۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۱۱۶۴۲۵

عربستان به دنبال شروع مذاکره جدی با ایران است

یک نفر می‌تواند نقش بهتری در این زمینه ایفا کند و ان کسی نیست جز ولادیمیر پوتین، که رابطه نزدیکی با بن سلمان و سیاستمداران ایرانی دارد. به همین دلیل، اگر قرار است کانال مناسبی برای انتقال پیام‌ها بین ریاض و تهران انتخاب شود، روسیه بهترین گزینه است.
عربستان به دنبال شروع مذاکره جدی با ایران است
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  منابع متعددی که اغلب به ایران نزدیکتر هستند، از تحول در موضع سعودی نسبت به ایران، صحبت می‌کنند و بر این اساس، به نظر می‌رسد عربستان به دنبال شروع مذاکره جدی با تهران در مورد امنیت دریانوردی و استقرار در منطقه خلیج فارس، است.
 
کمال خلف در رای الیوم نوشت: منابع متعددی که اغلب به ایران نزدیکتر هستند، از تحول در موضع سعودی نسبت به ایران، صحبت می‌کنند و بر این اساس، به نظر می‌رسد عربستان به دنبال شروع مذاکره جدی با تهران در مورد امنیت دریانوردی و استقرار در منطقه خلیج فارس، است.

 در ادامه این مطلب آمده است: اما این عنوان تنها دروازه‌ای برای ورود به دیگر پرونده‌هایی است که اهمیت آن‌ها کمتر از پرونده امنیت آبی و سلامت دریانوردی نیست. پرونده یمن در مقدمه موضوعاتی جای می‌گیرد که در جریان مذاکره بین ایران و عربستان، مطرح خواهد شد.

مشخص است که عربستان در حال آماده سازی زمینه مناسب برای توقف جنگ یمن است و به نظر می‌رسد توانسته است از طریق یک کانال سرّی، این پیام را به تهران منتقل کند که پایان این جنگ باید به شکلی باشد که ریاض، یک شکست خورده محسوب نشود. این شرط محکم ریاض است و آن را یک مساله اساسی و مهم برای مذاکره با همسایه ایرانی خود می‌داند.

ظاهرا، تحولاتی که امارات در مورد نقش خود در یمن ایجاد کرد، سایه خود را بر موضع سعودی نیز افکنده است و طبق گزارشها، اختلاف این روز‌های عربستان و امارات، به موضع گیری جدید امارات در مورد ایران و جنگ در یمن باز می‌گردد.

آنچه باعث تقویت این دیدگاه می‌شود، نبرد‌های نابود کننده در عدن بین شورای انتقالی جنوبی مورد حمایت امارات و نیرو‌های حامی منصور هادی، مورد حمایت عربستان، است. علاوه بر اینکه مسئولان اماراتی در مورد مشروعیت و صلاحیت منصور هادی تردید دارند؛ همانطور که رئیس پلیس دبی، «ضاحی خلفان» در حساب توئیتر خود انتقادات گسترده‌ای را متوجه هادی نموده و تصریح کرده است که یک فرمانده واقعی، نمی‌تواند از داخل اتاق هتلها، پیروزی به دست آورد.

اما در این میان، باید به عمق رابطه و ائتلاف بین ریاض و ابوظبی و همچنین رابطه شخصی نزدیک بین بن زاید و بن سلمان هم نظری داشته باشیم، تا بتوانیم با قاطعیت بگوییم که ابوظبی، بیش از هر چیز یک کانال ارتباطی غیر مستقیم بین ریاض و ایران است و تمام تحرکات آن با هماهنگی ریاض انجام می‌شود.

اما یک نفر می‌تواند نقش بهتری در این زمینه ایفا کند و ان کسی نیست جز ولادیمیر پوتین، که رابطه نزدیکی با بن سلمان و سیاستمداران ایرانی دارد. به همین دلیل، اگر قرار است کانال مناسبی برای انتقال پیام‌ها بین ریاض و تهران انتخاب شود، روسیه بهترین گزینه است.

ریاض همواره در تغییر سیاست‌ها و تعامل با بحران‌ها و پرونده ها، یک گام از ابوظبی عقب‌تر است؛ و این مساله بوضوح در اقدام امارات در مورد از سر گیری روابط دیپلماتیک با دمشق دیده شد، در حالی که عربستان ابتدا در این باره تردید نشان داد.

طبق ارزیابی ما، این تردید ریاض به زودی پایان می‌یابد و سعودی‌ها گام مهمی در رابطه با دمشق و مذاکره با ایران بر می‌دارند.
منبع: انتخاب 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی