۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۱۱۶۸۰۲

رقابت LNG قطب شمال داغ‌تر می‌شود

مسکو تلاش خود در زمینه گاز طبیعی مایع (LNG) را با توجه به تقاضای رو به رشد برای این کالا و این حقیقت که LNG جایگزین بخشی از تقاضا برای نفت خام خواهد شد را مضاعف کرده است.
رقابت LNG قطب شمال داغ‌تر می‌شود
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  شرکت نواتک که بزرگترین شرکت گاز طبیعی خصوصی روسیه است، حدود ۶۰۰ میلیون دلار (۴۰ میلیارد روبل) تخفیف مالیاتی از بودجه منطقه ای یامال-ننتس و ۱.۵ میلیارد دلار (۱۰۰ میلیارد روبل) از بودجه فدرال برای ساخت پایانه صادرات LNG در این منطقه خودمختار در شمال غربی سیبری دریافت کرده است.

  این اطلاعات که مورد تایید نواتک قرار گرفته است، نشان می‌دهد که مسکو تلاش خود در زمینه گاز طبیعی مایع (LNG) را با توجه به تقاضای رو به رشد برای این کالا و این حقیقت که LNG جایگزین بخشی از تقاضا برای نفت خام خواهد شد را مضاعف کرده است.

نواتک که سال گذشته در سرمایه بازار از گازپروم سبقت گرفت، کارخانه یامال LNG را اداره می‌کند که ظرفیت تولید سالانه ۱۷.۴ میلیون تن LNG را دارد و در حال ساخت کارخانه LNG آرکتیک است که پس از تکمیل شدن، ۱۹.۸ میلیون تن دیگر به این ظرفیت خواهد افزود. نهایتا نواتک قصد دارد مجموع ظرفیت مایع سازی گاز را به ۶۰ میلیون تن برساند.

این شرکت روسی تنها نیست. شرکایش در پروژه آرکتیک LNG ۲ شامل توتال، شرکت CNPC، ژاپن آرکتیک LNG و شرکت CNOOC هستند. گزارشهای بسیاری درباره این که عربستان سعودی سهمی از این پروژه را خریداری خواهد کرد، منتشر شده است اما با ۶۰ درصد سهم برای نواتک و ۱۰ درصد سهم برای شرکای دیگر، تمامی سهم‌ها پیش از این تقسیم شده‌اند و نواتک اعلام کرده که سهم ۶۰ درصدی خود در این پروژه را کاهش نخواهد داد.

نواتک بازوی توسعه جهانی LNG روسیه دیده می‌شود. گازپروم هم LNG تولید می‌کند اما میزان آن در مقایسه با تولید نواتک کمتر است. اوایل امسال مدیر مالی نواتک در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود روسیه ممکن است تا چند سال دیگر به عنوان یکی از چهار تولیدکننده بزرگ LNG جهان ظهور کند.

بلومبرگ برآورد کرده که از آوریل امسال آمریکا و قطر می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون تن در سال را نصب کرده و موقعیت برتر را مشترکا تصاحب کنند در حالی که استرالیا با تولید سالانه ۹۵ میلیون تن پس از آنها قرار خواهد گرفت و روسیه با ظرفیت تولید سالانه ۷۵ میلیون تن LNG در رده چهارم جای می‌گیرد.
با این حال برآوردها فعلا قطعی نیست. قیمت پایین گاز به خصوص در بازارهای بزرگ آسیایی، پروژه‌های LNG خصوصی متعدد بسیاری را به خصوص در آمریکا متوقف کرده است. اینجاست که حمایت دولتی از نواتک اهمیت پیدا می‌کند. نواتک با این حمایت می‌تواند به طرح‌های خود ادامه دهد و پیش از رقیبانش که با تاخیر و افزایش هزینه‌های پروژه روبرو هستند، به ظرفیت تولیدش اضافه کند. همچنین عامل دیگری که به نفع نواتک شده، تغییرات آب و هوایی است.

با گرم شدن دمای هوا، بخشهایی از قطب شمال آب شده و مسیر دریای شمالی را به میزان طولانی‌تری از سابق باز کرده است. این مسیر بخش مهمی از ابتکار "کمربند و جاده ابریشم" چین است که مدت زمان حمل کالاها ازغرب اروپا به چین را ۱۵ روز کاهش می‌دهد. این مسئله اهمیت زیادی روی قیمت گذاری و بالطبع آن رقابت دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تصادفی نیست که شرکتهای چینی در تاسیسات LNG نواتک سهم دارند. در کارخانه یامال LNG شرکت CNPC حدود ۲۰ درصد و صندوق دولتی جاده ابریشم ۹.۹ درصد سهم دارد.
چین در سالهای آتی به عنوان بزرگترین واردکننده LNG جهان ظهور خواهد کرد و پیش از آن اطمینان حاصل می‌کند که تامین LNG تضمین خواهد بود. این به معنای آن است که صادرکنندگان تلاش خواهند کرد عرضه LNG خود را رقابتی‌تر کنند.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی