کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمد غرضی، وزیر اسبق نفت در گفت‌وگو با" نفت ما": 

دخالت نمایندگان مجلس در انتصاب ها باید محدود شود

15 مهر 1399 ساعت 7:42

غرضی گفت:وظیفه نمایندگان مجلس قانونگذاری و نظارت است نه فشار برای انتصاب مدیران غیر متخصص ؛یعنی اگر همین نقیصه را برطرف كنیم، گام بلندی برای ترمیم فضای كدر نفتی برداشته‌ایم .


 
 
تحریم انگار قرار نیست سایه‌اش را از شر ایران و به ویژه اقتصاد ایران كم كند. به همین دلیل وقتی به واسطه تحدیدهایی كه از سوی نظام بین‌الملل مناسبات جهانی و به خصوص فروش نفت‌مان تحت تاثیر قرار می‌گیرد معلوم است كه گرهی كور در فضای اقتصادی می‌افتد و در نتیجه، معیشت مردم به طور كاملا جدی به خطر می‌افتد. 
 
محمد غرضی، فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،در این‌‌باره اظهار داشت: اینكه آمریكا و متحدانش با جمهوری اسلامی خصومت دارند و ما را در تنگنا قرار می‌دهند، مساله‌ای است كه نمی‌توان برای پایانش امیدی حتی اندك داشت. با این حال پتانسیل موجود در كشور ما به حدی است كه اگر تصمیم‌گیران به شناخت كافی از شرایط برسند و همچنین اگر تصمیم‌های‌شان با واقعیت‌ها همخوان باشد‌،‌ در شرایط تحریم هم می‌توانیم گلیم‌مان را از آب بیرون بكشیم. 

عضو كابینه دولت‌های زمان جنگ و سازندگی در ادامه گفت:‌ نفت كالایی گران‌بها برای ما به شمار می‌رود. به همین دلیل حتی در شرایط تحریم هم نباید چشم به این موهبت ببندیم و باید راه‌كارهای درستی را برای عرضه نفت در بازار جهانی برگزینیم. به هر حال ایران یكی از كشورهای مهم خاورمیانه و البته نظام بین‌الملل است و به همین دلیل،‌ می‌توانیم با رایزنی‌های دیپلماتیك در همین شرایط تحریم هم نفت‌مان را به شركای تجاری و حتی سیاسی‌مان عرضه كنیم. 

او همچنین تصریح كرد: لازم است، دولتی‌ها و همه آنهایی كه به نوعی در بخش مهم نفت دست‌اندركار هستند، بدانند كه درآمدهای نفتی حتی اگر مقدارش كم شود، بازهم فرصتی گرانبها برای هزینه‌كردشان در امور جاری كشور به شمار می‌رود. در واقع باید این را در نظر گرفت كه انرژی در ایران ارزان است و لازم نیست، دولت به فكر تامین انرژی مردم باشد. در كشورهای آمریكایی،‌ آفریقایی و حتی اروپایی برای تامین حدود نیمی از نیازهای اولیه مردم دولت باید انرژی تهیه كند.‌ این در حالی است كه در ایران نفت و گاز تقریبا مجانی است. این یعنی ۵۰ درصد از نیازهای جامعه بدون صرف هزینه از جانب نیرویی تامین می‌شود كه خدادادی و در نتیجه مجانی است. 

غرضی در ادامه افزود: پس حالا كه نیمی از نیازهای‌مان بدون پرداخت هزینه به دست‌مان می‌رسد، كمی بیشتر از ۳۰ درصد از بودجه را می‌توانیم به هزینه‌های غذایی و باقی‌مانده را هم به مسایل مربوط به بهداشت و درمان اختصاص بدهیم. شرح این شرایط نشانگر این است كه ایران حتی در شرایطی كه به دلیل تحریم، فضای بسته‌ای در تجارت جهانی دارد هم مشكل چندانی برای برآورده كردن مطالبات عمومی ندارد. فقط كافی است، سیاست‌گذاری‌ها كارشناسی‌شده باشند و در تصمیم‌های‌مان از هیجان و البته افراط و تفریط پرهیز كنیم. 

وی توضیح داد: مشخصا در بحث مدیریت نفت و درآمدهای نفتی، حتما و قطعا باید از نیروهای آشنا به امور كمك بخواهیم و اینطور نباشد كه پرطمطراق بودن حوزه نفت، باعث شود این و آن با سفارش و توصیه فلان نماینده مجلس یا بهمان مدیر دولتی به این حوزه وارد شده و بدون داشتن تخصص و آشنایی لازم، عهده‌دار سمت‌های مهم شوند. وظیفه نمایندگان مجلس قانونگذاری و نظارت است نه فشار برای انتصاب مدیران غیر متخصص ؛یعنی اگر همین نقیصه را برطرف كنیم، گام بلندی برای ترمیم فضای كدر نفتی برداشته‌ایم و می‌توانیم با اصلاح نقصان‌های دیگر به این امیدوار باشیم كه نفت بتواند تاثیرگذاری بیشتری از اینی كه هست، در شرایط كشور و البته مردم بگذارد. 

محمد غرضی در پایان گفت: نفت به قدری ارزش دارد كه حتی در شرایط تحریم هم می‌تواند حلال مشكلات باشد. فقط به این شرط كه تصمیم‌های‌مان تصمیم‌‌هایی كارشناسی باشد و همچنین از ورود افرادی كه با این حوزه آشنایی ندارند، به مدیریت نفت جلوگیری كنیم. در چنین حالتی حتما شاهد این خواهیم بود كه به واسطه‌ همین نفتی كه تحریم است، می‌توانیم مقدمات لازم را برای سیر در مسیر توسعه و آرامش فراهم كنیم.


کد مطلب: 128549

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/128549/دخالت-نمایندگان-مجلس-انتصاب-باید-محدود-شود

نفت ما
  https://www.naftema.com