۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۱۶۷۹۱

تشریح فعاليت هاي نفت خزر در هفته دولت

انجام ماموريت ها و اجراي قراردادها در زمينه اكتشاف، توسعه، توليدنفت خام و گاز طبيعي و فرآورش، همچنين انتقال نفت خام و فرآورده هاي نفتي به مخازن و بنادر مربوطه و بارگيري و نظارت بر مسائل زيست محيطي مرتبط با عمليات اکتشاف و توسعه نفت و گاز در درياي خزر نيز به عهده شرکت نفت خزر مي باشد . 
تشریح فعاليت هاي نفت خزر در هفته دولت
 
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  با رشد روز افزون علم و فن آوري و به دنبال كاهش ذخاير نفت و گاز در محدوده خشكي و آب هاي كم عمق، روند فعاليت هاي اكتشافي در حوزه آبهاي عميق و فوق عميق شتاب گرفته و در اين عرصه جستجو براي پي بردن به وجود منابع هيدروكربوري در آبهايي با عمق بيش از 1000 متر و حتي بيشتر از آن تا 3500 متر مورد توجه متخصصان نفتي جهان قرار گرفته است.

خزر نیز به عنوان بزرگترین دریاچه جهان با دارا بودن نزدیک به 40 درصد مجموع مساحت دریاچه های دنیا از حیث ذخایر نفت و گاز جزء مناطق بکر جهان به شمار می آید.

دریای خزر بعد از منطقه خلیج فارس و سیبری سومین منبع انرژی جهان می باشد که بر اساس اعلام سازمان انرژی جهانی مجموع ذخایر تایید شده  نفت‎خام و گاز طبيعي دریای خزر بالغ بر 100 ميليارد بشكه نفت و 12 تريليون متر مكعب گاز تخمين زده شده ، ارقامی که به وضوح نشان می‎دهد دریای خزر علاوه بر موقعیت ژئوپلتیک، به لحاظ ذخایر نفت و گاز از اهمیت زیادی برای کشورهای حاشیه خزر برخوردار است.

شرکت نفت خزر به عنوان يکي از شركت هاي تابعه شرکت ملي نفت ايران وظايف اکتشاف، توسعه و توليد منابع هيدروكربوري در حوزه خزر جنوبي و سه استان ساحلي گيلان، مازندران و گلستان را به عهده دارد. انجام ماموريت ها و اجراي قراردادها در زمينه اكتشاف، توسعه، توليدنفت خام و گاز طبيعي و فرآورش، همچنين انتقال نفت خام و فرآورده هاي نفتي به مخازن و بنادر مربوطه و بارگيري و نظارت بر مسائل زيست محيطي مرتبط با عمليات اکتشاف و توسعه نفت و گاز در درياي خزر نيز به عهده شرکت نفت خزر مي باشد . 

پس از تاسيس شركت نفت خزر اين شركت با انجام مطالعات وسيع ژئوفيزيكي، زمين شناسي و مهندسي نفت به نتايج مثبتي به لحاظ وجود منابع غني هيدروكربور در آبهاي عميق درياي خزر در بخش جنوبي آن دست یافت، به طوري که بر اساس مطالعات انجام شده، 46 ساختار كوچك و بزرگ شناسايي شده در بخش جنوبی دریای خزر در اعماق بين 500 تا 800 متر در درياي خزر قرار دارند. بر همین اساس ساخت سازه اي عظیم با وزنی حدود 15000 تن يكي از چالش هاي نفس گير، پيچيده، زمان بر و پرهزينه برای شركت نفت خزر بود که در نهايت با عبور از مشكلات فراوان در سال 1388 در مدار عملياتي قرار گرفت و امروز سكوي نيمه شناور ايران - اميركبير به عنوان نمادي از حاكميت جمهوري اسلامي ايران و نگين درخشاني از تبحر و دانش و فن آوری در پهنه درياي خزر خودنمایی می کند .

به دنبال ساخت اين سازه عظيم و بي بديل، سه شناور منحصر به فرد با نام هاي كاسپين 2،1و3 جهت جابجايي سکو و همچنين اجراي عمليات لنگراندازي در پهنه درياي خزر مهندسي و ساخته شد .
شركت نفت خزر براي اولين بار در تاريخ صنعت كشور، ضمن كسب تجارب ارزنده در زمينه عمليات در آب هاي عميق، عنوان تنها كشور دارنده دانش و تكنولوژي بومی فعاليت در آب عميق را در منطقه از آن خود نموده است .

تمامي فعاليت هاي شركت نفت خزر در راستاي بومي سازي تكنولوژي هاي منحصر به فرد حفاري در آب هاي عميق بوده و ايران اسلامي براي نخستين بار در جمع پنج كشور صاحب نام در اين عرصه(باشگاه كشورهاي داراي تكنولوژي حفاري در آب هاي عميق) قرار گرفت و اين فعاليت ها براي اولين بار در تاريخ صنعت نفت ايران در دریای خزر اتفاق افتاده است .

بر همین اساس ضرورت دارد با هدف تحقق برنامه هاي توسعه اي به تداوم فعاليت هاي اكتشافي و توسعه اي در درياي خزر توجه جدي داشت، امري كه شركت نفت خزر در سايه برنامه ها و استراتژی های شركت ملي نفت ايران و وظايف تكليفي وزارت نفت در درياي خزر در دستور كار خود قرار داده است .

دستاوردهاي عمده شركت نفت خزر
ساخت سکوی حفاری منحصر به فرد نیمه شناور 15000 تنی ایران امیرکبیر برای عملیات اکتشاف و حفاری در آب های عمیق دریای خزر.
ساخت 3 فروند شناور چند منظوره پشتیبانی از سکو( کاسپین 3،2،1)
احداث پایگاه پشتیبانی و احداث اسکله و حوضچه آرامش برای انجام عملیات اکتشاف و حفاری در منطقه ساحلی بهشهر.
انجام 4800 متر حفاری در آب های عمیق خزر.
کشف 2 میلیارد بشکه نفت در جا در میدان سردار جنگل.
كسب تجارب علمي و دستیابی به اطلاعات ارزشمند اكتشافي آب های عميق درياي خزر.
ايجاد زیرساخت ها و بسترهای لازم براي جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه در حوزه انرژی دریای خزر
افزايش همكاري­هاي منطقه­اي با كشورهاي حاشيه درياي خزر در حوزه­هاي ايمني، حفاظت از محيط زيست و مشارکت­های نفتی.
امضای تفاهم نامه های همکاری با شرکت های داخلی و بین المللی متخصص فعالیت در آب های عمیق.
انجام طرح ها و پروژه هاي زيست محيطي مطابق با استانداردهاي آب عميق و برگزاري مانور هاي آمادگي مقابله با انتشار احتمالي آلاينده هاي نفتي.
انجام تحقیقات و چاپ چندین کتاب در زمینه ژئوفیزیک و زمین شناسی دریای خزر.
همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی در خصوص توسعه علمی و پژوهشی حوزه انرژی و زمین شناسی دریای خزر
پروژه‌های پژوهشی شركت نفت خزر در سال 1398 شامل مدلسازي حوضه رسوبي و تعيين محدوده عملكرد دلتاها و گسترش سنگ مخزن در درياي خزر جنوبي با استفاده از اطلاعات چاه‌هاي دريايي موجود، مكانيسم تشكيل گل­فشان­ها و اثرات آن در ايجاد مخازن هيدروكربوري با استفاده از تكنولوژي سنجش از دور در حوضه خزر جنوبي و شناسايي مخاطرات زمين ساختي و زون‌هاي احتمالي هيدروكربوري با استفاده از روش‌هاي ژئوفيزيكي و داده‌هاي زمين شناسي و مخزني در درياي خزر می­شوند.
اخد گواهينامه‌های ISO 9001 ، ISO/ TS 29001 ، ISO 14001 ، ISO45001 و راهنماي HSE-MS
امضاء سند‌ همكاري بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان د‌ر زمينه بهره‌برد‌اري مشترك از یکی از بلوک های میدان نفتی البرز.
امضاء تفاهمنامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ORG نروژ برای مطالعه توسعه میدان سردار جنگل و بلوک های اکتشافی 24، 26 و 29 دریای خزر
برنامه هاي آتي و فرصتهاي سرمايه گذاري در شركت نفت خزر
مطالعه جامع ساختارهاي اكتشافي خزر جنوبي
مطالعه جامع ميدان سردار جنگل
عمليات اكتشافي در دشت گرگان مشتمل بر لرزه نگاري 3 بعدي و حفاري يك حلقه چاه
تعميرات اساسي سكوي نيمه شناور ايران اميركبير و سه فروند شناور پشتيباني چند منظوره
سرمايه گذاري به منظور اكتشاف، توسعه و توليد در بلوك هاي اولويت دار خزر جنوبي با تمركز بر بلوكهاي 24، 26 ، 29 و ميدان سردار جنگل توسط شركت هاي صاحب نام و داراي تجربه انجام كارهاي مشابه در آبهاي عميق.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی