۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۱۱۶۵۰۸

در برداشتِ نفتِ غرب کارون از عراق جلوتریم

تورج دهقانی گفت: ما برای توسعه میادین در مراحل تخلیه طبیعی نیازی به شرکت‌های خارجی نداریم و در مرحله NATURAL DEPLETION ظرفیت‌های داخلی کفایت توسعه میادین را می‌کند.
تورج دهقانی
تورج دهقانی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: ظرفیت تولید میادین نفتی غرب کارون سمت ایران 350 هزار بشکه در روز است که تلاش می‌کنیم در سال جاری این ظرفیت افزایش و به 400 هزار بشکه در روز برسد.

تورج دهقانی در مورد روند برداشت از میادین مشترک نفتی غرب کارون در مقایسه با عراق اظهار داشت: در حال حاضر میزان تولید ایران از عراق بالاتر است، ظرفیت تولید سمت ایران ۳۵۰ هزار بشکه در روز است که تلاش می‌کنیم در سال جاری این ظرفیت افزایش و به ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسد، در مورد میزان تولید در عراق اخبار رسمی نداریم ولی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز است.

وی درباره احتمال آسیب به چاه‌ها به دلیل نبود تکنولوژی روز دنیا گفت: ما برای توسعه میادین در مراحل تخلیه طبیعی نیازی به شرکت‌های خارجی نداریم و در مرحله NATURAL DEPLETION ظرفیت‌های داخلی کفایت توسعه میادین را می‌کند.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: بعنوان نمونه افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در میدان  آزادگان جنوبی که سال گذشته اتفاق افتاد مرهون شرکت‌های داخلی بوده است، بنابراین از این بابت در مرحله تولید اولیه نگران نیستیم، اما چون نفت خام مخازن غرب کارون سنگین است باید به تولید ثانویه و ثالثیه هم فکر کرد که نیاز به تکنولوژی روز دنیا دارد که هم باید از شرکت‌های خارجی استفاده شود و هم اینکه به شرکت‌های دانش بنیان داخلی کمک کرد که بتوانند بومی سازی کنند.

وی تاکید کرد: در توسعه میادین نباید نگاه صرف به حضور و یا عدم حضور خارجی‌ها داشته باشیم، خیلی مواقع توانمندی داخلی بدون هیچ نگرانی کفایت می‌کند که مصداق آن را در غرب کارون دیده‌ایم. 

دهقانی یادآور شد: دانش روز در دنیا رو به رشد و توسعه است ما نیز باید بسترهای لازم برای بکار گیری فناوری روز دنیا و بومی‌سازی و انتقال آن ایجاد کنیم.

منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی