۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۱۱۵۶۱۰

خام ‌فروشی نفت اشتباه بزرگی است

محمدی گفت: از خام‌فروشی نفت ما سال‌های گذشته ضرر زیادی را متحمل شدیم زیرا نفت خام کشور را صادر کردیم و پالایشگاه‌هایی که نفت خام ما را خریدند آنرا تبدیل به فراورده کرده و دوباره به خود ما فروختند. پس خام ‌فروشی نفت اشتباه بزرگی است.
خام ‌فروشی نفت اشتباه بزرگی است
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم تحریم‌های نفتی را دور بزنیم همین ساخت پتروپالایشگاه و صادرات فرآورده به جای نفت خام است و با این کار می‌توانیم اقتصاد کشور را نجات دهیم.
 
داود محمدی با اشاره به ضرورت فروش فرآورده‌های نفتی در زمان تحریم‌ها گفت: متاسفانه در طول این سال‌ها نتوانستیم از خام‌فروشی عبور کنیم. ایران یک کشور نفت خیز است که سال‌هاست نفت خام صادر میکند که البته میتوان استفاده‌های بهتری از نفت خام کرد و آن را به فرآورده تبدیل کرده و ارزش افزوده ایجاد کرد و بعد فراورده را صادر کنیم.

وی ادامه داد: از خام‌فروشی نفت ما سال‌های گذشته ضرر زیادی را متحمل شدیم زیرا نفت خام کشور را صادر کردیم و پالایشگاه‌هایی که نفت خام ما را خریدند آنرا تبدیل به فراورده کرده و دوباره به خود ما فروختند. پس خام ‌فروشی نفت اشتباه بزرگی است. متاسفانه با ثروت‌‌های خدادادی‌مان را به کشورهای دیگر فرستادیم و در زمینه ساخت پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها برنامه‌ریزی مناسبی نداشتیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: ساخت پتروپالایشگاه و تولید فراورده هم اشتغال‌زاست و هم ارزش افزوده قابل توجهی را به همراه دارد. یکی از کارهایی که باعث می‌شود رونق تولید اتفاق بیفتد همین توسعه صنایع پتروپالایشی است. توسعه پتروپالایشگاه و صنایع پایین دستی صنعت نفت نیاز به یک برنامه بلندمدت دارد و لازم بود از سال‌های گذشته برای آن برنامه ریزی میشد.

وی تاکید کرد: البته نمی‌گویم هیچ کاری در این حوزه صورت نگرفته اما الان باید به صورت جدی‌تری به سمت تکنولوژی و فناوری ساخت پتروپالایشگاه حرکت کنیم. با احداث واحدهای پالایشی میتوانیم مشکلات خود را حل کنیم و از دانش و توان داخلی در این حوزه استفاده کنیم.

*با ایجاد مشوق‌های اقتصادی میتوان نقدینگی را به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها هدایت کرد
محمدی اظهار داشت: اگر که در زمینه­­ هسته‌­ای که علم پیچیده‌­ای بوده و تکنولوژی پیچیده‌­ای داشت به موفقیت رسیدیم قطعا در بحث مسائل نفتی و ایجاد صنایع تبدیلی خیلی راحت می­توانیم قدم برداریم. بنابراین بایستی برنامه­ریزی شود و همه­ مسئولین باید نسبت به این مسئله اهتمام بورزند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین خاطرنشان کرد: اگر که دولت که متولی امر است به طور جدی برای ساخت پتروپالایشگاه عزم و اراده داشته باشد این کار حتما شدنی است و مسائل مربوط به تامین مالی پروژه‌ها که محدودیت اصلی در این حوزه است به راحتی قابل حل هستند. می­‌توانیم برای مردم اطمینان ایجاد کنیم تا نقدینگی موجود به سمت ساخت پتروپالایشگاه حرکت کند. ببینید باید برای مردم توضیح داده شود که شما ثروت خود را در خانه نگه ندارید یا در بانک راکد نگذارید. این سرمایه را بیاورید در زمینه­ تولید و از آن استفاده کنید.

محمدی در پایان افزود: این دو مسئله است اگر توامان انجام شود مردم هم همراهی می­کنند اول اینکه اطمینان به مردم بدهید. دوم اینکه در حقیقت برای مشارکت مردم مشوق‌های اقتصادی قرار دهید تا سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها جذاب باشد.
 
منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی