کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اورهال پتروشیمی شازند؛ فقط با 3 و نیم میلیون دلار

9 شهريور 1398 ساعت 14:04

مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: اگر قرار بود تجهیزات توربین را وارد کنیم باید 2 میلیون یورو می‌پرداختیم اما با داخلی‌سازی آن فقط 300 میلیون تومان هزینه کردیم. همچنین برای اورهال باید 15 میلیون یورو هزینه ارزی می‌شد که ما با 3.5تا 4 میلیون یورو توانستیم کار خود را پیش ببریم.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  مدیرعامل پتروشیمی شازند اظهار داشت: سال گذشته 400 میلیون دلار ارز به کشور وارد و در سامانه نیما عرضه کردیم.
 
ابراهیم ولدخانی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پتروشیمی شازند 17 واحد تولیدی و پنج واحد یوتیلیتی دارد اظهار داشت: ما امسال به طور همزمان طی مدت یک ماه در شرایطی که تحریم‌ها بر کشور تحمیل شده بود و امکان تامین قطعات برای واحدهای معمولی هم میسر نبود به اورهال رفتیم که این اقدام با بهره‌گیری از توان داخل یک دستاورد بزرگ بوده است.

خارجی‌ها پنهانی اورهال می‌کردند/ آمادگی اورهال تمامی پتروشیمی‌های کشور
وی با بیان اینکه ما حاضریم این دستاورد را در اختیار همه پتروشیمی‌های کشور قرار دهیم تصریح کرد: برای اورهال مجتمع‌های پالایشی و پتروشیمی معمولا کارشناسان شرکت‌های خارجی حضور دارند. در گذشته در پتروشیمی شازند اجازه دخل و تصرف متخصصین داخلی را نمی‌دادند و حتی به طور پنهانی کار اورهال را انجام می‌دادند اما امروز ما توربین و کمپرسور الفین را با اتکا به نیروهای داخلی انجام دادیم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند تاکید کرد: مهم این است که برنامه‌ریزی  و اعتماد به نفش داشته باشیم توربین الفین یکی از پیچیده‌ترین تجهیزات پتروشیمی است که بسیار ارزشمند است کارشناسان داخلی این تجهیزات را تعمیر و تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: توربین واحد الفین 14 سال پیش اورهال شده اما خوشبختانه امسال با توجه به برنامه‌ریزی یک سال گذشته ما توانستیم طی مدت یک ماه اورهال را انجام دهیم حتی چند ساعت هم کار اضافه انجام نشد و کاملا بر مبنای پلن پیش رفتیم.

ولدخانی خاطرنشان کرد: علاوه بر توربین کمپرسور به دانش فنی جدیدی در اورهال دست یافتیم که چگونه برنامه‌ریزی کنیم که در مدت مشخص پروژه به سامان برسد.

وی گفت: در این پروژه اورهال هفت هزار نیرو شرکت کردند که در تمام مدت حادثه‌ای نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه اکنون این اعتماد به نفس به وجود آمده که تمامی تجهیزات توسط همکاران خودمان و با کمک پیمانکاران داخلی صورت بگیرد افزود: بسیاری از قطعات بدون دخالت خارجی‌ها، تعمیر و تجهیز و نصب شده‌اند. در این اقدام 3800 ولو و تجهیزات که پیچیدگی خاصی داشتند تماما تعمیر و نصب شدند.

وی یادآور شد: در تمام عمر پتروشیمی شازند برای اولین بار است که واحد PP و الفین شش روز پس از شروع اورهال در مدار سرویس بوده است و این یکی از رسالت‌های ما بود که سرویس‌دهی توسط نیروهای انسانی داخلی تحقق یابد.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه ما آمادگی داریم که تعمیر و تجهیز و ساخت دیگر پتروشیمی‌ها را انجام دهیم گفت: 100 قطعه اساسی که باید در تجهیزات استفاده شود اسکن شده، نقشه فنی فراهم شده و اکنون نیازی به واردات آنها نداریم.

600 قطعه داخلی سازی شد
وی تاکید کرد: مجموعا به 900 قطعه نیاز داریم که در حال حاضر از این تعداد 600 قطعه داخلی‌سازی شده‌اند. این تماما به این دلیل است که باید به خودمان باور داشته باشیم و در کنار آن ریسک‌ها را نیز بپذیریم.

400 میلیون دلار به نیما دادیم
ولدخانی با اعلام اینکه پتروشیمی شازند سال گذشته 400 میلیون دلار ارز وارد کشور کرده و سیستم نیما عرضه کرده است گفت: در شرایط بد سال گذشته که حتی برای حمل محصولات شیمیایی از مسیر کشتی با مشکل مواجه بودیم ما با برنامه‌ریزی دقیق این میزان ارز را وارد کشور کردیم. علاوه بر ارزآوری صادراتی 70 درصد نیز صرفه‌جویی ارزی بابت تعمیر و تجهیز داشتیم.

انحصار تولید برخی محصولات
وی با بیان اینکه ما بعضی محصولات را به صورت انحصاری تولید می‌کنیم و بازار را پوشش داده‌ایم، افزود: در سال گذشته بیش از 1000 میلیارد تومان از محصولات ما در استان به فروش رفته است.

ولدخانی همچنین به بحث محیط زیست در پتروشیمی شازند اشاره و تصریح کرد: یکی از اهداف بلند ما حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار منطقه است. تمام پروژه‌های زیست محیطی ما بالاتر از استانداردهای محیط زیست است.

وی در زمینه بحث نیروی انسانی در مجتمع تصریح کرد: در چند سال گذشته حتی یک مورد تنش کارگری نداشته‌ایم. علیرغم تبلیغات سوء  ما همواره حقوق پرسنل را به موقع پرداخت کرده‌ایم. طی دو سال گذشته 750 نفر نیروی به صورت دائم از استان جذب شده‌اند و 200 نفر نیز روزمزد بوده‌اند.

بومی سازی کاتالیست
وی با بیان اینکه در زمینه کاتالیست نیز بومی‌سازی کرده‌ایم، افزود: اگر بومی‌سازی نمی‌شد باید 5 میلیون دلار بابت تامین نیاز کاتالیست پرداخت می‌کردیم.

وی یادآور شد: از جمله برنامه‌های در دست اقدام ما استفاده از پساب به جای منابع آب زیرزمینی است. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از پساب خود را نیز تصفیه و ریسایکل می‌کنیم.

ولدخانی درباره خوراک پتروشیمی شازند گفت: بر خلاف پتروشیمی‌هایی که گاز مصرف می‌کنند، ما خوراک مایع مصرف می‌کنیم و حتی یک ریال هم رانت داشته‌ایم. ما خوراک را بر مبنای نرخ FOB خریداری می‌کنیم. حتی یک هزینه اضافه هم به ما تحمیل می‌شود؛ به طوری که اگر اجازه داشته باشیم وارد کنیم، ارزانتر تمام می‌شود.

5000 واحد پایین دستی را تغذیه می‌کنیم
وی با بیان اینکه ما 5000 واحد پایین دستی را تغذیه می‌کنیم، به سود سال گذشته پتروشیمی اشاره کرد و افزود: سال گذشته 1200 میلیارد تومان سود داشتیم  که در عمر شازند بی‌سابقه بوده است. حتی سود سه سال کمتر از یک سال گذشته بوده است.

اورهال شازند؛ فقط با 3 و نیم میلیون دلار
مدیرعامل پتروشیمی شازند به بحث صرفه‌جویی‌های ارزی اشاره کرد و گفت: اگر قرار بود تجهیزات توربین را وارد کنیم باید 2 میلیون یورو می‌پرداختیم اما با داخلی‌سازی آن فقط 300 میلیون تومان هزینه کردیم. همچنین برای اورهال باید 15 میلیون یورو هزینه ارزی می‌شد که ما با 3.5تا 4 میلیون یورو توانستیم کار خود را پیش ببریم.


کد مطلب: 116771

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/116771/اورهال-پتروشیمی-شازند-فقط-3-نیم-میلیون-دلار

نفت ما
  https://www.naftema.com