۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۱۱۷۴۰۴

تخصیص ١.٨ میلیارد دلار برای طرح انتقال نفت

مدیر عامل شرکت متن گفت: با تدابیری که اندیشیده شد، شتاب این طرح به ویژه در ماه‌های اخیر بیشتر و نگرانی‌های ما در بخش تامین لوله با تکیه بر همت متخصصان داخلی در زمینه تولید اسلپ، ورق و لوله برطرف شده است.
  تورج دهقانی
  تورج دهقانی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از فعالیت هم‌زمان در قالب ۵۰ جبهه کاری در طرح ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک خبر داد و ابراز امیدواری کرد شرکت‌های داخلی فعال در این طرح با توجه به سه اصل کیفیت، هزینه و زمان، به اعتماد صنعت نفت به بهترین شکل پاسخ دهند.

  تورج دهقانی امروز (دوشنبه، هشتم مهرماه) در آیین امضای قراردادهای ساخت و تامین الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و احداث پایانه مربوطه، به تشریح بخش‌های مختلف این طرح ملی پرداخت و گفت: این طرح در مجموع با برآورد اعتبار ۱.۸ میلیارد دلار و ۳۵۰ میلیارد تومان در حال انجام است.

وی هدف اصلی از اجرای طرح را انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین از گوره به جاسک دانست و افزود: با تدابیری که اندیشیده شد، شتاب این طرح به ویژه در ماه‌های اخیر بیشتر و نگرانی‌های ما در بخش تامین لوله با تکیه بر همت متخصصان داخلی در زمینه تولید اسلپ، ورق و لوله برطرف شده است.

دهقانی ادامه داد: اگرچه اجرای شتابان این طرح از سوی مقام معظم رهبری و در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است، با وجود این وزارت نفت به ظرفیت‌های داخلی اعتماد کرد و در مقابل این انتظار نیز وجود دارد که شرکت‌های ایرانی با بذل توجه به سه اصل کیفیت، زمان و هزینه، به اعتماد صنعت نفت پاسخ دهند.

وی گفت: مشخصات اولیه‌ای که برای پمپ‌های مورد نیاز طرح مدنظر قرار داشت، تامین الکتروپمپ‌های ۵.۶ تا ۵.۸ مگاواتی بود که چون به این نتیجه رسیدیم با کاهش توان پمپ‌ها می‌توانیم روی ظرفیت‌های داخلی حساب کنیم، مشخصه الکتروپمپ‌ها ۲.۵ مگاوات در نظر گرفته شد.

مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه حرکت هماهنگ و یکپارچه به منظور انجام طرح در موعد مقرر بسیار ضروری است، ابراز امیدواری کرد در ۱۸ ماه آینده، فاز نخست این طرح تکمیل و نهایی شود.

بر اساس این گزارش، صبح امروز قرارداد ساخت و تامین ۵۰ الکتروپمپ طرح انتقال نفت گوره به جاسک با حضور وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت، بین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و سه شرکت ایرانی پمپ‌های صنعتی ایران، پمپیران و پتکو امضا شد.

احداث خط لوله گوره - جاسک و پایانه صادراتی نفت‌خام در بندر جاسک، از طرح‌های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران است که با استفاده حداکثری از توان پیمانکاران و سازندگان داخلی در دست اجرا قرار دارد. این طرح مشتمل بر بخش‌های ساخت حدود هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ، پنج ایستگاه پمپاژ، تجهیزات اندازه‌گیری و پایش، ساخت مخازن ذخیره‌سازی و ساخت اسکله صادراتی است و با اجرای آن، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل دریای عمان فراهم می‌شود و جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور، اهمیت راهبردی می‌یابد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی