۴
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۲۸۲۸۱
 مدیر عامل پتروشیمی تندگویان  در گفت و گو با نفت ما خبر داد :

راه اندازی واحد استیپل در اردیبهشت ۱۴۰۰

قاسمی شهری گفت: امروز کار بسرعت در حال انجام است گزارش توجیحی راه اندازی واحد استیپل آماده شده، اما هنوز به مرحله مصوبه هیات مدیره نرسیده است که البته فکر می کنم اوایل اردیبهشت ماه سال آینده این واحد به تولید برسد.
سید رضا قاسمی شهری
سید رضا قاسمی شهری
پتروشیمی شهید تندگویان که پیشتر وعده بورسی شدن آن توسط جعفر ربیعی ، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس داده شده بود اسفند ماه 98 با نماد شگویا در بازار فرا بورس درج شد. این شرکت با تولید محصولات پلی اتیلن ترفتالات که کاربرد فراوانی در تولید انواع بطری ها و الیاف دارد توانست در اوج بی ثباتی کمبود بطری های آب معدنی اقدامات قابل توجه و موثری را به انجام برساند.

همچنین پتروشیمی تندگویان با اقدامی قابل تحسین،بعد از گذشت چهل سال گره کور تولید چادر مشکی در کشور را باز کرد و از خروج مبالغ سنگینی ارز از کشور که سالانه به خاطر واردات چادر مشکی به اقتصاد ایران تحمیل می شد جلوگیری کرد. 
پتروشیمی شهید تندگویان همزمان با سال جهش تولید از گرید TG670S چادر مشکی برای اولین بار در کشور رونمایی کرد تا گامی بزرگ در جهت ایجاد زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی بردارد.

در گفت و گوی "نفت ما" با مهندس سید رضا قاسمی شهری، مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان از راه اندازی مجدد خط تولید الیاف مصنوعی(استیپل) که سال های متمادی خط تولید آن به دلایل گوناگون متوقف شده بود مباحثی مطرح شد که در ادامه می آید.

آقای مهندس! واحد استیپل جزو واحدهای تولیدی پتروشیمی تندگویان بوده که از ابتدای سال 90 تولید آن متوقف شده؛ علت توقف این واحد استراتژیک چه بوده است؟
 همانطور که مطلع هستید در پتروشیمی تندگویان دو نوع محصول تولید می شود، یکی پت گرید بطری دیگری پت گرید نساجی.
 6 ماه نخست سال بطری ها و 6 ماه دوم از سال هم نساجی ها پرتقاضا هستند. هر کدام از این محصولات مشتری هایی از  شرکت های پایین دستی دارند، از شرکت های بزرگ ، تا شرکت هایی که در زیر زمین خانه های شان یک دستگاه کوچک گذاشته اند و نخ را تبدیل به پارچه می کنند.در مجموع صنعت نساجی در عین اینکه صنعت بسیار بزرگی است اما بشدت ضعیف و حمایت نشده است که خیلی هایشان هم به مرحله ورشکسته ای رسیده اند.

یعنی شما هم از وجود طرح های متعدد نیمه کاره در پتروشیمی تندگویان اطلاع داشتید؟
بله؛ اواخر اسفند 97 که مدیریت پتروشیمی تندگویان را بعهده گرفتم، اولین واحدی که خوابیده بود را براساس اولویت راه اندازی کردیم. یکی از این واحد ها، واحد  «پلی اچ» بود. این واحد به عنوان پروژه از سال 92- 93 بعلت آتش سوزی تعطیل شده بود و عملا فعالیتی نداشت.  چینی ها هم به مدت یک سال قبل آن را رها کرده و رفته بودند و پروژه متوقف بود. در شرکت تیمی تشکیل دادیم و با تکیه بر توان داخلی و  بدون حضور خارجی ها ، توانستیم حتی سیستم های استرومنت کنترلی را که پسورد نیاز داشت را به همت همین جوان های ایرانی راه اندازی کنیم و امروز واحد «پلی اچ» با افتخار در سرویس است.
چون واحد های دیگری مثل پروژه اس اس بی، پروژه های زیست محیطی، سیستم سی ام ام اس اهمیت بالایی  داشت چرا که از الزامات ورود به بورس بوده و بایستی پروژه ها را اولویت بندی می کردیم از این جهت بود که به واحد استیپل نپرداختیم اما این نوید را بدهم که در برنامه امسال دیده شده که دو خط پی یو وای که چندین ساله که غیر فعال است و همچنین واحد استیپل را به سرانجام برسانیم.

اخرین وضعیت واحد استیپل  چطور است؟
امروز کار بسرعت در حال انجام است گزارش توجیحی آن هم آماده شده، اما هنوز به مرحله مصوبه هیات مدیره نرسیده است که البته فکر می کنم اوایل اردیبهشت ماه سال آینده این واحد به تولید برسد.

این نوید را می دهید که واحد استیپل به تولید برسد؟
بله،طبق برنامه امیدواریم این واحد شیمیایی به تولید برسد، و اگر شرایط نرمال بود و تقاضای کافی در کشور وجود داشته باشد با ظرفیت بالا تولید خواهیم کرد و این بستگی به تقاضای بازار دارد.اجازه بدهید این گونه توضیح بدهم.
 به عنوان نمونه گرید بطری 6 ماهه اول هر سال بر اساس نیاز بازار و اینکه این مدت هوا گرم است و محرم و صفر دراین فصل قرار دارد مصرف آب زیاد است. مصرف مواد ضدعفونی کننده هم از طرفی با توجه به شرایط پیش آمده هم بالاست بنابراین واحد ها پاسخگوی تولید نبود، بنابراین برای تامین بازار قرارداد حق العمل کاری با شرکت گلریز قم منعقد کردیم که خوراک را ما به آنها می دهیم و در مقابل با پرداخت مبلغی بطری تحویل می دهند.
بنابراین با توجه به شرایط و نیاز کشور به محصول استیپل، ظرفیت تولیدمان را مشخص می کنیم تا به سایر واحدهای خصوصی تولیدی کشور آسیبی وارد نشود چرا که ورود با حداکثر ظرفیت ما به بازار می تواند منجر به توقف تولید آنها و بیکار شدن کارگران آنها شود که ما موافق رخ دادن این اتفاق نیستیم.
برای ما این مهم است که تولید داشته باشیم ولی مهمتر از آن صنایع پایین دستی هستند که ما بتوانیم مواد اولیه صنایع پایین دستی را تامین کنیم تا زمانیکه حیات سایر واحدهای تولیدی استیپل در کشور به مخاطره نیفتد.

به عبارتی با ظرفیت پایین تولید می کنید؟ 
خیر! بر اساس نیاز کشور تولید خواهیم کرد، ممکن است نیاز کشور 100  درصد باشد، در اینصورت تولید می کنیم اما اولویت ما نیاز بازار داخل است، با حفظ شرایط پایین دستی که به آن ها آسیب نرسد. برای من خیلی مهم است و تا روزی هم که هستم تلاش خواهم کرد که به واحدهای تولیدی کوچک آسیبی نرسد. جلسات زیادی با انجمن نساجی و انجمن بطری داشتیم و تا حد توان شرایط مناسب برای شان فراهم کرده ایم. 

بعنوان آخرین سئوال که پرسش بسیاری از سهامداران شگویا هست اینکه روند سهم را چطور پیش بینی می کنید؟
ببینید با توجه به رشد قیمت سهام طی ماههای گذشته باعث شده اقبال به بازار سرمایه بیشتر شود و این اطمینان را به سهامداران تندگویان بدهم که شگویا سهامی است بنیادی و دارای پشتوانه که طرح های توسعه متعددی دارد که هر کدام می تواند بر سوددهی شرکت اثر بگذارد.بنابراین توصیه می کنم سهامداران عزیز با شگویا برای سالیان سال بمانند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


امیدواریم هم نماد شگویا رشد کند هم این واحد افتتاح شود
امید
خیانت هایی توسط افرادی در هر صنعتی اتفاق افتاده در هر دوره ای، اینکه این خیانت ها چه آسیب هایی به کشور زده است را خدا می داند.این واحدی که می بایستی سالهای پیش تولید میکرده و هنوز به تولید نرسیده جزو همان خیانتهاست...
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای