کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

 نمونه ای از عمل به مسئولیت های CRS ؛

تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام الگویی برای تمام صنایع بزرگ کشور 

7 مهر 1398 ساعت 12:39

پتروشیمی بندر امام طرح احداث یکی از بزرگ ترین تصفیه خانه های صنعتی کشور با  ظرفیت ۴۰ هزار متر معکب فاضلاب‌های صنعتی در روز را اجرایی کرد  که از سوی کارشناسان به عنوان یک الگوی شاخص برای تکرار در دیگر واحدهای صنعتی بزرگ کشور معرفی می شود .


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   صنعت پتروشیمی جزء صنایع آب بر محسوب می شوند ، با توجه به این موضوع و همچنین قرار گرفتن کشور در اوج چرخه خشکسالی ، بازچرخانی  و بازیافت پساب های صنعتی در اسناد بالادستی کشور به عنوان یک فوریت مورد تاکید قرار گرفته است .

شرکت بزرگ پتروشیمی بندر امام بیش از ۴۵ سال است مهمان شهر زیبای ماههشر است . این مجموعه صنعتی در راستای ضرورت انکار ناپذیر حفظ محیط زیست منطقه و حفاظت از منابع آبی کشور و همچنین در جهت عمل به  مسئولیت های CSR  خود ، طرح احداث یکی از بزرگ ترین تصفیه خانه های صنعتی کشور با  ظرفیت ۴۰ هزار متر معکب فاضلاب‌های صنعتی در روز را اجرایی کرد  که از سوی کارشناسان به عنوان یک الگوی شاخص برای تکرار در دیگر واحدهای صنعتی بزرگ کشور معرفی می شود .  
 
 
ضرورت چرخش همزمان چرخ های صنعت و طبیعت  
 
بندر ماهشهر یکی از شهرهای بزرگ استان خوزستان و تنها شهر ایران است که دارای یک خور طبیعی است ( خور موسی ) . این شهر دیدنی و زیبا از قدیمی‌ترین بنادر خلیج‌فارس است که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. این منطقه با چشم‌اندازهای ساحلی زیبا و همچنین گونه های جانوری متنوع از جمله دلفین‌های گوژپشت و پرندگان دریایی نظیر فلامینگوها یکی از ذخایر طبیعی کشور محسوب می شود . پتروشیمی بندر امام به عنوان یکی از بزرگ ترین واحدهای پتروشیمی خاور میانه در این منطقه قرار گرفته است ، تحریم های ظالمانه خارجی ، افزایش تولید کالای ایرانی و صادرات را به ضرورتی دو چندان بدل ساخته است . با این همه علی رغم وقوف همگانی به اهمیت صنعت در پیشرفت و اعتلای کشور ، توجه همزمان به محیط زیست نیز یکی از ویژگی های واحدهای صنعتی مسئول و بالنده محسوب می شود . احداث بزرگ ترین و مدرنترین تصفیه خانه پساب صنعتی کشور ، پاسخی به ضرورت این همزیستی مسالمت آمیز محسوب می شود .  
 
 
تصفیه پساب ها  
 
پتروشیمی به عنوان یک صنعت مادر  محصولات متنوع گازی ، آروماتیک ، پلیمری و شیمیایی را تولید می کند که بدون وجود آنها ، انبوهی از صنایع پایین دستی قادر به فعالیت نیستند . با این همه  در اثر فرایند کار پتروشیمی ها ممکن است ، فاضلابی شامل مقادیر زیادی روغن و چربی آزاد و امولسیون به وجود آید که تصفیه و بازچرخانی این فاضلاب نه تنها یک ضرورت زیست محیطی است ، بلکه با توجه به وضعیت کلی کشور از لحاظ اقلیمی ، یک اولویت ملی نیز محسوب می شود.  در این راستا تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی بندرامام به منظور تصفیه تکمیلی حدود ۴۰ هزار مترمکعب فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی و آب‌های خروجی از انتهای برج‌های خنک Blow) Down (کننده در روز احداث شد .  
 
سازه عظیم دوستدار طبیعت
 
این سازه عظیم بر اساس اخرین استانداردهای زیست محیطی کشور راه اندازی شده است که علاوه بر تصفیه فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی، بازیافت آب از طریق سیستم اسمز معکوس را نیز که یکی از روش‌های تصفیه بهینه آب است انجام می دهد . 

به دلیل بالا رفتن ظرفیت تولید واحدهای  مختلف مجتمع پتروشیمی بندر امام و به دنبال  بالا رفتن میزان پساب‌ خروجی از کارخانه جات مختلف آن و همچنین عدم گنجایش تصفیه این حجم از پساب‌ها به وسیله سیستم فعلی در بلند مدت ، احداث این واحد مدرن تصفیه مرکزی در دستور کار قرار گرفت .

علاوه بر حفظ محیط زیست ، بازیافت نهایی حجم انبوهی از آب با ارزش یکی از اهداف اولیه در طراحی این سیستم تصفیه بوده است .  با توجه به تکنولوژی به کار رفته در این تصفیه خانه ، این واحد از سوی کارشناسان به عنوان یک الگوی کامل برای دیگر واحدهای صنعتی بزرگ معرفی می شود . در این تصفیه خانه موضوع تولید آبRO از خروجی تصفیه خانه نیز در نظر گرفته شده است . ظرفیت واحد آر.او. ۴۰ هزار متر مکعب است و ۳۰ هزار متر مکعب آب آر.او  تولید شده ، عملاَ جهت استفاده مجدد به مدار تولید باز می گردد که صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب را به همراه دارد .

همچنین با توجه به استفاده از آب تولیدی RO در برج های خنک کننده ، عملکرد واحدهای مجتمع پتروشیمی بندر امام به مراتب بهبود یافته است ، چرا که استفاده از مواد شیمیایی کاهش و کیفیت آب گردشی افزایش پیدا کرده است . دلیل دیگر استفاده از سامانه RO در تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام کاهش برداشت از منابع زیر زمینی آب شیرین است که برای اکولوژی منطقه از اهمیت بالای برخوردار است . در واقع واحد اسمز معکوس به ظرفیت ۴۰هزار متر مکعب در روز با راندمان بالغ بر۷۰درصد برای بازیافت آب و کاهش برداشت از منابع آب تعبیه شده است . واحد زباله سوز  نیز برای سوزاندن کلیه لجن های روغنی، شیمیایی و بیولوژیک و دفن بهداشتی خاکستر حاصله با رعایت الزامات زیست محیطی ، در نظر گرفته شده است . تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام دارای خصوصیات فنی منحصر به فردی است که با توجه به اجرای بومی فناوری های به کار رفته در آن ، در صورت نصب مجدد در دیگر واحدهای صنعتی ، می تواند  از خروج مقدار متنابهی ارز از کشور جلوگیری نمایید .
 


کد مطلب: 117376

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/117376/تصفیه-خانه-مرکزی-پتروشیمی-بندر-امام-الگویی-تمام-صنایع-بزرگ-کشور

نفت ما
  https://www.naftema.com