۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۱۱۵۹۰۸

پیش بینی افزایش قیمت نفت تا ۳۲۵دلار

تهران تهدید کرده اگر مورد حمله نیروهای آمریکایی قرار بگیرد، متحدان آمریکا در منطقه هم ضربه سنگینی خواهند خورد. اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند این کشورها هم نمی توانند .
تنگه هرمز
تنگه هرمز
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   امکان تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز به روی حمل و نقل نفتکش ها در هفته های اخیر افزایش یافته است و به همان اندازه احتمال جنگ خلیج فارس هم وجود دارد، مخصوصاً پس از سقوط یک پهپاد آمریکایی در 20 ژوئن توسط ایران .

تهران تهدید کرده اگر مورد حمله نیروهای آمریکایی قرار بگیرد، متحدان آمریکا در منطقه هم ضربه سنگینی خواهند خورد. اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند این کشورها هم نمی توانند .

اتفاق نظر وجود دارد که اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، نیروهای آمریکایی و متحدانش در منطقه بالاخره موفق می‌شوند آن را باز کنند. در خوشبینانه‌ترین حالت، بازگشایی تنگه چند روز طول می کشد و بدبینانه ترین پیش بینی ها سه ماه برای باز گرداندن حمل و نقل دریایی به تنگه را بیان می‌کنند و قیمت نفت به 325 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

تاثیر بسته شدن تنگه هرمز بر قیمت جهانی نفت مسلما بستگی دارد به مقدار نفتی که روزانه از بازار کم می شود و مدت زمان این اختلال . سه سناریو در این باره وجود دارد :

در خوشبینانه‌ترین سناریو، تنگه هرمز تنها چند روز به روی حمل و نقل اقتصادی بسته می شود و تاثیر آن بر قیمت نفت نسبتا حداقل خواهد بود ولی انتظار یک افزایش قیمت تا 100 دلار در هر بشکه را به خاطر عدم اطمینان در مورد نتیجه این کار خواهیم داشت. ولی بعد قیمت به سرعت به زمان قبل از بحران بازمی‌گردد .

جریان 20.7 میلیون بشکه نفت خام و محصولات نفتی در صورت بسته شدن کامل تنگه هرمز متوقف می‌شود، ولی 4 میلیون بشکه آن توسط خط لوله های فعلی از عربستان به دریای سرخ و خط لوله نفت خام ابوظبی که تنگه هرمز را دور می‌زند، جبران می‌شود. به علاوه، عربستان ذخایر نفتی در تاسیسات ذخیره سازی سراسر جهان از جمله روتردام در اروپا ،اوکیناوا و چین در آسیا و گالف کوست آمریکا دارد .

در سناریوی بدبینانه ، سیستم جهانی پاسخ به شرایط اضطراری نفت در دو ماه اول بحران بسیار تحت فشار قرار می‌گیرد. این در شرایطی است که تنگه هرمز در 45 روز اول کاملاً بسته می‌ماند که باعث می‌شود قیمت نفت به بالاترین حد برسد .

ذخایر نفتی سراسر جهان برای جبران کمبود نفت کافی خواهد بود ولی میزان مصرف روزانه از ذخایر استراتژیک چالش آفرین خواهد شد .

تحقیقات نشان می دهد حداکثر 14.4 میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی از ذخایر کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی در ماه اول ارائه می‌شود و 12.5 میلیون بشکه هم در ماه دوم. در صورتی که اختلال نفتی به ترتیب 16.9 و 15.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود .

در آخر، در بدترین شرایط، تولید نفت خلیج فارس و زیرساخت های صادرات نفت به شدت آسیب می بیند و تنگه هرمز کاملا بسته میشود . این شرایط قیمت نفت را به آسمان می رساند و تا زمان سقوط اقتصاد جهان به یک رکود عمیق پایین نخواهد آمد .

ولی تاثیر از دست رفتن تولید خلیج فارس را می توان تا حدی با 40 در صد باقیمانده ذخایر استراتژیک جهان و 200 میلیون بشکه در روزی که عربستان در ذخایر خود حفظ کرده جبران کرد، البته در صورتی که تاسیسات صادرات عربستان دست نخورده بماند .

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی