جهت کاهش نرخ بیکاری خواهد داشت و در نهایت به توسعه متوازن منطقه در راستای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده کمک می کند. همچنین طی یک برنامه توسعه ای در قالب 2 واحد رزینی و ملامینی که زنجیره بسیار خوبی برای 5 سال آینده در زنجیره پایین دستی خواهد بود در نظر گرفته شده است. سیاست و استراتژی سهامداران این است که در منطقه همزمان با ایجاد اشتغال، توسعه متوازن و سودآوری پایداری شکل بگیرد چرا که هر چقدر به سمت توسعه صنایع پایین دستی حرکت کنیم و حلقه های زنجیره ارزش را تکمیل کنیم به هدف مان در ایجاد اشتغال و توسعه این منطقه کمک شایانی خواهد شد.
 
با توجه به اینکه بازار اوره در حال اشباع است آیا برای فروش محصول این شرکت برنامه ای دارید؟
  هدف اصلی ما تبدیل محصول اصلی اوره به محصولات پایین دستی است که طبق تحلیلی که از آینده بازار صورت گرفته می توانیم محصولات متنوعی در 2 شاخه تولید کنیم .این نوید را به سهامداران بدهم که در آینده نه چندان دور بحث احداث این طرح ها شروع خواهد شد. مطالعات و امکان سنجی انجام شده و مصوبات لازم نیز اخذ شده است. این اتفاق میمونی که خبر آنرا بعد از افتتاح خدمت سهامداران و مردم منطقه خواهیم داد این است که در 2 زنجیره تولید اوره رزینی و پودر ملامین وارد پایین دست خواهیم شد و تولید آنها باعث می شود دیگر دغدغه  فروش اوره را نداشته باشیم چرا که برخی از محصولاتی که در پایین دست تولید خواهد شد در حال حاضر وارداتی است که با تولید آنها در پتروشیمی لردگان کشور از واردات آن بی نیاز شده و صرفه جویی ارزی خوبی صورت خواهد گرفت لذا راه اندازی لردگان در 3 ماهه اول امسال جزو برنامه های استراتژیک ما است و تمام مقدمات کار انجام شده و یک خبری هم که جا دارد از همکاران محترم شرکت تقدیر کنم این است که بالغ بر 26 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه داشتیم و این نیز جزو افتخارات شرکت محسوب می شود.
 اولویت اول ما کیفیت است نه کمیت؛ بنابراین حاضریم افتتاح پروژه با تاخیر صورت بگیرد ولی حادثه ای هر چند کوچک برای همکاران ما رخ ندهد. باید در نظر داشت که فاصله منطقه لردگان با مناطق صنعتی زیاد است اما سعی شده تا با آموزشهای لازم فرهنگ صنعتی در بین همکاران تبیین شود و امروز نیز افتخار می کنیم که 26 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه داشته ایم.
 
آقای اشرف زاده در خصوص پتروشیمی ایلام هم توضیحاتی بفرمایید؟
ایلام یکی از قدیمی ترین طرح هاست .شرکت پترول شرکتی است که دو وظیفه عمده دارد که یکی بحث فعالیت در بازار بورس است چون خودش بورسی است و دیگری اجرای طرح های تکمیلی است که در این زمینه  امسال هم با یک رویکرد جدی تری به سمت طرح های تکمیلی حرکت خواهیم کرد .یکی از سیاست های اصلی این است که طرح های پایین دست را هم توسط بخش خصوصی و هم توسط مجموعه مدیریت کنیم.
در حال حاضر بیش از 30 شرکت پتروشیمی زیر مجموعه پترول است و همین باعث شده تا در بورس سهام این شرکت روز به روز روند افزایشی داشته باشد.
 
وضعیت سایر طرح ها چگونه است؟
  در خصوص پتروشیمی لردگان و ایلام روز شمار افتتاح را داریم . دو طرح صدف عسلویه و پلی پروپیلن ایلام را نیز در دست اجرا داریم .در مورد پتروشیمی صدف تسهیلات ریالی و ارزی تامین شده و در این خصوص مشکلی متوجه این پروژه نیست .در مورد پروژه پلی پروپیلن ایلام تمامی تجهیزات به کشور وارد و منابع ارزی و ریالی آن نیز تامین شده است. پیش بینی بر این است که این دو طرح در سه ماهه اول سال 1401 افتتاح شوند. پتروشیمی صدف در حال حاضر 43 درصد و  پلی پروپیلن ایلام نیز 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارند .پیمانکار پلی پروپیلن ایلام هم انتخاب شده و تجهیزات در حال نصب است. واحد پلی پروپیلن ایلام یکی از محصولات بسیار استراتژیک برای صنعت کشور است .
 
بیماری کرونا بر بسیاری از صنایع ایران و سایر کشورها اثر نامطلوبی گذاشته است،در این راستا چه اقدامات موثر برای حفظ سلامت کارکنان صوترت گرفته است؟
از روزی که بیماری کرونا در کشور  شیوع پیدا کرد هم راستا با سیاست های ابلاغی وزارت بهداشت، کمیته سلامت در شرکت تشکیل شد، تمامی جلسات به صورت آنلاین برگزار شد ،وسایل شوینده و بهداشتی برای همکاران تهیه شد، به همه همکاران ابلاغ شد که حضور در محل کار صرفا با دستکش و ماسک صورت گیرد تا سلامت کارکنان به خطر نیفتد .شیوع بیماری کرونا بر فعالیت ها تاثیر گذاشته است اما باعث نشده واحد های تولیدی و طرح ها متوقف شوند.


کد مطلب: 122832

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/122832/زمان-افتتاح-پتروشیمی-لردگان-مشخص

نفت ما
  https://www.naftema.com