۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۱۷۰۸۴

تاثیر حمله آرامکو بر واردات نفت هند

عربستان سعودی دومین تامین کننده بزرگ نفت و گاز هند است. ۱۰ درصد افزایش قیمت نفت، کسری جاری بودجه هند را ۰.۴ تا ۰.۵ درصد افزایش می دهد.
حمله به ارامکو
حمله به ارامکو
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  گروه بانکی "دی بی اس" سنگاپور در تحلیلی اعلام کرد که حمله پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان هزینه واردات نفت هند را افزایش خواهد داد و ارز روپیه اولین قربانی این افزایش قیمت خواهد بود.

نشریه "اکونومیک تایمز" روز سه شنبه گزارش داد: جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است.

۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود.

با حمله به این تاسیسات نفتی ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت.   روز دوشنبه قیمت نفت خام برنت با یک افزایش ۲۰ درصدی (۱۲ دلار) و نفت تگزاس غرب با افزایش ۱۵ درصدی (۸ دلار) روبرو شد.

تیمور بیگ کارشناس اقتصادی ارشد بخش آسیا در شرکت "دی بی اس" گفت: عربستان سعودی دومین تامین کننده بزرگ نفت و گاز هند است. ۱۰ درصد افزایش قیمت نفت، کسری جاری بودجه هند را ۰.۴ تا ۰.۵ درصد افزایش می دهد. هر یک دلار افزایش قیمت نفت برنت، هزینه واردات نفت هند را ۲ میلیارد دلار افزایش می دهد. این امر هند را به شدت در مقابل نوسان قیمت نفت آسیب پذیر می کند.

وی افزود: روپیه در میان ارزهای آسیایی خواهد بود که به سرعت ارزش خود را در مقابل دلار از دست خواهد داد.

در ماه گذشته  روپیه هند در میان ضعیف ترین ارز های آسیایی قرار گرفت و بیش از  ۳.۹ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است.

 هم اکنون هر دلار آمریکا به قیمت ۷۱ روپیه در بازار های این کشور معامله می شود.

هند ۸۳ درصد از نیاز خود به نفت را از طریق واردات تامین می کند. عربستان سعودی پس از عراق بزرگ ترین صادر کننده نفت به هند است.

در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹  عربستان سعودی ۴.۳۳ میلیون تن نفت خام به هند صادر کرد. واردات کل نفت هند در این مدت ۲۰۷.۳ میلیون تن بوده است.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

این کشور به دلیل پیشرفت سریع اقتصادی، افزایش طبقه متوسط جامعه و افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری بسیار به انرژی  احتیاج دارد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی