۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۱۷۴۰۷

موافقت با ساخت دو پالایشگاه نفت در جاسک

زنگنه گفت: برای توسعه مکران بهترین گزینه نفت است بنابراین از ۱.۸ میلیارد دلاری که برای طرح راهبردی انتقال نفت گوره به جاسک در نظر گرفته شده،‌۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در منطقه جاسک انجام می شود.
بیژن زنگنه
بیژن زنگنه
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  وزیر نفت گفت: با ساخت دو پالایشگاه در جاسک موافق شده و بعد از آن توسعه پتروشیمی در این منطقه در دستور کار است تا بتوانیم چهره این منطقه را تغییر دهیم.

«بیژن زنگنه» صبح امروز در مراسم امضای قرارداد ساخت ۵۰ الکتروپمپ با سه شرکت ایرانی با بیان اینکه این پمپ‌ها پمپ‌های غول آسایی است،‌ ادامه داد: قرارداد ساخت هر کدام از این الکتروپمپ‌ها ۱۵ میلیارد تومان بوده و بزرگترین پمپ‌هایی است که در کشور ساخته شده است.

به گفته زنگنه زمانی که صنعت نفت فعال شود، کل صنعت کشور فعال خواهد بود بنابراین ارزش نفت تنها به فروش و صادرات آن نیست بلکه صنعت و پیمانکاران کشور را به جریان می اندارند.

وی ادامه داد:‌در واقع این قراردادها برای این به امضا می رسد که صنعت فعال شده و امید در دلها زنده شود.
وزیر نفت تاکید کرد:‌ در صنعت پتروشیمی و طرح ها بدون مشکل جلو می رویم و اجرای طرح ۱.۸ میلیارد دلاری انتقال نفت خام از گوره به جاسک نیز بر همین اساس است.

 وی به ساخت ورق های عریض در فولاد اکسین با همکاری فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: این ورق ها در برابر نفت اسیدی و نفت ترش مقاوم است.

زنگنه با اشاره به  هدف گذاری برای توسعه منطقه مکران و جاسک افزود: برای توسعه این منطقه بهترین گزینه نفت است بنابراین از ۱.۸ میلیارد دلاری که برای طرح راهبردی انتقال نفت گوره به جاسک در نظر گرفته شده،‌۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در منطقه جاسک انجام می شود.

وی ادامه داد:‌ با ساخت دو پالایشگاه در جاسک نیز موافق شده و بعد از آن توسعه پتروشیمی در این منطقه در دستور کار است. همچنین قرار است گاز نیز به این منطقه منتقل شود تا بتوانیم چهره این منطقه را تغییر دهیم.
وزیر نفت یکی از مهمترین تجهیزات صنعت نفت را ماشین های دوار شامل توربین، کمپر سور، الکترو پمپ و ..، عنوان کرد و گفت:‌ بیشترین واردات نیز مربوط به همین تجهیزات می شود بنابراین لازم است تا  روی ساخت این تجهیزات کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه تبریز قطب تولید پمپ در کشور است، ‌تاکید کرد:‌ با توجه به توان سازندگان تبریزی، توانایی ساخت پمپ های درون چاهی نیز وجود دارد. اخیرا جلسه ای برای جلوگیری از فلر و جمع آوری گازهای همراه در منطقه پارس جنوبی برگزار شد. در این منطقه به ۸۰ دستگاه کمپرسور سنگین نیاز است تا گازهای فلر  به سیستم بازگردانده شوند.

زنگنه گفت:‌ بهره برداری از تلمبه خانه ها توسط خود شرکت ها انجام می شود تا به ازای هر بشکه نفتی که پمپ می کنند کارمزد دریافت کنند. در واقع  بهره برداری و تعمیرات بر عهده سازنده گذاشته می شود زیرا تجربه نشان داده اینکار باعث بهبود فرآیند ساخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این شرایط با جدیت بیشتری  تولید ۱۰ گروه کالایی را دنبال می کنیم، ‌افزود: در قراردادهای جدید، اسم کالا و کارخانه ایرانی که آن را می سازند ذکر می شود تا از آن مسیر تامین کالا صورت گیرد.

وزیر نفت در مورد تامین لوله های مورد نیاز صنعت نفت نیز گفت: قراردادی برای ساخت لوله های  CRA بسته شد اما به دلیل تحریم کار به مشکل خورد  اما اکنون در لوله سازی اسفراین لوله های بدون درز ساخته می شود.

وی تاکید کرد:  پارک نواآوری و فناوری ری که در حال طراحی است نیز قدم بزرگی برای توسعه فناوری و مصنوعات ساخت داخل است.

قرارداد ساخت الکتروپمپ‌های طرح راهبردی انتقال نفت خام از گوره به پایانه جاسک، با توجه به سیاست‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در راستای رونق تولید داخلی و تقویت سازندگان تجهیزات ایرانی، میان شرکت متن و شرکت‌های پمپ‌های صنعتی ایران، پمپیران و پتکو امضا شد. 

قرارداد با شرکت پمپ‌های صنعتی ایران و شرکت پمپیران در مجموع هر کدام به ارزش تقریبی ۱۹ میلیون یورو با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۲۰ دستگاه الکتروپمپ است. قرارداد با شرکت پتکو نیز در مجموع به ارزش تقریبی ۱۰ میلیون یورو با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۱۰ دستگاه الکتروپمپ، امضا شده است.

منبع: ایرنا 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی