کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر تحریم ها بر صادرات نفت ونزوئلا

15 خرداد 1398 ساعت 13:40

برخی از مشتریان نفتی ونزوئلا در اواخر آوریل به دلیل تهدید آمریکا به تحریم، به خرید نفت ونزوئلا پایان دادند و در نتیجه خریداران نفتی این کشور محدودتر شدند.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، صادرات نفت شرکت دولتی PDVSA ونزوئلا در ماه مه به دنبال تحریم‌های آمریکا، ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد.
 
 صادرات نفت و محصولات نفتی شرکت PDVSA در ماه مه نسبت به ماه پیش از آن ۱۷ درصد کاهش یافت و به ۸۷۴ هزار بشکه در روز رسید که عمدتاً به دلیل عدم فروش نفت به پالایشگاه‌های آمریکایی بود.
 
به گفته تحلیلگران، ونزوئلا از اواخر ژانویه که شرکت PDVSA هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، از ذخایر نفت برداشت کرد تا افت تولید خود را جبران کند. در نتیجه این شرکت توانست با وجود تحریم‌های آمریکا، صادراتش را به مدت سه ماه در حدود یک میلیون بشکه در روز حفظ کند.
 
اما برخی از مشتریان نفتی ونزوئلا در اواخر آوریل به دلیل تهدید آمریکا به تحریم، به خرید نفت ونزوئلا پایان دادند و در نتیجه خریداران نفتی این کشور محدودتر شدند.
 
شرکت PDVSA در ماه مه مجموعاً ۳۳ محموله نفت خام و فرآورده‌های نفتی صادر کرد که عمدتاً به مقصدهای آسیایی بود. صادرات نفت به هند بیش از یک سوم کاهش یافت و به ۱۸۷ هزار بشکه در روز رسید در حالی که صادرات به چین حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز ماند. شرکت روس‌نفت که نفت شرکت PDVSA را به عنوان بازپرداخت میلیاردها دلار وام به ونزوئلا دریافت می‌کند، بزرگترین دریافت کننده نفت این کشور عضو اوپک است.
 
طبق آمار، اروپا ۸ درصد از کل صادرات نفت ونزوئلا را دریافت کرد که نسبت به آوریل تغییری نداشت زیرا شرکت رپسول اسپانیا برنامه تهاتری خود را از سر گرفت و از شرکت PDVSA نفت دریافت کرد و در قبال آن، به ونزوئلا سوخت صادر کرد.
 
صادرات نفت ونزوئلا به کوبا از ۴۹ هزار بشکه در روز در آوریل به ۹۱ هزار بشکه در روز در مه رسید. این افزایش صادرات در حالی روی داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بنا به درخواست خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا تحریم‌ها علیه صادرات نفت کاراکاس به کوبا را تشدید کرد.
 
بر اساس گزارش رویترز، افت صادرات نفت ونزوئلا دلیل اصلی مشکلات اخیر پالایشگاه‌های آمریکایی برای تأمین نفت سنگین است.
 
آمریکا تحریم‌های خود علیه شرکت PDVSA را در ژانویه رونمایی کرد و تحت این تحریم‌ها، واردات نفت ونزوئلا به آمریکا و صادرات مواد رقیق کننده آمریکایی به ونزوئلا ممنوع شد. آمریکا در ۲۸ آوریل معاملات شرکت‌های غیرآمریکایی و PDVSA با استفاده از سیستم مالی آمریکا را ممنوع کرد و به این ترتیب استفاده از دلار آمریکا در تمامی مبادلات با شرکت PDVSA ممنوع شد.
 
اقتصاد ونزوئلا به نفت وابسته است و درآمد حاصل از صادرات نفت بیش از ۹۰ درصد درآمد این کشور را پیش از وضع تحریم‌های آمریکا تشکیل می‌داد. ونزوئلا صاحب بزرگترین ذخایر نفت جهان است اما تولید این کشور در نتیجه بحران اقتصادی، تا آوریل به کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرد.

منبع: ایسنا 


کد مطلب: 115274

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/115274/تاثیر-تحریم-صادرات-نفت-ونزوئلا

نفت ما
  https://www.naftema.com