۵
۵
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۱۲۸۴۶۴
مهدی تقوی، كارشناس اقتصاد‌ی، در گفت‌وگو با نفت‌ ما تاکید کرد: 

اجازه دخالت نمایندگان مجلس در انتصاب مدیران صنعت نفت باید گرفته شود

تقوی گفت: به دلیل شرایط وسوسه‌كننده بخش نفت، به كرات مشاهده شده است كه نمایندگان مجلس یا ارگان‌های دیگر چشم به حضور در دستگاه‌های نفتی دارند تا بتوانند از این فرصت بهره‌ مورد نظرشان را كسب كنند.
مهدی تقوی
مهدی تقوی
 نفت ما و مدیریت درآمدهای نفتی در طول دهه‌های گذشته بهانه‌ای برای بحث‌های مختلف بود. در واقع عده‌ای كثیر بر این باورند كه تصمیم‌های غلط و البته سوءمدیریت باعث هدر رفتِ دلارهای نفتی به عنوان منبع اصلی تامین بیت‌المال شده‌اند. 
 
مهدی تقوی، كارشناس اقتصاد‌ی، در گفت‌وگو با "نفت‌ ما" در این‌باره اظهار داشت: نفت برای همه كشورهای نفت‌خیر كالایی بسیار ارزشمند و گرانبها است كه اگر به درستی اداره شود‌، می‌تواند هدف‌های مهمی چون «سیر در مسیر توسعه» و در نتیجه  «آرامش عمومی» را محقق كند. اما متاسفانه دولت‌ها در ایران با هر سلیقه و دكترینی كه روی كار آمده‌اند، در هزینه كردن دلارهای نفتی و همچنین نوع مدیریت نفت به عنوان كالای اصلی اقتصاد، به قدری بد و شلخته عمل كرده‌اند كه با قاطعیت می‌توان گفت،‌ نفت برای ایران به پدیده‌ای هزینه‌ساز بدل شده است. 
 
استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: یكی از بارزترین ایرادات مدیریت نفت اصرار عجیب و قابل تامل ساختار اقتصادی كشور به خام‌فروشی است. تداوم این روش غلط به قدری برای عده‌ای مهم است كه حتی وزیر نفت به طور آشكاری ایجاد پالایشگاه در كشور را تقبیح می‌كند و این كارِ مفید را امری مذموم می‌شمارد. در نتیجه‌‌ی چنین رویكردی نفت را به دنیا عرضه می‌كنیم و فراورده‌های نفتی را از كشورها خریداری می‌كنیم كه در واقع خریدار نفت خام ایران هستند. 
 
او همچنین تصریح كرد: در چنین حالتی درآمد نفتی كشور فقط به فروش بشكه‌هایی محدود می‌شود كه به دلیل قرار گرفتن در حالت تحریم، میزان فروش‌ هم بسیار پایین آمده است. اما اگر قرارمان راه‌اندازی پالایشگاه‌ باشد،‌ نفت را به كالاهایی تبدیل می‌كنیم و می‌توانیم در بازار تجارت جهانی فراورده‌های نفتی سهمی پررنگ داشته باشیم و مقدار قابل توجهی دلار به خزانه كشور تزریق كنیم. 
 
تقوی در ادامه با اشاره به دخالت‌های بی‌جا در فضای نفت ادامه داد: نكته مهم دیگر هم چیزی جز این نیست كه نفت باید توسط متخصصان نفتی مدیریت شود تا تصمیم‌های اتخاذ شده تصمیم‌هایی منطبق با واقعیت‌های این حوزه باشد. این در شرایطی است كه به دلیل شرایط وسوسه‌كننده بخش نفت، به كرات مشاهده شده است كه نمایندگان مجلس یا ارگان‌های دیگر چشم به حضور در دستگاه‌های نفتی دارند تا بتوانند از این فرصت بهره‌ مورد نظرشان را كسب كنند. به همین دلیل لازم به تاكیدِ موكد است كه باید نفت را از مدیران غیرنفتی تسویه كرد تا دست‌اندركارانی كه تخصص دارند و با چالش‌ها و فرصت‌های نفتی آشنایی لازم را دارند، فضای مناسبی برای مدیریت مطلوب نفت كشور داشته باشند. 
وی توضیح داد: به همین دلیل لازم است وزیر به عنوان شخص اول نفت كشور و همچنین شخصِ رییس‌جمهوری و حتی معاون اول ایشان از این پس با حساسیت به مراتب بیشتری حواس‌شان را معطوف به ترمیم فضای نفتی كنند تا بلكه اقتصاد كشور از این كالا كه به طلای سیاه معروف است، استفاده لازم را ببرد. 
 
مهدی تقوی در پایان گفت:‌ ایران همیشه تهدیدِ‌ تحریم نظام استكبار است و به نظر نمی‌رسد، اين مشكل نقطه پايانی داشته باشد. با این شرایط می‌توان به راحتی اینطور نتیجه‌گیری كرد، لازم و ضروری است كه برنامه‌ای دقیق برای مدیریتِ بی‌نقص نفت كشور در نظر گرفته شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


عبدی
واقعا برای یک کشور شرم اوره که نماینده مجلسش بجای وضع قوانین و نظارت بدنبال کسب منافع و گماردن افراد خود بر نهادهای اقتصای باشد .قطعا با این رویکرد کشور رشد نخواهد کرد.
مومن پور
در دادگاه شرکت بازرگانی پتروشیمی گوشه هایی از هنر مندی های بعضی از افراد شاغل در مجموعه های نفتی را دیدیم . لطفا اجازه دهید جوانان با انگیزه و تحصیل کرده وارد چرخه مدیریت نفت شوند ،
سالیان
تا بوده همین بوده خانه از پای بست خراب است
نماینده اگر دخالت نکنه پس کی امتیاز بگیره
پس کس هوای پیمانکارارو داشته باشه
کی پول انتخابات رو جور کنه
ناشناس
بله جلوی نه تنها دخالت نمایندگان مجلس را باید گرفت، بلکه دخالت هر کس دیگر منجمله مافیای نفت را باید گرفت! ولی این دخالتها را چه کسی جز وزیر نفت اجرائی میکند؟ چرا؟ برای اینکه در قدرت بماند؟ خیر این همه داستان نیست. ایشان چرا دخالت ها را میپذیرد؟ اگر نه پذیرد چه میشود؟ از وزارت خلع میشود؟ خوب به شود. ایشان تسلیم خلاف و نا حق نشود! چرا میشود؟ایشان با هر مقامی همداستان باشد، چه نماینده یا غیر نماینده، و اشتراکات سیاسی داشته باشد و یا رسیدن به مقاصد سیاسی خود را در آن به بیند، البته همراهی و اقدام میکند.
اینکه جلوی دخالت نمایندگان مجلس را باید گرفت شکی نیست ولی قبل از همه چیز جلوی وزیر نفت را باید گرفت که باج ندهد و داد وستد نکند. این آسان تر نیست؟ این که جلوی نمایندگان مجلس را باید گرفت راه حل نیست بلکه بی اعتبار کردن مجلس است که خواسته دشمن است! چه، اقدام تعدادی نماینده که اقداماتشان در این دوره و ادوار گذشته نیز پوشیده نیست نمیتواند بیانگر کلیت مجلس باشد.
تذکرات مکرر مقام معظم رهبری در رابطه با "نفوذ" و "اژدهای هفت سر فساد" را باید همیشه در نظر داشت و باید دانست که نفت بهترین جایگاه برای عوامل نفوذ و مفسدین است. و مبارزه با نفوذ و اژدهای هفت سر فساد باید از نفت شروع شود. به امید حق تعالی آن روز دیر نخواهد بود.
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی