کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر نفت:

شب ‎‏و روز تلاش می‎کنیم تا نفت صادر کنیم

12 تير 1398 ساعت 11:16

زنگنه گفت: حق مشتریان و تولیدکنندگان است که ارقام صادارت ما را بدانند، اما این بازار از سوی آمریکا مورد دستکاری قرار گرفته. این مشکل ما نیست؛ این مشکلی است که از سوی آمریکا به ما تحمیل شده است.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  وزیر نفت تاثیر منفی تحریم‎ها بر اقتصاد ایران را رد نکرد و گفت: البته این تاثیرگذاری به معنای آن نیست که ما مقاومت نمی‎کنیم؛ ما شب ‎‏و روز تلاش می‎کنیم تا راه‎هایی بیابیم که تحریم‎ها را دور بزنیم و نفت خود را صادر کنیم.
 
بیژن زنگنه وزیر نفت در گفت‎وگو با بلومبرگ که دیروز (سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه) پیش از برگزاری نشست کشورهای اوپک و غیراوپک انجام شد، در پاسخ به این پرسش که «آیا تحریم‎ها به اقتصاد ایران آسیب زد‎ه‎اند؟»، گفت: بی‎تردید، تحریم‎ها تأثیری منفی بر اقتصاد ما داشته است، اما این به آن معنا نیست که ما در برابر این تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی که آمریکا به ایران تحمیل کرده است، مقاومت نمی‎کنیم. ما مقاومت می‎کنیم و شب ‎و روز تلاش می‎کنیم تا راه‎هایی بیابیم که تحریم‎ها را دور بزنیم و نفت خود را صادر کنیم.

*نمی‎توانم مشخص کنم چطور با تحریم‎ها کنار می‎آییم
زنگنه در پاسخ به پرسش بلومبرگ درباره میزان کاهش تولید و صادرات نفت ایران پس از تحریم‎ها عنوان کرد: همانطور که بارها گفته‎ام، نمی‎توانم مشخص کنم که چطور با تحریم‎ها کنار می‎آییم، زیرا این کار به آمریکا کمک می‎کند فشار بیشتری بر ایران وارد سازد.

وی در پاسخ به بلومبرگ که مطرح کرد «طرف‎های بازار حق دارند بدانند ایران چقدر نفت صادر می‎کند»، یادآور شد: بله. این حق مشتریان و تولیدکنندگان است که ارقام را بدانند، اما این بازار از سوی آمریکا مورد دستکاری قرار گرفته. این مشکل ما نیست؛ این مشکلی است که از سوی آمریکا به ما تحمیل شده و این موضوع من را وادار می‎کند چیز زیادی نگویم تا منافع ملی کشور خود را حفظ کنم.

زنگنه در پاسخ به اینکه «آیا ایران همچنان می‌خواهد نفت خود را بفروشد؟»، گفت: بله، بله این بسیار روشن است.

بلومبرگ در بخش دیگری از این گفت‎وگو پرسید «شما گفته‎اید بدون فروش نفت به اروپا، اینستکس نمی‎تواند کارایی داشته باشد، اما طبق تحریم‌های آمریکا، واردات نفت ایران برای کشورهای اروپایی دشوار است. آیا فکر می‎کنید این مسئله، اینستکس را از مسیر خارج می‎کند؟» که زنگنه در پاسخ گفت: بسیار روشن است که بدون انتقال پول نفت، اینستکس به‎خوبی عمل نخواهد کرد.

*اعمال اصلاحات مدنظر ایران در منشور همکاری اوپک و غیراوپک
زنگنه در بخش دیگری از این گفت‎وگو، به تبیین اصلاحات مدنظر ایران که در منشور همکاری اوپک و غیراوپک اعمال شد پرداخت و گفت: پس از یک بحث طولانی، همه ما توافق کردیم عبارتی در این اساسنامه بگنجانیم  که به روشنی نشان دهد و اعلام کند که این چارچوب هیچ تأثیری بر اوپک ندارد و اوپک بر اساس اساسنامه و سازوکاری که برای تصمیم‎گیری دارد، به حیات خود ادامه می‎دهد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر، کشورهایی بودند که باور داشتند باید از حکومت‎های‎شان اجازه دریافت کنند و ما آن را در اساسنامه ذکر کردیم. سوم اینکه توافق کردیم ریاست و نیابت ریاست این نهاد باید به‎طور سالانه میان کشورهای عضو در گردش باشد. اینها مهم‌ترین تغییرات اساسنامه بود.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که با توجه به فشار زیادی که از جانب تندروها در ایران به شما وارد می‎شود، آیا از حمایت دولت از این اساسنامه اطمینان دارید؟ نیز گفت: مشکلی نیست، زیرا این یک اساسنامه غیرالزام‎آور است و همکاری میان همه کشورهای عضو داوطلبانه است.


کد مطلب: 115819

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/115819/شب-و-روز-تلاش-می-کنیم-نفت-صادر-کنیم

نفت ما
  https://www.naftema.com