۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۱۱۵۲۸۹
رویترز:

تحریم‌ آمریکا علیه پتروشیمی ایران،نمادین است

مقام‌های ارشد دولت آمریکا این تحریم‌ را جدیدترین اقدام برای فشار وارد کردن  بر اقتصاد ایران و خشکاندن منابع مالی  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، توصیف کرده‌اند.
تحریم‌ آمریکا علیه پتروشیمی ایران،نمادین است
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیلگران تحریم‌ دولت آمریکا علیه بخش پتروشیمی ایران را نمادین توصیف کرد که اثر کمی دارد.
 
خبرگزاری رویترز نوشت، ایالات متحده آمریکا روز جمعه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران را به بهانه حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌ قرار داد و اعلام کرد، این اقدام را به منظور خشکاندن درآمدهای بخش نظامی ایران انجام می‌دهد، اما تحلیلگران این اقدام را تا حد زیادی نمادین می‌دانند.
 
 خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای جمعه اعلام کرد «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» و ۳۹ شرکت پتروشیمی زیرمجموعه آن و همچنین عاملان فروش این شرکت را به دلیل حمایت مالی از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.
 
مقام‌های ارشد دولت آمریکا که به شرط عدم افشای نام با رویترز گفت‌وگو کردند، این تحریم‌ را جدیدترین اقدام برای فشار وارد کردن  بر اقتصاد ایران و خشکاندن منابع مالی  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، توصیف کرده‌اند.
 
 یک مقام به رویترز گفت: «این تحریم‌ها آثار بسیار گسترده‌ای روی بهبود آتی اقتصاد ایران خواهند داشت».
 
اشخاص آمریکایی در حال حاضر از هر گونه معامله با اقتصاد ایران منع شده‌اند بنابراین، تحریم‌ جدید برای شرکت‌ها و افراد غیرآمریکایی موضوعیت دارد.
 
یک مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا که تحلیلگر مسائل ایران است، گفت، تحریم‌ جدید اثر اندکی خواهد داشت، چون شرکت‌های غیرآمریکایی تا الان هم به دلیل تحریم‌های فعلی از تجارت با بخش پتروشیمی ایران خودداری می‌کردند.
 
«سوزان ملونی» عضو اندیشکده بروکینگز، تحریم‌های جدید را اقدامی «زائد» توصیف کرد که تعمداً با هدف القای این برداشت وضع شده که تعامل با کل اقتصاد ایران ممنوع است. او گفته «اثر خالص» این اقدام، نسبتاً ناچیز خواهد بود.
 
مقام سابق خزانه‌داری آمریکا که به شرط عدم افشای نام با رویترز مصاحبه کرده، گفته که اثر این تحریم‌ها محدود خواهد بود. وی گفت: «اثر این تحریم‌ها، محدود خواهد بود. فکر نمی‌کنم اکثر شرکت‌های چندملیتی بزرگ، تعاملی با آنها داشتند».
 
دولت آمریکا بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه 1397، سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفته است. واشنگتن ادعا می‌کند هدف از این سیاست رسیدن به توافقی جدید با ایران است که در آن به همه مسائل مورد اختلاف پرداخته می‌شود.
 
«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.
 
دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.
 
ترامپ سرانجام سه‌شنبه هشتم می (هجدهم اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.
 
تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های گسترده در جهان رو به رو شده است.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی