۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۱۱۷۱۲۹

مذاکره مجدد دولت هند با آمریکا برای نفت ایران

هند یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران محسوب می شود. این کشور در سال مالی ۲۰۱۸-۱۹  حدود ۲۳.۵ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد. اما با فشار های آمریکا و عدم تمدید معافیت های نفتی جهت واردات نفت خام از ایران، هند تصمیم گرفت تا این واردات را متوقف کند.
مذاکره مجدد دولت هند با آمریکا برای نفت ایران
    به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  دولت هند اعلام کرد که با دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای از سرگیری واردات نفت از ایران مذاکره کرده است.

تارنمای "لایو مینت" روز چهارشنبه نوشت: اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند در این خصوص گفت: هند با دولت آمریکا برای از سر گیری واردات نفت از ایران مذاکره کرده است و  این یک مساله فراموش شده نیست.
وزیر امور خارجه هند افزود: هند به دنبال منابع انرژی قابل اعتماد و اقتصادی است. ما با تمام تامین کنندگان نفتی از جمله ایران در ارتباط هستیم.

وی در ارتباط با تصمیم دولت هند برای قطع واردات نفت از ایران گفت: من فکر می کنم هند نقشی در ایجاد مسایل اخیر نداشته است و من معتقدم که ایرانی ها این امر را درک می کنند. ما باید ببینیم که چه تغییراتی ایجاد خواهد شد و چه فرصت هایی به وجود خواهند آمد. مساله واردات نفت از ایران فراموش نشده است و تحولات مختلفی در این خصوص به وجود آمده اند.

این درحالی است که هفته گذشته علی چگنی سفیر جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در مصاحبه با رسانه های هندی اعلام کرده بود که تصمیم دولت هند برای پیروی از تحریم های آمریکا و توقف واردات نفت از ایران به تجارت دوجانبه میان هند و ایران صدمه زده است.

سفیر ایران افزود: هند نباید از تحریم های یک جانبه آمریکا حمایت می کرد. اگر هند نفتی از ایران وارد نکند، ایران چگونه می تواند بهای کالای وارداتی از هند را پرداخت کند؟ در هر صورت این یک تصمیم مستقل از سوی هند است. اما سایر کشورها تصمیم جداگانه ای گرفته اند.

اشاره سفیر ایران به مکانیسم روپیه میان تهران و دهلی نو است. مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران در سال  ۲۰۱۲ پس از تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران  ایجاد شد. بر اساس این توافق، ۴۵ درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک یوکو قرار می گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می کرد.

اظهارات وزیر امور خارجه هند پس از سفر ویجی گوخال معاون وی به ایران منتشر می شود.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه هند به منظور برگزاری شانزدهمین دور مشورت های سیاسی بین وزارتخانه های امور خارجه دو کشور  به ایران سفر کرده بود.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای گفت: در طول این مذاکرات دو طرف تمام جنبه های همکاری های دوجانبه، پروژه های ارتباطی و زیرساختی در حال اجرا، از جمله توسعه اسکله شهید بهشتی، بندر چابهار و اجرایی شدن کامل توافقنامه حمل و نقل سه جانبه (پروژه چابهار) میان هند، ایران و افغانستان را بررسی کردند.

هند یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران محسوب می شود. این کشور در سال مالی ۲۰۱۸-۱۹  حدود ۲۳.۵ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد. اما با فشار های آمریکا و عدم تمدید معافیت های نفتی جهت واردات نفت خام از ایران، هند تصمیم گرفت تا این واردات را متوقف کند.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی