۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۱۱۷۵۱۲

شفافیت آرای نظام تقنینی آری یا نه؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: من به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی رای مثبت دادم، هرچند معتقدم که این طرح اگر به تصویب نهایی برسد برای نمایندگان چالش‌هایی هم خواهد داشت.
شفافیت آرای نظام تقنینی آری یا نه؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  پس از بحث و بررسی‌های فراوان، بالاخره نمایندگان در نشست علنی یکشنبه، ۷ مهرماه مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی با ۱۶۸ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 حال باید منتظر بود و دید این طرح چه زمانی در مجلس مطرح می‌شود و در نهایت نمایندگان به تصویب نهایی آن رای مثبت خواهد داد یا خیر؟
 
در همین خصوص، داود محمدی نماینده تهران گفت: اساساً و با وضعیتی که سال‌هاست در کشور ایجاد شده، جامعه نیازمند «شفافیت» است. اگر ما به‌دنبال دموکراسی هستیم باید به شعار شفافیت آن هم به‌طور واقعی عمل کنیم.
 
وی افزود: فقط در یک‌جا است که می‌توان به شفافیت نپرداخت و آن هم زمانی است که نخواهیم اسرار مملکت را فاش کنیم، زیرا قرار نیست دیگر کشورها از همه مسائل ما باخبر شوند.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: من به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی رای مثبت دادم، هرچند معتقدم که این طرح اگر به تصویب نهایی برسد برای نمایندگان چالش‌هایی هم خواهد داشت، زیرا عده‌ای نماینده را به‌خاطر رای‌ای که داده تخریب خواهند کرد ولی در عین حال تصور می‌کنم نقاط مثبت این طرح به‌مراتب بیشتر از ضعف‌های آن است.
 
عضو فراکسیون امید مجلس در پایان گفت: نماینده باید فردی باشهامت باشد و روی حرف و رای خود بایستد و به‌واسطه فشارهای بیرونی پای روی افکار خود نگذارد. زمانی که نماینده نظرش را بیان کرد باید دلایل قانع‌کننده خود را هم مطرح کند، زیرا در این زمان است که نشان می‌دهد هم کار کارشناسی کرده و هم از شهامت و جسارت لازم برخوردار است.
 
 
 مردم حق دارند بدانند نمایندگان آن‌ها چه نظري داشته اند
  
حسن نوروزی دیگر نماینده مجلس دهم نيز گفت: من موافق این طرح هستم و برخلاف عده‌ای که می‌گویند این طرح می‌تواند چالش‌هایی را برای نمایندگان مردم به‌بار آورد معتقدم مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد و مردم حق دارند بدانند نمایندگان آن‌ها چه نظر و رای‌ای داشته است.
 
وی در ادامه افزود: البته این طرح مشکلاتی هم دارد. اول اینکه مجلس خبرگان محل قانون‌گذاری نیست و اگر بنا باشد که نظرات و رای نمایندگان آن مجلس منتشر شود باید اذن رهبری را داشت. از سوی دیگر، صلاح نیست که شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت کاندیداها را اعلام کند، زیرا در این‌جا آبروی افراد مطرح است
 
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار کرد: بنده زمانی فکر می‌کردم همین که مشروح مذاکرات مجلس به‌طور مستقیم از رادیو پخش شود یعنی شفافیت، ولی عده‌ای اعتقاد دارند که به شفافیت بیشتری نیاز است. از این‌رو موضوع توسط یکی از نمایندگان مطرح شد و من هم کاملاً به این طرح ایمان دارم و به‌نظرم حتی مردم باید بدانند چه نماینده‌ای مرتب تذکر داده و چه نماینده‌ای تذکر نداده است و یا مثلاً کدام نمایندگان و برای پیگیری چه موضوعاتی به سفر خارج رفته‌اند و...

منبع: روزنو 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی