۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۱۱۵۵۳۱

همه آنچه که باید درباره "نانواستارتاپ" بدانید

نیلوفر احدیان
نانواستارتاپ یکی از برنامه‌های حمایتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است که با هدف رشد و پرورش تیم‌های توانمند و رساندن ایده‌های مبتنی بر فناوری نانو به "پروتوتایپ" (نمونه اولیه) در قالب برنامه‌ای یک ساله اجرا می‌شود.
همه آنچه که باید درباره "نانواستارتاپ" بدانید
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  شاید تاکنون بارها واژه استارت‌آپ به گوشمان خورده باشد اما تعریف روشن و دقیق آن را ندانیم. به همین علت ممکن است برداشت نادرستی از فعالیت این کسب‌ و‌کارهای نوین داشته باشیم.

به زبان ساده یک شرکت استارت‌آپی که به اختصار «استارت‌آپ» و در زبان فارسی «کسب‌و‌کار نوپا» نامیده می‌شود، نوع خاصی از کسب ‌و‌کار نوظهور است که از سرعت رشد تجاری بالایی برخوردار است؛ کسب‌و‌کارهای نوپا رشد خود را در بازار بسیار بزرگی از مشتریان خود در جامعه محقق می‌کنند. بازاری که نیازمند محصول، فرایند یا خدمات نوآورانه جذاب ارائه شده توسط آن شرکت است. اما نکته مهم اینجاست که دلیل رشد مناسب این استارت‌آپ‌ها شناسایی نیاز واقعی در جامعه است.
 
مدل فعالیت استارت آپ‌ها
کسب‌و‌کارهای نوپا معمولا با فناوری سر و کار دارند و برای رسیدن به هدف خود از فناوری‌های نوین به شکل خلاقانه استفاده می‌کنند. آنها زنده‌ خواهند ماند تا زمانی که فناوری زنده است. زیرا آنها نیاز واقعی را شناسایی می‌کنند و مشتریان این شرکت‌ها همان‌هایی هستند که با فناوری به صورت روزمره سر و کار دارند.

در حال حاضر می‌توان گفت تقریبا همه استارت‌آپ‌ها به هر نوعی که شده از داده‌های بزرگ، وب، موبایل، اینترنت و فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران و مشتری‌های بالایی برسند. این اتفاق مخصوص ایران نیست و در سراسر جهان همین مدل رایج است. برای مثال بهتر است به گوگل، آمازون یا علی بابا اشاره کنیم؛ همه این شرکت‌ها از فناوری اطلاعات برای رشد استفاده می‌کنند. نمونه‌های داخلی هم نیاز مشابه به فناوری اطلاعات دارند.

استارت آپ ها به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند که یکی از آنها نانو استارتاپ هستند که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پا گرفته اند. نانواستارتاپ برنامه شناسایی و تقویت تیم نماینده ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در المپیاد بین‌المللی است و هدف اصلی آن ایجاد بستری تجربی برای افزایش توانمندی‌های مرتبط با راه‌اندازی بنگاه‌های حوزه فناوری نانو با تأکید بر شناسایی نیازهای واقعی است.

مقدمات ورود به نانواستارتاپ
در همین باره ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در راستای تحقق اهداف ترویجی و آموزشی تدوین شده در سند راهبردی فناوری نانو، طی سال های اخیر اقدام به برگزاری مسابقه ملی فناوری نانو کرده است. این مسابقه بزرگترین رقابت علمی در حوزه فناوری نانو است که هر ساله توسط کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور هزاران نفر از علاقه‌مندان به فناوری نانو برگزار می‌شود. این مسابقه ملی علاوه بر ایجاد رقابت میان شرکت‌کنندگان، زمینه را برای اخذ گواهی توانمندی تدریس، اخذ مجوز شرکت در نانواستارتاپ و المپیاد بین‌المللی نانو فراهم می‌کند.

نانو استارتاپ چیست؟
نانواستارتاپ یکی از برنامه‌های حمایتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است که با هدف رشد و پرورش تیم‌های توانمند و رساندن ایده‌های مبتنی بر فناوری نانو به "پروتوتایپ" (نمونه اولیه) در قالب برنامه‌ای یک ساله اجرا می‌شود. این برنامه تسهیلات مادی و معنوی موردنیاز یک تیم برای توسعه ایده خود را تامین خواهد کرد و در نهایت تیم را به سایر برنامه‌های حمایتی، سرمایه‌گذار یا مشتری متصل می‌کند. این برنامه به دنبال حمایت از تیم‌های فناور است و رویکرد رقابتی در آن حاکم نیست.

تمام تیم‌های علاقه‌مند می‌توانند مسیر رشد خود را به کمک نانواستارتاپ شناسایی کنند و استارتاپ خود را توسعه دهند. تنها راه ورود به نانواستارتاپ، شرکت در مسابقه ملی فناوری نانو و کسب امتیاز لازم است. در واقع حداقل یکی از اعضای استارت‌آپ باید جزو افرادی باشد که شرایط ورود به نانواستارت‌آپ را کسب کرده‌اند.

چگونگی دریافت مجوز ورود به نانواستارتاپ
نهمین دوره این رقابت‌ها سال آینده در دو مرحله برگزار خواهد شد که اولین مرحله به صورت آنلاین از ۲۶ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ از طریق سایت آموزش فناوری نانو به نشانی edu.nano.ir برگزار شد؛ متقاضیانی که توانستند حداقل نمره قبولی را در این مرحله آزمون کسب کنند، به مرحله دوم مسابقه ملی وارد می‌شوند. مرحله دوم به صورت حضوری در شعب برگزاری آزمون در سراسر کشور در روز ۲۸ تیرماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

برگزیدگان مرحله دوم مسابقه از جوایزی چون ۱۸۰۰ میلیون ریال جوایز نقدی و غیرنقدی، کسب امتیاز نخبگی از طرف بنیاد ملی نخبگان، سهمیه سفر عمره و عتبات، مدال طلا، نقره و برنز مسابقه ملی فناوری نانو، دریافت گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو و مجوز حضور در نانواستارتاپ بهره‌مند می‌شوند.

نمره علمی فرد در مسابقه ملی فناوری نانو ۳۰ درصد از امتیاز لازم برای ورود به دوره نانواستارتاپ را تامین می‌کند. علاقه‌مندان پس از کسب امتیاز از مسابقه ملی فناوری نانو، با توسعه ایده فناورانه خود می‌توانند گزارشی از آن را برای دبیرخانه نانواستارتاپ ارسال کنند.

مجموع نمره علمی افراد و نتایج ارزیابی فنی و کسب و کاری این ایده فناورانه، ملاک ورود به نانواستارتاپ است؛ ۱۰۰ نفر اول طبق این معیار مجوز ورود به نانواستارتاپ را کسب خواهند کرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی