۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۱۱۷۶۰۷

بستر لازم برای اصلاح قیمت سوخت فراهم نیست

الان می‌گویند ما هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم که دارو، تحصیل، گاز، گازوئیل و بنزین را شامل می‌شود. این حرف درستی است اما سوال این است که آیا ما فقط امروز این کار را انجام می‌دهیم؟ و آیا این کار در تمام دنیا انجام می‌شود؟
پمپ بنزین
پمپ بنزین
 یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که در حال حاضر بستر لازم برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی فراهم نیست و احتمالا در بودجه سال آینده هم چنین تغییری رخ نمی‌دهد.
 
بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بررسی موضوع یارانه‌های پیدا و پنهان در جلسه غیرعلنی روز دوشنبه مجلس گفت: الان می‌گویند ما هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم که دارو، تحصیل، گاز، گازوئیل و بنزین را شامل می‌شود. این حرف درستی است اما سوال این است که آیا ما فقط امروز این کار را انجام می‌دهیم؟ و آیا این کار در تمام دنیا انجام می‌شود؟
 
وی افزود: اینکه ما می‌خواهیم موضوع پرداخت یارانه‌ها را ساماندهی کنیم اقدام خوبی است اما فرض کنید میزان یارانه‌ای که به تحصیلات دانشگاهی اختصاص می‌یابد را مشخص کردیم، در این صورت دانشجویان باید مابقی مبلغ را پرداخت کنند. از آن طرف چه خدماتی می خواهیم به مردم بدهیم؟ ممکن است کسی در حرفه خود در ایران ماهانه ۲ تا ۳ میلیون حقوق بگیرد و در یک کشور دیگر فردی با همان شغل ۲ تا ۴ هزار دلار حقوق بگیرد. قاعدتاً شما این ها را با هم مقایسه نمی کنید.
 
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: موضوع ساماندهی یارانه‌ها به صورت خیلی کلی مطرح شده و از گذشته‌ها هم مطرح بود. اما سوال‌های متعددی در این باره وجود دارد. مادر حال حاضر  ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی به مردم پرداخت می‌کنیم، ابتدا باید دهک‌های بالا را برای حذف یارانه مشخص کنیم و بعد سراغ بقیه یارانه‌ها برویم. آقای شریعتمداری اخیرا گفته که تاکنون ۷۰۰ هزار نفر برای حذف یارانه شناسایی شدند بنابراین هنوز باید مسیر طولانی را طی کنیم.
 
نعمتی با بیان اینکه «اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و هدفمند کردن واقعی یارانه‌ها شدنی است»، اضافه کرد: البته این امر مشروط به فراهم شدن بستر آن است. مثلا فرض کنید قیمت‌ گازوییل را بالا ببریم، آیا ما توانسته‌ایم مشکل حمل و نقل را حل کنیم؟ چند درصد از حمل و نقل ما ریلی است؟ یا در موضوع تحصیل آیا ما می‌توانیم یارانه‌اش را برداریم؟
 
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان اضافه کرد: به اعتقاد من الان بستر لازم برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی فراهم نیست بلکه این موضوع خامی است و حداقل باید دو تا سه سال روی آن کار علمی انجام شود. به نظر من در بودجه سال آینده هم هیچ تغییر و تحول خاصی در این زمینه اتفاق نمی‌افتد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی