کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محدودیت‌های انرژی پاک

20 شهريور 1398 ساعت 11:49

 اگر احتیاط نکنیم مزارع انرژی های پاک می‌توانند به اندازه شرکت‌های سوخت فسیلی ویرانگر باشند و مسائلی مانند رشوه دادن به سیاستمداران، آلوده کردن اکوسیستم ها، لابی گری علیه قوانین زیست محیطی و حتی ترور رهبران جوامعی که در مقابل آنها می‌ایستند را به همراه داشته باشند.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  جیسون هایکل (Jason Hickel) در فارین پالیسی نوشت:

1.    اگر دنیا مراقب نباشد انرژی های تجدیدپذیر می توانند به اندازه سوخت های فسیلی ویرانگر باشند. اگرچه انرژی بادی و خورشید کاملا پاک هستند اما زیرساخت های دسترسی به آنها پاک نیستند. گذار به انرژی های تجدیدپذیر نیازمند افزایش گسترده استخراج فلزات و مواد معدنی کمیاب است که هزینه های گزاف اکولوژیکی (یا بوم شناختی) و اجتماعی به همراه دارد.
2.    ما نیازمند گذار پرشتاب به انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم اما دانشمندان هشدار می‌دهند که نمی‌توانیم رشد روزافزون استفاده از انرژی را در سطح کنونی نگه داریم. هیچ انرژی ای بی زیان نیست. تنها انرژی واقعا پاک، انرژیی است که کمتر مصرف شود.
3.    در برخی موارد گذار به تجدیدپذیرها نیازمند افزایش چشمگیر سطح استخراج‌های کنونی است. مثلا استخراج نئودینیوم –عنصر اصلی توربین های بادی- با ید 35 درصد و استخراج نقره و ایندیوم–عناصر مورد نیاز در پنل های خورشیدی- باید به ترتیب 38 تا 105 درصد و 920 درصد افزایش یابد. همچنین استخراج لیتیوم لازم برای تولید باتری های ذخیره انرژی برای زمان هایی که خورشید نمی‌تابد یا باد نمی وزد هم باید 2 هزار و 700 درصد نسبت به سطح کنونی افزایش یابد. این آمار فقط مربوط به بخش نیروی برق است در حالی که باید به وسائل نقلیه نیز بیاندیشیم.
4.    مشکل در اینجا استفاده بیش از حد از مواد معدنی کلیدی نیست- هرچند این هم شاید به یک نگرانی جدی تبدیل شود. مساله اصلی این است که این روند بحران کنونی استخراج بیش از حد را تشدید می‌کند. معدن کاوی اکنون یکی از بزرگترین عوامل جنگل زدایی، تخریب اکوسیستم و از بین بردن تنوع زیستی در سراسر جهان است. بوم شناسان هشدار می دهند که نرخ جهانی استفاده از مواد در حال حاضر هم 82 درصد بیشتر از سطح قابل تحمل است.
5.    تمام این موارد برای حفظ اقتصاد جهانی در شرایط کنونی است. شرایط، زمانی بدتر می شود که به رشد اقتصاد جهانی بپردازیم. در آن صورت با افزایش تقاضا برای انرژی، استخراج مواد لازم برای انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش خواهد یافت- هرچه نرخ رشد افزایش یابد شرایط بدتر خواهد شد.
6.    باید به یاد داشت که بیشتر مواد کلیدی لازم برای گذار انرژی در جنوب جهانی (اصطلاحی ابداع شده از سوی بانک جهانی برای اشاره به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه و کمتر توسعه یافته) قرار دارند و بنابراین بخش هایی از آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا هدف تلاش های تازه برای دسترسی به منابع قرار خواهند گرفت. تصور خشونت آمیز بودن جستجو برای منابع انرژی های تجدید پذیر در این مناطق چندان دشوار نیست.
7.    اگر احتیاط نکنیم مزارع انرژی های پاک می‌توانند به اندازه شرکت‌های سوخت فسیلی ویرانگر باشند و مسائلی مانند رشوه دادن به سیاستمداران، آلوده کردن اکوسیستم ها، لابی گری علیه قوانین زیست محیطی و حتی ترور رهبران جوامعی که در مقابل آنها می‌ایستند را به همراه داشته باشند.
8.    برخی امیدوارند با انرزی هسته‌ای به این مشکلات غلبه کنند اما مساله انرژی هسته‌ای هم محدودیت های خودش را دارد، مثلا ساخت و راه اندازی نیروگاه‌های هسته ای زمان بر است، نقش اندکی در به صفر رساندن آلودگی‌ها دارد و میزان انرژی تولیدی این نیروگاه ها چندان چشمگیر نیست.
9.    هیچ یک از موارد گفته شده به این معنا نیست که ما نباید گذار پرشتاب به انرژی های تجدیدپذیر را پیگیری نکنیم ما باید قطعا و فوری این کار را انجام دهیم. اما اگر در پی اقتصادی سبزتر و پایدارتر هستیم نباید فراموش کنیم که نمی توانیم تقاضای روزافزون برای انرژی را در سطوح کنونی نگه داریم. بدیهی است که کشورهای فقیرتر برای تامین نیازهای اساسی خود باید مصرف انرژی را افزایش دهند. اما کشورهای ثروتمند نیازمند افزایش مصرف انرژی نیستند.
10.    بنابراین در کشورهای دارای درآمد بالا باید گذار انرژی با یک برنامه کاهش مصرف انرژی همراه شود. این هدف را می‌توان با قانونگذاری پیرامون افزایش عمر محصولات و حق تعمیر آنها، ممنوعیت مصرف گرایی و دورانداختن وسائل، کنارگذاشتن خودروهای شخصی و روی آوردن به وسائل نقلیه عمومی همراه با کوچک کردن صنایع تولید محصولات غیرضروری و مصرفی لوکس عملی کرد.
11.    کاهش تقاضا برای انرژی نه تنها گذار سریع تر به تجدیدپذیرها را ممکن می سازد بلکه تضمین می کند که گذار موج تازه‌ای از ویرانگری ها را به همراه نخواهد داشت. در هر توافق سبز تازه ای که از لحاظ اجتماعی منصفانه و از لحاظ اکولوژیکی یکپارچه است باید این اصول رعایت شود.


کد مطلب: 116955

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/116955/محدودیت-های-انرژی-پاک

نفت ما
  https://www.naftema.com