۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۱۱۷۰۱۹

حقایقی از شرکت نفتی مرموز آرامکو

حمله پهپادها توسط گروه حوثی‌های یمن باعث آتش‌سوزی‌هایی شده است، ولی عربستان بزرگترین صادر کننده نفت جهان اعلام کرد اوضاع را تحت کنترل خود در آورده است.
آرامکو
آرامکو
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  شرکت نفتی آرامکو که روز گذشته هدف حمله پهپادهای یمنی قرار گرفته است بزرگترین شرکت نفت جهان با دارابودن ۲۰۶میلیارد بشکه ذخایر نفتی شناخته می‌شود.

  تولید و صادرات نفت عربستان سعودی با حمله پهپادها به دو تأسیسات بزرگ نفتی این کشور که تحت کنترل شرکت دولتی آرامکو بودند، مختل شده است. این تأسیسات شامل بزرگترین تأسیسات پالایشگاهی جهان هم می‌شود.

تولید 5 میلیون بشکه نفت خام در روز متوقف شده که تقریباً نیمی از تولید عربستان سعودی و 5 درصد عرضه جهانی نفت است.

حمله پهپادها توسط گروه حوثی‌های یمن باعث آتش‌سوزی‌هایی شده است، ولی عربستان بزرگترین صادر کننده نفت جهان اعلام کرد اوضاع را تحت کنترل خود در آورده است.

در اینجا به حقایقی از شرکت نفتی مرموز آرامکو می‌پردازیم که شامل جزئیاتی از مسائل مالی و عملیات‌های آن می‌شود.

ذخایر نفتی
آرامکو، بزرگترین شرکت نفت جهان در 2017 ذخایری معادل 206.2 میلیارد بشکه معادل‌های نفتی داشت که بیشتر از کل ذخایر شرکت‌های اکسون موبیل، چورون، رویال داچ شل، بریتیش پترولیوم و توتال است. عمر ذخایر نفتی آرامکو 54 سال تخمین زده می‌شود.

تولید نفت
این شرکت در سال گذشته 10.3 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد و پایین‌ترین هزینه تولید نفت را در جهان معادل 2.8 دلار در هر بشکه داشت. این شرکت همچنین 1.1 میلیون بشکه مایعات گاز طبیعی و 8.9 میلیارد فوت‌مکعب گاز طبیعی در روز تولید کرد.

صادرات نفت
تقریباً سه‌چهارم صادرات نفت آرامکو معادل 5.2 میلیون بشکه در روز، به مشتریان آسیایی آن در سال گذشته صادر شد. آرامکو عقیده دارد تقاضا در آسیا بیش از هر جای دیگری در جهان رشد خواهد کرد. خریداران آسیایی نفت این شرکت عبارتند از چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و تایوان. صادرات نفت این کشور به آمریکای شمالی در سال گذشته به یک میلیون بشکه در روز رسید و صادرات آن به اروپا 864 هزار بشکه در روز بود.

پالایش نفت
این شرکت، نفت عربستان را تولید، پالایش و صادر می‌کند ولی پالایش نفت را در سراسر جهان انجام می‌دهد. موتیوا انترپرایز، یک شعبه پالایش نفت آرامکو در آمریکا مالک پالایشگاه پورت آرتور تگزاس با ظرفیت 607 هزار بشکه در روز است که بزرگترین پالایشگاه در آمریکاست و در 2017 اعلام کرد قصد دارد 18 میلیارد دلار در فعالیت‌هایش در قاره آمریکا طی 5 سال آینده سرمایه گذاری کند.

آرامکو همچنین در نظر دارد فعالیت‌های پالایشگاهی خود را در منطقه هم توسعه دهد مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه‌ای مثل چین و هند. آرامکو در 2018 ظرفیت خالص پالایشگاهی معادل 3.1 میلیون بشکه در روز داشت.

مقیاس
عملیات‌های آرامکو در صنعت انرژی، تأسیسات تحقیقاتی و دفاتر این شرکت با 76 هزار کارمند در 2018، در سراسر جهان، آسیا، اروپا و قاره آمریکا پراکنده بوده است. این شرکت دفاتری در پکن، دهلی‌نو، سنگاپور، نیویورک، لندن، هوستون و سایر مناطق دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی