کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چین بدون توجه به تحریم‌ها از ایران نفت می خرند

15 مهر 1398 ساعت 9:19

 تخمین زده می شود که چین 14 میلیون  بشکه نفت ایران را در ذخایر تضمینی یا مناطقی قبل از گذر از گمرک نگه داشته باشد.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  چینی ها به پالایشگاه های مستقل خود اجازه داده‌اند نفت ایران را داشته باشند. پالایشگاه های کوچک هنوز از ایران نفت وارد می کنند چون می توانند تحریم های آمریکا را دور بزنند.

  اگر مذاکرات حساس بین پکن و دولت ترامپ در این هفته به آتش بس تجاری نرسد ایران سود خواهد برد.
جیمز دارسی، عضو هیئت مدیره دانشکده راجاراتنام از مرکز مطالعات بین المللی و خاورمیانه سنگاپور گفت:« بزرگی درگیریهای  تجاری چین و آمریکا میزان نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران را توسط چین مشخص می کند».

 دولت ترامپ در ماه می سال گذشته از قرارداد اتمی با ایران خارج شد و بخش نفت این کشور را با هدف صفر کردن صادرات نفت ایران تحریم کرد. آمریکا به هشت دولت از جمله چین که بزرگترین خریدار نفت ایران بود، معافیت موقتی برای واردات از این کشور داد اما این معافیت در ماه می سال جاری پایان یافت.

ار آن زمان پکن همواره سعی داشته این تحریم‌ها را دور بزند، اول این کار را به صورت آشکار توسط بانک کونلون انجام می داد.  بانک کونلون اعلام کرد این معاملات را در ماه دسامبر پایان می دهد ولی نفت ایران همچنان به بنادر چین می رسد.

 سال گذشته با خارج شدن شرکت های نفتی غربی از ایران در پی های تحریم‌های آمریکا، رهبر ایران از تمام بخش های جمهوری اسلامی خواست که روابط خود را با شرق گسترده تر کنند.

 از میان قدرت های شرقی از مسکو گرفته تا دهلی نو، پکن حساسیت بیشتری برای واردات نفت ایران دارد.

 جان کیلداف، یکی از بنیانگذاران شرکت تجارت انرژی کپیتال گفت درحالی که صادرات نفت تهران به طرز قابل توجهی کاهش یافته، چین به خرید نفت از این کشور توسط پالایشگاه های کوچک خود ادامه می دهد.

 تخمین زده می شود که چین 14 میلیون  بشکه نفت ایران را در ذخایر تضمینی یا مناطقی قبل از گذر از گمرک نگه داشته باشد.

 این بشکه ها تا حد زیادی بستگی به مذاکرات بین واشنگتن و پکن دارند و می توانند شاخه زیتونی باشند از طرف دولت ترامپ برای تهران.

کیلداف گفت:« روابط بین ایران و آمریکا بهبود پیدا کند یا نکند ،چینی‌ها میلیون ها بشکه نفت ذخیره کرده اند که می توانند بعد ها از گمرک عبور داده و مورد استفاده قرار دهند».

 وی اضافه کرد چینی ها به پالایشگاه های مستقل خود اجازه داده‌اند نفت ایران را داشته باشند. پالایشگاه های کوچک هنوز از ایران نفت وارد می کنند چون می توانند تحریم های آمریکا را دور بزنند. در حالی که این پالایشگاه های کوچک بازارمحدودی برای نفت ایران است، ذخایر تضمینی نفت هدف دیگر تهران است.

 در حالی که مقامات چین به طور واضح بر مخالفت خود با تحریم‌های یکجانبه آمریکا تاکید کرده‌اند، ناظران چینی اشاره می‌کنند که پکن در عمل در مذاکرات خود با ایران محتاط است.

« موسسات چینی در معامله با ایران بسیار با دقت عمل می کنند. آنها از برخی قرارداد ها کنار رفته اند و در مورد ایران محتاط عمل می کنند چون پیامدهای آن را می دانند».

 روز یکشنبه شرکت نفت دولتی چین مشارکت خود در توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران را لغو کرد. باید ببینیم چین در مذاکرات تجاری چگونه عمل می کند و آیا توافق را تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا به تعویق می‌اندازد.


کد مطلب: 117553

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/117553/چین-بدون-توجه-تحریم-ها-ایران-نفت-می-خرند

نفت ما
  https://www.naftema.com