۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۱۱۶۷۴۶

تامین منابع مالی برای تداوم گازرسانی روستایی

با انقلاب صنعتی که در عسلویه اتفاق افتاد و توسعه میدان گازی پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت، ‌به منظور انتقال گاز تولید شده، احداث خطوط سراسری گاز آغاز شد تا گاز را از جنوبی‌ترین نقطه به همه شهرها و روستاها برساند و پس از آن با رسیدن به نقاط صفر مرزی، ‌امکان صادرات را فراهم کند.
تامین منابع مالی برای تداوم گازرسانی روستایی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه گازرسانی به سه هزار روستا در سال ادامه دارد، ‌گفت:‌ با وجود مشکلات در تامین منابع، اعتبار مورد نیاز در این بخش تامین شده است.

تا چند سال پیش گازرسانی در کشور به چند شهر و منطقه محدود بود و تنها بخش کوچکی از ایرانیان به شبکه گاز شهری متصل بودند. گاز این شبکه نیز بیشتر از گازهای همراه نفت تامین می‌شد.

با انقلاب صنعتی که در عسلویه اتفاق افتاد و توسعه میدان گازی پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت، ‌به منظور انتقال گاز تولید شده، احداث خطوط سراسری گاز آغاز شد تا گاز را از جنوبی‌ترین نقطه به همه شهرها و روستاها برساند و پس از آن با رسیدن به نقاط صفر مرزی، ‌امکان صادرات را فراهم کند.

گازرسانی در ۲۵ سال گذشته چنان با سرعت انجام گرفت که اکنون ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۷۹ درصد از جمعیت روستایی به شبکه گاز متصل شده‌اند.

همچنین صادرات گاز که ابتدا به ترکیه آغاز شده بود اکنون ‌وسیع‌تر شده و با اتمام بخش عمده خط ششم سراسری و آغاز صادرات گاز به کشور عراق تا میزان ۱۴ میلیون مترمکعب در روز از تیر ماه ۱۳۹۷ با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۸ میلیارد دلاری انجام شده است.

اگرچه صادرات گاز به عراق با ۱۴ میلیلون متر مکعب در روز آغاز شد اما صادرات گاز کشور در تیر ماه ۱۳۹۸ روزانه حدود ۶۳ میلیون متر مکعب بوده که از این رقم، بیش از ۳۸ میلیون مترمکعب در روز مربوط به کشور عراق بوده‌است.

همچنین اتمام نقشه‌برداری خط لوله صادرات گاز به عمان و توافق بر نحوه اجرای طرح با طرف عمانی نیز انجام شده است.

با این حال افزایش حجم صادرات گاز باعث کاهش گازرسانی به داخل کشور نبوده و جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گاز از ۵۸.۵ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۷۹ درصد در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. جمعیت شهری تحت پوشش شبکه گاز نیز از ۹۵.۱ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۹۸ درصد در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرده است.

‌ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز معتقد است که در گازرسانی روستایی شاهد انقلاب بوده‌ایم.

«حسن منتظر تربتی» تاکید کرده که سرعت گازرسانی روستایی مطلوب است و برنامه گازرسانی به ۳ هزار روستا در سال نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه با وجود مشکلات در تامین منابع مالی، ‌ادامه داد:‌ ‌اما منابع لازم در این بخش تامین شده است.
تربتی البته تاکید کرده که با وجود گستردگی فعالیت‌ها در این زمینه اما تمامی لوله‌های فولادی و پلی اتیلن در بخش گازرسانی شهری و روستایی داخلی‌سازی شده و در بخش کنتورهای هوشمند نیز در حال بررسی هستیم تا نحوه هزینه‌کرد این طرح مشخص شود.

وی به اجرای چند پایلوت کنتور هوشمند توسط شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و گفت که با نهایی‌شدن نتایج پایلوت‌ها، وارد مرحله اجرایی خواهیم شد.

معاون وزیر نفت همچنین گفته که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است ظرفیت تولید گاز طبیعی به ۹۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد و با احداث ۵ ایستگاه تقویت فشار در سال جاری، برای انتقال گاز از جنوب به شمال کشور، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

همچنین در این سال‌ها شاهد کاهش سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ (۲۷ میلیارد لیتر به ارزش روز ۱۸ میلیارد دلار) به ۱۲ درصد (۹ میلیارد لیتر) در سال ۱۳۹۷بوده‌ایم.

اما تمامی این رونق را باید در جنوب ایران جایی که با رویش آهن و فولاد، تمدن جدید صنعتی بنا گذاشته شده جستجو کرد. پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان مشترک گازی نقش مهمی در رونق گازرسانی به گوشه و کنار ایران داشته و بنابر برنامه‌ریزی انجام شده، با توسعه کامل فازهای تعریف شده در پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی افزون بر یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این موضوع در راستای تکلیف افزایش تولید نفت و گاز خواهد بود که از محورهای تخصصی اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز است.

توسعه پارس جنوبی جهش بزرگی در تولید گاز کشور خواهد بود. به طوری که با تکمیل فاز ۱۴، تولید روزانه گاز ایران از مرز هزار میلیون مترمکعب در روز عبور می‌کند.

این در حالی است که میانگین تولید واقعی گاز در سال گذشته رقمی در حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز بوده که پیش‌بینی می‌شود با توجه به میزان تقاضا، مجموع تولید گاز کشور در سال ۹۸ به ۸۸۰ میلیون مترمکعب و در سال ۹۹ به ۹۵۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

با توجه به این مهم، ‌توجه به بازارهای جدید صادراتی و همچنین استفاده از گاز برای ایجاد ارزش‌افزوده در صنایع تکمیلی مانند پتروشیمی‌ها می‌تواند به افزایش تولید این هیدروکربور منجر شود.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی