۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۱۷۷۷۷

تشکیل وزارت بازرگانی بار مالی مضاعف دارد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با توجه به شرایط اقتصادی مردم، نباید بهانه دست مسئولان برای فرار از زیر بار وظایف خود دهیم. با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان گرفته است احتمال آن می‌رود که نمایندگان موافق مجدداً آن را اصلاح و در تفکیک وزارت صمت پافشاری کنند.
رضا علیزاده
رضا علیزاده
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  پس از گذشت هفت ماه از ارائه طرح تشکیل وزارت بازرگانی به مجلس، در نهایت مجلس با تأسیس این وزارت‌خانه موافقت کرد. نمایندگان مجلس سوم مهرماه سال جاری با تشکیل «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» موافقت کردند. با این تصمیم قرار بود بعد از هشت سال مجدداً حوزه تجارت از حوزه صنعت جدا شود ولی شورای نگهبان با استناد به اصول ۱۳۳ و ۸۵ قانون اساسی، این موضوع را مغایر قانون اساسی تشخیص داده و این طرح را مجدداً به مجلس برای اصلاح ایرادات ارجاع کرد.

در همین خصوص، رضا علیزاده نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه با تفکیک وزارت صمت مخالف هستم و قطعاً تصمیم درستی نیست، افزود: تفکیک وزارتخانه هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد علاوه بر آن یک‌سری مشکلات جدید نیز ایجاد خواهد کرد. ما می‌توانستیم وظایف وزارت بازرگانی و یک‌سری اختیارات وزارت جهاد کشاورزی را در معاونت بازرگانی وزارت صمت متمرکز کرده و به‌راحتی مشکلات پیش آمده را ساماندهی کنیم.

وی افزود: با تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی مجدداً نیاز به ساختمان‌های جدید در پایتخت و استان‌ها خواهیم داشت. از این‌رو جدا کردن ساختمان وزارتخانه و نیروهای شاغل سختی خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل وزارت بازرگانی بار مالی مضاعف برای دولت خواهد داشت تصریح کرد: حدوداً هشت سال پیش وزاراخانه‌ها را ادغام کردیم ولی تاکنون سازوکار ادغام دستورالعمل‌های اجرایی کامل نشده است، اگر مجدداً بخواهیم تفکیک کنیم چند سال درگیر تفکیک آیین‌نامه‌ها و... خواهیم بود و به نوعی این کار، سرگرم کردن دولت است.

علیزاده اظهار داشت: وزارتخانه‌های تفکیکی با بهانه اینکه به‌تازگی جدا و مستقل شده‌اند از وظایف و مسئولیت‌های خود شانه خالی خواهند کرد. موارد و دلایلی که در مجلس هشتم مبنی بر اینکه تولید از تجارت جدا نیست برای ادغام وزارتخانه‌ها آورده شد و حالا برخی از نمایندگان برای بهبود و بهتر شدن تولید و تجارت دنبال تفکیک وزارتخانه هستند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی مردم، نباید بهانه دست مسئولان برای فرار از زیر بار وظایف خود دهیم. با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان گرفته است احتمال آن می‌رود که نمایندگان موافق مجدداً آن را اصلاح و در تفکیک وزارت صمت پافشاری کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه این پیشنهاد چندین بار در صحن مجلس رای نیاورده بود ولی با اصرار دولت، نمایندگان مجلس نیز متقاعد شدند و در کل جو مجلس برای تفکیک وزارت صمت مثبت است، ولی شخصاً با تفکیک آن مخالف هستم.
 
منبع: روزنو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی