۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۱۱۶۰۹۰

پتروشیمی‌ها موظف به عرضه در بورس کالا هستند

معاون عملیات در بورس کالا گفت: طی دو سه سال اخیر مهمترین عاملی که سبب افزایش قیمت‌ها در بازار بوده نوسانات قیمت ارزاست، زیرا محصولات پتروشیمی‌ها براساس قیمت‌های جهانی قیمت گذاری می‌شود و همزمان با قیمت­ ارز نوسان دارد.
بورس کالا
بورس کالا
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  معاون عملیات در بورس کالا گفت: پتروشیمی‌های موظفند که کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند.

  رضا محتشمی پور افزود: پتروشیمی‌های موظفند که کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند، هرچند اگر در بورس کالا عرضه نشود به معنی عدم عرضه در داخل کشور نیست.

معاون عملیات در بورس کالا گفت: مشکل کمبود مواد اولیه در کارخانه یک امر کاملا مقطعی است مثلاً در حال حاضر کمبودی وجود ندارد، اما در شرایطی ­­با کمبود بسیاری روبرو بودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در برخی از کالا که قبلا کمبود داشتیم، با مازاد مواجه هستیم، زیرا برخی از کالا‌ها عرضه بالایی در بازار‌های داخلی دارد.

محتشمی پور گفت: اگر در برخی از کالا‌ها با کمبود مواجهیم به این دلیل است که تولید داخل از نیاز صنایع مصرف کننده کمتر است.

وی با اشاره به اینکه برخی از کالا‌هایی که در داخل با کمبود روبرو است، گفت: برخی کالا‌ها ­مثل کالا‌های پلی پروپیلن و کالا‌های شیمایی­ که در شرایط معمول برای تهیه آن‌ها مشکل داشتیم در حال حاضر در بازار موجود است و خیلی با کمبود روبرنیستیم.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا افزود: عمده صنایعی که کالای آن‌ها مورد مصرف داخل است شرایط اقتصادی متفاوتی دارد و خیلی مزیت رانتی و قیمتی ندارد، اما وقتی این کالا‌ها در بازار آزاد به فروش می‌رسند به دلیل تقاضایی که وجود دارد و ضعف کنترل بر روی برخی از کالا‌ها سبب می‌شود که قیمت این کالا‌ها با رانت همراه باشد.

وی ادامه داد: طی دو سه سال اخیر مهمترین عاملی که سبب افزایش قیمت‌ها در بازار بوده نوسانات قیمت ارزاست، زیرا محصولات پتروشیمی‌ها براساس قیمت‌های جهانی قیمت گذاری می‌شود و همزمان با قیمت­ ارز نوسان دارد.

محتشمی پور گفت: در برخی از کالا‌ها نیز به دلیل بالا بودن تقاضا دربازار داخلی­ ­شاهد افزایش قیمت‌ها در داخل کشور بوده ایم مثل مواد اولیه بطری­های یکبارمصرف که در سال گذشته بسیار مشهود بود و در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد.

وی ادامه داد:­ برای برطرف کردن مشکل کمبود این کالا‌ها در بازار نیازمند افزایش تولید در داخل کشور هستیم که این امر مربوط به ایجاد پتروشیمی‌های جدید در داخل کشور است که این امر خیلی عمومیت ندارد.

معاون عملیات ونظارت بورس کالا گفت: ما با عدم عرضه پتروشیی در بازار‌های داخلی روبرو نیستیم، زیرا عرضه پتروشیمی در بخش‌های مختلف از جمله ستاد تنظیم بازار کاملا­ً کنترل می‌شود و اگر نوسانی به وجود بیاید سریع رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به واسطه کنترل بازار نوسانات به حداقل رسیده است، گفت: اگر نوسانی در بازار است­ به دلیل افزایش تقاضاست، زیرا گاهی تقاضا برای یک کالا تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

محتشمی پور افزود: بخش عمده از آنچه در بورس کالا عرضه می‌شود با مشکلی روبرو نیست، اما بعضی از پتروشیمی‌ها کنترل‌های موجود در بازار را نمی‌پسندند و تمایلی به این حجم­ از کنترل ندارند، زیرا در صورتی که در یک بخشی از بازار کمبود بوجود بیاید از پتروشیمی‌ها می‌خواهند تغییر تولید بدهند و این امر برای پتروشیمی­‌ها با هزینه و زحمت همراه است.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا خاطر نشان کرد: در صورتی که ستاد تنظیم بازار خواهان تغییر تولید باشد با عدم تمایل از طرف تولید کنند‌ها روبرخواهد شد که البته این امر مربوط به زمانی است که بازار با تلاطماتی روبرو باشد به عنوان مثال در سال گذشته که با افزایش نرخ ارز روبرو بودیم تنظیم عرضه پتروشیمی روی ارز پایه هزینه زیادی را به پترشیمی‌ها وارد می‌کرد و همین امر سبب مخالفت پتروشیمی‌ها برای عرضه محصولاتشان در بازار داخل بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی