۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۳
کد مطلب : ۱۱۵۱۸۲

جوابیه شرکت انتقال گاز به یک گزارش +پاسخ"نفت ما"

در پی انتشار خبری با عنوان به کدامین جرم کشته می شویم؟"/مدیران غفلت زده در صنعت گاز پاسخ دهند" توضیحات شرکت انتقال گاز ایران جهت تنویر افکار عمومی ایفاد می گردد.
جوابیه شرکت انتقال گاز به یک گزارش +پاسخ"نفت ما"
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،در پی انتشار خبری با عنوان به کدامین جرم کشته می شویم؟"/مدیران غفلت زده در صنعت گاز پاسخ دهند" به شماره 113147 در تاریخ 16فروردین ماه توضیحات شرکت انتقال گاز ایران جهت تنویر افکار عمومی ایفاد می گردد.
ارتباط میان اخلاق و رسانه در کشف تشریح و تبیین مسایل و مشکلات جامعه و سپس استخراج و ارایه راهکارهای مفید برای حل مسایل یکی از اساسی ترین اصول حرفه ای در جامعه خبرنگاران و اصحاب رسانه تلقی می گردد و براساس مبانی گران سنگ دین مبین اسلام ورود به این عرصه مستلزم آگاهی از ارزش های انسانی ازیک طرف و علم و دانش به مسایل مورد نظر از سوی دیگر می باشد.
متاسفانه رسانه "نفت ما" در گزارشی که در تمام سطرهای آن هیچ کدام از ویژگی های مذکور رویت نمی شود با ادبیات سخیف و با بی احترامی کم سابقه ای که به هیچ عنوان در شان مدیران و کارکنان شرکت انتقال گاز ایران و نه خبرنگاران و دست اندرکاران محترم و معزز فعال در بخش انرژی نمی باشد با انتشار اخباری کذب و از اساس باطل از کشف دروغین خود مبنی بر وقوع انفجار در خطوط انتقال گاز و کشته شدن تعدادی از هموطنان بر اثر عدم مدیریت و نظارت صحیح و پیشگیرانه مدیران و کارشناسان و کارکنان شرکت انتقال گاز ایران آن هم با استفاده از عبارات صفات و مفاهیمی که بیشتر در شان خودشان است؛نظیر نانجیب،بی غیرت،بدون عرق ملی،خوش نشین،بالانشین،دارای تفکر معیوب،بینش تا جلوی بینی،فساد مدیریتی و ... ؟!!! پرده برداری نموده است و جالبتر اینکه به استناد ضرب المثل معروف "خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج" نگارندگان مطلب آنچنان اکاذیب و در خوشبینانه ترین حالت اشتباه خود را باور کرده اند که در ادامه اقدام به داستان سرایی و انتشار دروغ پس از دروغ نموده اند.هرچند این سایت پس از آگاهی از اشتباه بچه گانه خود با انتشار بیانیه ساده و ابتر بدون هیچ گونه عذرخواهی تنها به گاف خبری خود اعتراف نموده اند.
علی ایحال با توجه به نکات خلاف واقع موجود در این گزارش و اهانت های متعددی که به ارکان مختلف شرکت انتقال گاز ایران نکاتی را جهت آگاهی مخاطبان،افکار عمومی و البته دست اندرکاران "نفت ما" بیان می نماییم:
عملیات پیگرانی روشی علمی و فناورانه می باشد که از سالیان گذشته بصورت متداول و روتین در اقصی نقاط کشور توسط کارشناسان توانمند شرکت انتقال گاز ایران با استفاده از انواع مختلف پیگ هوشمند و به روشهای متنوع در حال انجام می باشد.حال اینکه نگارندگان این مطلب که گویا به تازگی با نام این دستگاه و فناوری آشنا شده اند و بصورت هیجان زده ای احتمالا تصور می کنند که غیر از ایشان افراد دیگری از آن اطلاعی ندارند و مشخص نیست که با چه نیت و اهدافی براساس اطلاعات ناقص و قلیل و برداشتهای معیوب و غیر علمی خود با ادعای مقرضانه کذب و غیر حرفه ای "... در خطوط انتقال گاز خبری از پیگرانی نیست " در تلاشند تا متخصصان با تجربه و کارکشته این شرکت را با طرح ادعای عدم استفاده از فناوری پیگرانی متهم نموده و با توهم آموزش موضوع پیگرانی به مجموعه صنعت انتقال گاز ایران و آگاه ساختن آنان از وجود این روش بازرسی فنی که البته در حال حاضر بصورت ادواری و براساس دستورالعمل ها و استانداردهای موجود بصورت گسترده در حال بهره برداری می باشد جای سوال دارد؟!
همچنین همانگونه که اشاره شد پیگرانی امری پیچیده و تابع دستورالعمل های مشخص می باشد و برخلاف ادعای مطرح شده عملیات پیگرانی نه در بازه زمانی6ماهه ویکساله بلکه برای هر خط انتقال گاز با در نظر گرفتن پارامترهای زیادی از جمله قطر و ضخامت خطوط شرایط جغرافیایی و اقلیمی توپوگرافی منطقه ویژگی های خاک ،زمین وفشار خطوط و... به صورت متفاوت و متنوع برنامه ریزی و اجرا می شود.
اما زیرپا گذاشتن ارزش های انسانی و اصول حرفه ای رسانه درجایی به اوج خود می رسد"نفت ما"برمبنای داستان سرایی اشتباه خود که به آن نیز اعتراف کرده است روبه قضاوت ناعادلانه آورده و حتی حکم "قتل عمد وغیرعمد"هم صادر نموده است و قباحت و بی ادبی بی سابقه ای مجموعه شرکت انتقال گاز ایران را که متشکل از شریف ترین پرسنل با تجربه و موسفید و جوانان دلسوز می باشد را به بی غیرتی و عدم غیرت ملی نسبت به کشور متهم می سازد و این در شرایطی است که کیست که اطلاع ندارد در این دوره تحریم ها و جنگ اقتصادی که دشمنان این مرزو بوم به ملت عزیز ایران تحمیل نموده اند، صنعت نفت و گاز خط مقدم و نیروی عملیاتی نظیر مناطق عملیات انتقال گاز پیش قراولان این جنگ می باشند و در عین گمنامی و نجابت با غیرت و شرافتی مثال زدنی به صورت شبانه روزی ودر دورترین و سخت ترین شرایط آب و هوایی  و جغرافیایی مجاهدت نموده و اجازه نداده اند که خللی در امر انتقال و تامین ایمن یا پایدار و بهره ور گاز و انرژی مورد نیاز مردم ،صنایع،نیروگاهها و ... کشور ایجاد شود.
و حال آیا نباید این سوال در ذهن مخاطبان و عاشقان ایران اسلامی شکل بگیرد که ایا این اتهامات و اقدام ناجوانمردانه شما مصداق خنجر زدن از پشت به نیروهای خدوم زحمتکش انتقال گاز نیست ؟!
همچنین ادعای "چراکسی به مردم نمی گوید که ایران در حال حاضر به جهت عدم پیگرانی در خطوط گازرسانی ،بر روی یک بمب ساعتی اداره می شود،" همانگونه که قبلا نیز اشاره شد کذب محض و خلاف واقع و مصداق کامل تشویش و ایجاد نگرانی در افکار عمومی و از نظر دستگاههای امنیتی و قانونی قابل پیگرد می باشد.
شرکت انتقال گاز ایران با توجه به نشر اکاذیب و اتهامات وارده، در مطلب موصوف ، حق پیگرد قانونی موضوع را از طریق مراجع ذی صلاح قضایی و امنیتی برای خود محفوظ دانسته و دست اندرکاران و نگارندگان این مطلب را به قوه الهی به پرهیز از سیاسی کاری ،افزایش سطح آگاهی و دانش فنی و رسانه ای و همچنین رعایت شئونات اخلاقی در نگارش مطالب و پایبندی به ارزش های والای انسانی ، به ویژه خود داری از تهمت ، دروغ،استهزا، غرض ورزی و قضاوت های ناصواب و... دعوت می نماید تا در این برهه حساس که تحریمها و فشارهای اقتصادی و امنیتی دشمنان از یک طرف و وقوع بلایای طبیعی و سیل از طرف دیگر عوام شریف ایران را در دشواری هایی قرار داده است ، زمینه تضعیف روحیه،ارامش و امید مردم و به تعبیری اب به آسیاب دشمن ریختن فراهم نگردد.
نگهداشت خطوط و تاسیسات عظیم و گسترده انتقال گاز با استفاده از استانداردها و دستورالعملهای روز دنیا و با استفاده از آخرین تجهیزات و تکنولوژی های موجود دنیا و بهرگیری از متخصصین با تجربه و صاحب دانش انجام می شود و روش پیگرانی هوشمند تنها یکی از روشهای متداول بازرسی فنی می باشد و شرکت انتقال گاز ایران با هدف به حداکثر رساندن دقت پایش تاسیسات و خطوط و به حداقل رساندن ریسک عملیاتی از روشهای مختلف متعدد دیگری نیز استفاده می کند.
در سراسر دنیا بصورت علمی و منطقی ریسک هایی در جریان عملیات در نظر گرفته می شود و در نتیجه احتمال وقوع حوادث در خطوط لوله گاز به هیچ وجه حتی در استاندارد ترین و بهترین شرایط و با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات هم به صفر نمی رسد و هرگونه ادعایی مبنی بر به صفر رساندن حوادث با استفاده از فناوری پیگ هوشمند،غیر علمی و عوامفریبانه خواهد بود چرا که حتی با بهترین تجهیزات پیگرانی شرکتهای پیشرو اروپایی و آمریکایی با دقت حداکثر 80درصد عیوب را پیدا میکنند.
در بخش دیگری از این گزارش در اقدام قابل تامل و دور از انصاف بصورت مستقیم و در بعضی مقاطع بصورت تلویحی نه تنها مدیران و مسولان بلکه بدنه کارشناسی و کارکنان شرکت نیز از گزند اتهامات اهانتها و شماتتها در امان نمانده اند و حداقل انتظار می رفت سایت خبری "نفت ما" از کیفیت منابع ارزشمند انسانی شاغل در بخش انتقال گاز ایران که با همت بلند و پژوهش و مدیریت دانش در بسیاری از زمینه ها به خودکفایی رسیده اند و دانش فنی مورد نیاز در صنعت را بومی سازی و درونی سازی نموده اند و میزان وابستگی به شرکت های خارجی را به حداقل رسانده اند مطلع بوده و در نتیجه با زبان تکریم و احترام در خصوص ایشان سخن می گفت.
 
پاسخ "نفت ما"
نفت ما لازم می داند نکاتی را جهت اطلاع مخاطبان عزیز و همچنین مدیران و کارکنان محترم شرکت انتقال گاز بیان نماید:
در بند اول پاسخ روابط عمومی شرکت انتقال گاز ایران پاسخ دقیق و متقنی داده نشده است و فقط به فرافکنی و فرار از واقعیت پرداخته شده است به صورتی که حتی تاریخ ، نحوه انجام و چگونگی اجرای عملیات پیگرانی اشاره ای نشده است،اما بر اساس تحقیق و تفحص "نفت ما" از منابع آگاه طبق استاندارد جهانی، خطوط لوله گاز باید هر 7 سال یکبار مورد پیگ‌رانی قرار گیرند تا نواقص احتمالی رفع شود اما همانطور که در متن جوابیه خواندید ظاهرا مدیران شرکت انتقال گاز به دلیل عدم آگاهی آماری از انجام عملیات پیگرانی هوشمند در کشور ارایه نداده اند که به این فرضیه را به ذهن خبرنگاران و مخاطبان فهیم "نفت ما" متبادر می کنند که این عملیات در کشور یا انجام نمی شود و یا در صورت انجام عملیات پیگرانی به درستی صورت نمی پذیرد ، بنابراین بهتر است مدیران شرکت انتقال گاز ایران به جای فرافکنی و فرار رو به جلو آمار مستند و مستدل از انجام عملیات پیگرانی هوشمند در کشور ارایه نمایند.
در قسمتی از این جوابیه سراسر افترا به "نفت ما" عنوان شده است که اطلاع رسانی آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما" ، "مصداق خنجر زدن از پشت است" در صورتی که این رسانه بر اساس رسالت حرفه ای و برای حفظ امنیت جان و مال مردم عزیز کشورمان اقدام به انتشار مطالب که عموما گفت و گو با متخصصین آگاه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می باشد اقدام کرده و خواهد کرد و این نوع نگاه تهاجمی مدیران شرکت انتقال گاز که به جای پاسخگویی شفاف و مستند، کاملا احساسی و به دور از اخلاق حرفه ای ، رسانه "نفت ما" را با ادبیاتی سخیف محکوم می کنند جای تعجب و سوال دارد!؟
در پایان "نفت ما" به مدیران شرکت انتقال گاز پیشنهاد می نماید که به جای فرافکنی و فرار از واقعیت های موجود ،سری به خطوط لوله انتقال گاز بزنند مخصوصا خط انتقال گاز آیگت 1 (IGAT) که از سال 1350 احداث شده وعمر بالایی دارد!
 
 شایان ذکر است که حدودا 8 تا 9 درصد از دارایی‌ها و آورده‌های صنعت گاز صرف هزینه نگهداری می‌شود. این در حالی است که میانگین هزینه نگهداری شبکه گازرسانی در دنیا حدود 3 تا 4 درصد است و بهتر است مدیران صنعت گاز کشور به جای متهم کردن رسانه ی حقیقت طلب " نفت ما" به دنبال راهی برای کاهش هزینه های بی مورد و افزایش راندمان و بهره وری در شبکه انتقال گاز باشند.
در پایان "نفت ما" به مخاطبان خود این امید را می دهد که تا پایان پیگیر منافع  نظام و مردم خواهد بود و با اینگونه تهدیدات عقب نخواهد نشست و بر رسالت حرفه ای خود استوارتر از گذشته ادامه خواهد داد.انشاءالله
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی