۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۱۱۵۱۲۲
ضرورت ورود نهادهای نظارتی به یک پروژه؛

پروژه تبلیغاتی ۱۰میلیارد تومانی نفت و گاز پارس چگونه بدون مناقصه برگزار شد؟!

پیچیدگی حساب‌بازی شرکت‌های دولتی آنقدر تو در تو دارد که شاید فقط کراما کاتبین یارای رسیدگی به این پیچیدگی‌ها را داشته باشد. در آخرین شاهکار این شرکت‌ها، به فعالیت خارق‌العاده و کم نظیر شرکت نفت و گاز پارس در زمینه تبلیغ جهت افتتاح دو پروژه پارس جنوبی می‌توان اشاره کرد که با وصف اعتراضات موجود، هنوز هیچ نهاد ناظری به صورت جدی پیگیر تبلیغات خارج از عرف این شرکت نشده است. این به نوبه خود جای تامل دارد که وقتی تبلیغات این شرکت دولتی مصداق اسراف و تبذیر و همچنین لگدمال کردن بیت‌المال است، چرا نهادهای نظارتی قضیه را به صورت جدی‌ دنبال نمی‌کنند؟
نفت و گاز پارس
نفت و گاز پارس

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، مساله‌ی مهمی که در خصوص تبلیغ طرح‌های  پارس جنوبی به چشم می‌آید، وجود شرکتی دسته چندم در لابلای این تبلیغات است؛ شرکتی که در شهرستان ساوه طی چند سال اخیر صرفا در پر کردن سالن‌های همایش و برگزاری جشنواره‌ها عرض اندام کرده است. در حقیقت وظیفه این شرکت برگزاری چنین رویداد بزرگ و همچنین تبلیغات بر روی بیلبوردها نیست. راه‌اندازی همایش، جشنواره، یادنامه‌، میزگرد و ... از جمله وظایف تعیین شده در اساسنامه این شرکت است.

موضوع دیگر به نحوه ارائه پروژه تبلیغاتی به شرکت مذکور است. مبرهن است که واگذاری چنین فعالیت‌هایی باید ضمن مناقصه و پایبندی به اصول قانونی برگزار شود. این در حالی است که شرکت نفت و گاز پارس به صورت مرامی و در قالب "عالم رفاقت" اقدام به اهداء چنین طرحی به شرکت (م.ت)نموده است. برآوردهای انجام شده از هزینه‌های صورت گرفته تا کنون نزدیک به 100 میلیارد ریال است.

هر چند که تبلیغ برای طرح اتمام نیافته‌ی پارس جنوبی جای تعجب دارد؛ ولی با این اوصاف انتخاب یک شرکت مجرب و توانمند می‌توانست مقداری از هزینه حدودا 100 میلیارد ریالی را کاهش بدهد. بسیار کم سابقه است که شرکتی معظم و اینچنینی در حد نفت و گاز پارس ، در پروژه‌ای هزینه‌بر به مناقصه تن ندهد. انتظار می‌رود نهادهای مربوطه ضمن فراخوان مسئولان مربوطه و بازخواست ادله، اقدام به حسابرسی در این زمینه نمایند.

در سالی که مجلس شورای اسلامی جهت ممانعت از حیف و میل بودجه، اقداماتی برای شفاف سازی بودجه انجام داده، انتظار می رود در همین راستا شرکت نفت و گاز پارس نیز حداقل مورد سوال قرار بگیرد. بنابه گزارشات موجود مجلس شورای اسلامی برای شفافیت بودجه سال 98، اقداماتی انجام داده که تا کنون در بودجه های سنواتی لحاظ نشده است. مکلف کردن دولت برای شفاف‌سازی بودجه شرکتهای مربوطه از جمله مصادیق این شفاف‌سازی است. باید منتظر ماند و دید آیا در راستای اجرای امر شفافیت، عملکرد شرکت نفت و گاز پارس در خصوص چگونگی هزینه و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی مورد سوال قرار می‌گیرد یا خیر.   

هدف "نفت ما" صرفا شفاف‌سازی در این مورد است. بدون تردید این سایت خبری از درج پاسخ مدیران شرکت نفت و گاز پارس و هر اقدام دیگری که مصداق شفاف‌سازی در این قضیه مرموز باشد، استقبال خواهد کرد.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی