۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۱۱۷۰۹۷

تغییر در مفاد قرارداد گازی میان ایران و پاکستان

قرارداد فروش روزانه ۲۲ میلیون متر مکعب گاز به پاکستان در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد امضا شد و بر اساس آن پاکستان می‌بایست از ابتدای سال ۲۰۱۵ خرید گاز از ایران را آغاز می‌کرد، و در غیر این صورت، باید پول آن را به طور کامل پرداخت می‌کرد.
تغییر در مفاد قرارداد گازی میان ایران و پاکستان
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  رسانه‌ها در پاکستان از تغییر در مفاد قرارداد گازی میان ایران و پاکستان خبر دادند. بر اساس تغییراتی که در قرارداد اولیه اعمال شده، ایران حق ندارد به‌ خاطر تاخیر در دریافت گاز توسط پاکستان از این کشور شکایت یا درخواست خسارت کند.

قرارداد فروش روزانه ۲۲ میلیون متر مکعب گاز به پاکستان در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد امضا شد و بر اساس آن پاکستان می‌بایست از ابتدای سال ۲۰۱۵ خرید گاز از ایران را آغاز می‌کرد، و در غیر این صورت، باید پول آن را به طور کامل پرداخت می‌کرد.

قبلا مقامات ایران گفته بودند به ازای هر ماه تاخیر، پاکستان باید ۲۰۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند. این در حالی است که پاکستان حتی احداث خط لوله برای انتقال گاز ایران را آغاز هم نکرده است.

ایران اعلام کرده بود علیه پاکستان در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت می‌کند و خواستار دریافت خسارت شده بود. رسانه‌های پاکستان نیز نوشته‌اند، به ازای هر روز تاخیر، پاکستان متعهد به پرداخت یک میلیون دلار جریمه شده بود.

روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان روز دوشنبه، ۲۵ شهریورماه، گزارش داد که بر اساس قرارداد جدید، پاکستان متعهد شده است تا سال ۲۰۲۴ خط لوله تحویل گاز ایران را احداث کند و روزانه ۲۲ میلیون متر مکعب گاز از ایران تحویل بگیرد، اما در صورت تاخیر نه جریمه خواهد پرداخت و نه ایران حق شکایت دارد.

ایران خود در اوایل دهه جاری، بخشی از خط لوله سراسری هفتم را از عسلویه تا استان سیستان و بلوچستان تکمیل کرد، اما گزارش‌های رسمی حاکی است که هنوز ۸۰ کیلومتر از مرز پاکستان فاصله دارد و تکمیل نشده است.

جمهوری اسلامی هم اکنون از این خط لوله برای گازدهی به استان سیستان و بلوچستان استفاده می‌کند.

قبلا قرار بود خط لوله سراسری هفتم برای صادرات گاز به پاکستان و هند احداث شود، اما هند با آغاز تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در دهه گذشته و مناقشاتی که با پاکستان دارد، کلا این پروژه را رها کرد.

هم اکنون پاکستان نیاز گازی خود را از طریق تولید داخلی (بیش از ۳۴ میلیارد متر مکعب در سال) و واردات گاز مایع (ال‌ان‌جی) تامین می‌کند.

پاکستان پارسال ۹.۴ میلیارد متر مکعب گاز مایع وارد کرد که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۵۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بیش از ۶۰ درصد واردات گاز مایع پاکستان از قطر و بقیه از ۱۳ کشور دیگر دنیا، از جمله آمریکا بوده است.

اردیبهشت سال جاری، ۱۳۹۸، رسانه‌های پاکستان از قول مبین صولت، رئیس شرکت مدیریت گاز این کشور که مسئول احداث خطوط لوله و توزیع گاز است، نقل کردند دولت اسلام‌آباد با ارسال نامه‌ای رسمی به جمهوری اسلامی اعلام کرده است احداث خط لوله ایران‌ پاکستان با وجود تحریم‌های آمریکا ناممکن است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی