۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۱۱۶۰۵۳

سرقت نفت چگونه کشف شد؟

با توجه به افزایش سرقت نفت خام در مناطق نفت خیزجنوب  بخصوص در نواحی کارون و مارون از اواخر سال ۹۷ حراست مجموعه‌های نفتی مستقر در منطقه و نیروهای انتظامی در این منطقه حساس شده و  اقدام به شناسایی و رصد انبار و کارگاه‌های جمع آوری و سرقت نفت خام کرده‌اند.
نفت
نفت
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   در یک سال اخیر موارد متعددی از دزدی از خط لوله اصلی نفت خام کشف و ضبط شد که میزان آن به یک میلیون و 200 هزار لیتر نفت خام بالغ می‌شود.
 
  این روزها که سخنرانی وزیر نفت درباره مفاسد در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشته است خبرهایی از گوشه و کنار در خصوص دزدی نفت خام آن هم از خط لوله اصلی در برخی از مناطق نفتخیز کشور به گوش می رسد.

نیم‌نگاهی به خبرها نشان می‌دهد دزدی نفت سابقه نسبتا طولانی مدتی دارد و این موضوع سالهاست در دستور کار سودجویان بوده  است چنانکه به عنوان نمونه در سال 91 یک گروه حرفه‌ای، چاه‌های نفت خام خوزستان را مورد دستبرد قرار داده بودند.
 
* نفت‌دزدی «خلیل و برادران»
بر اساس این گزارش در مناطق نفت‌خیز کشور و به خصوص استان خوزستان، چاه‌های متعدد نفت خام حفاری‌ می‌شوند. در کنار این چاه‌ها، گودال‌های خاکی بزرگی نیز حفر می‌شود تا نفتی که به هر دلیلی امکان انتقال از طریق خط لوله ندارد ذخیره‌ شده و توسط تانکرهای ویژه به پالایشگاه‌ها منتقل شود.

عدم حفاظت مناسب و نظارت کافی بر این چاه‌های جانبی، فرصت را برای هفت سارق خوزستانی فراهم آورد که با همکاری یکی از نگهبانان این چاه‌های نفت اقدام به 30 نوبت سرقت از این چاه کنند.

سرکرده این باند که «خلیل» نام داشت، با همکاری سه برادر و سه پسر عموی خود، باندی را تشکیل داده بود که به‌وسیله چند دستگاه تانکر 30 هزار لیتری و پمپ‌های لجن‌کشی که روی این تانکرها نصب کرده بودند، شبانه به سراغ چاه‌های ذخیره جانبی می‌رفتند و با همکاری نگهبان این چاه، هر شب حدود 30 هزار لیتر نفت را پمپاژ و به انبار خود که در حاشیه شهر اهواز قرار داشت منتقل می‌کردند.

این سارقان، نفت را به تانکرهای عظیم خود در این انبار منتقل می‌کردند و با مخلوط کردن نفت خام با روغن‌سوخته‌ای که از سطح شهر خریداری می‌کردند، ماده حاصل را به‌عنوان نفت سیاه و یا نفت کوره به کارخانه های آسفالت سازی می‌فروختند. با دستگیری متهمان و بازرسی از انبار آنها، سه دستگاه تانکر مجهز به دستگاه پمپاژ و همچنین تجهیزات مربوط به ذخیره و تلفیق نفت و روغن‌سوخته کشف شد.

همچنین در ادامه تحقیقات مشخص شد که این گروه پیش از این نیز به دلیل سرقت‌هایی مشابه به دست مأموران شناسایی و دستگیرشده بودند. اما به دلیل طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده، با قید ضمانت آزاد شدند و به‌محض آزادی موقت، دست به سرقت‌های جدیدی زدند. این گروه برای بار دوم برای یک پرونده مشابه به زندان افتادند تا دادگاه بار دیگر به پرونده سارقان نفت خوار رسیدگی کند.

متهمان در آن زمان به سرقت بیش از 150 هزار لیتر نفت خام اعتراف کرده و به همراه پرونده به دستگاه قضائی معرفی شدند.
 
 
* دزدانی که از خط لوله اصلی نفت انشعاب می‌گرفتند
ظاهرا در یک سال اخیر کشف دزدی نفت خام توسط نیروهای انتظامی نسبت به گذشته افزایش یافته است. بر این اساس با توجه به افزایش سرقت نفت خام در مناطق نفت خیزجنوب  بخصوص در نواحی کارون و مارون از اواخر سال ۹۷ حراست مجموعه‌های نفتی مستقر در منطقه و نیروهای انتظامی در این منطقه حساس شده و  اقدام به شناسایی و رصد انبار و کارگاه‌های جمع آوری و سرقت نفت خام کرده‌اند.

در طول 4 یا 5 ماه گذشته بالغ بر ۲۰ کارگاه از جاده خرمشهر ،شوش ، کارون و مارون رصد  و با اخذ مجوز قضایی  پس از نمونه برداری و آزمایش توسط مدیریت آزمایشگاه های مناطق متخلفان دستگیر و پرونده قضایی تشکیل شده است. از مجموع انبارهای بررسی شده  حدود یک میلیون و دویست هزار لیتر نفت خام کشف شده است.

در یک نمونه از این موارد که مربوط به 17 خرداد ماه سال جاری است دو انبار نفت در منطقه نفت‌خیزجنوب توسط نیروهای انتظامی کشف شد که سودجویان از طریق ایجاد انشعاب بر روی خط لوله اصلی انتقال نفت خام اقدام به دزدی نفت خام می کردند و این نفت خام را در حوضچه هایی ذخیره می کردند. تنها در یکی از این انبار ها 400 هزار لیتر نفت خام کشف و ضبط شد.

* 7 روز کشکیک شبانه‌روزی برای کشف انبارهای ذخیره نفت
برای کشف انبارهای ذخیره نفت خام سرقتی، گاهی نیروهای حراست نفت با همراهی نیروی انتظامی کشیک‌های شبانه‌روزی بلندمدت بر قرار کرده‌اند. چنانکه در یک مورد پس از 7 شبانه‌روز رصد و پایش تردد تانکرها به دو انبار غیرمجاز کشف شد. در این انبارها مواد نفتی نگهداری می‌شد که از آنها نمونه‌گیری و به آزمایشگاه‌های مرجع ارسال شد. نتیجه آزمایشان نشان داد آنچه در انبارها ذخیره شده بود نفت خام سنگین بوده است.

به تازگی و در چند روز گذشته نیز یک انبار نفت خام در ناحیه صنعتی شماره 3 مناطق نفتخیز جنوب نیز یک انبار ذخیره سازی نفت خام توسط نیروهای نظامی و انتظامی کشف و پلمپ شد.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی