کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تسلط آمریکا بر نفت سوریه

29 مهر 1398 ساعت 13:47

یک سناتور جمهوری‌خواهی که روابط نزدیکی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دارد از توافق مخفی واشنگتن با شبه نظامیان کُرد برای تسلط بر میادین نفتی سوریه خبر داد.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  یک سناتور جمهوری‌خواه می‌گوید از ترامپ شنیده که قرار است آمریکا در چارچوب یک توافق با شبه نظامیان کُرد، بر میادین نفتی شمال سوریه مسلط شود.

  «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواهی که روابط نزدیکی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دارد، روز شنبه از توافق مخفی واشنگتن با شبه نظامیان کُرد برای تسلط بر میادین نفتی سوریه خبر داد.
گراهام که ابتدا از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه انتقاد کرده بود، شب گذشته نظرش را در این مورد تغییر داد و گفت از راهبرد ترامپ در قبال سوریه حمایت می‌کند.

وی که با شبکه «فاکس نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، در توجیه این تغییر موضع، گفت: «این چیزی است که رئیس‌جمهور این آخر هفته به من گفت: موضوع بزرگ برای من، میدان‌های نفتی است.»

این سناتور آمریکایی افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ دارد فراتر از استدلال‌های معمول فکر می‌کند. طرز فکر او در مورد نفت کاملا من را تحت تأثیر قرار داد. نه تنها از اینکه آن میدان‌های نفتی به دست ایرانی‌ها بیفتد جلوگیری می‌کنیم، بلکه تصور می‌کنم که در آستانه ایجاد یک شرکت مشترک میان ما و نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کُرد) هستیم تا میادین نفتی را مدرن کرده و اطمینان پیدا کنیم که درآمد این میادین به دست ایرانی‌ها و [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] نمی‌افتد.»

او ادامه داد: «این می‌تواند هزینه‌های حضور محدودی را هم که در آینده داریم جبران کند. [همزمان] حفاظت از اسرائیل، هدف شماره یک ما است. ما می‌توانیم با تعداد بسیار اندکی نیرو، تمام این کارها را انجام دهیم.»
تا پیش از آغاز جنگ در سوریه، صنعت نفت یکی از منابع درآمدی اصلی سوریه به شمار می‌آمد و بیش از یک چهارم بودجه دولت سوریه را تأمین می‌کرد. بخش اعظم میادین نفتی در شرق و شمال شرق این کشور و در حاشیه رود فرات قرار دارد. اغلب این مناطق در سال‌های اخیر تحت کنترل شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا و گروه تروریستی داعش قرار داشته است.

ترامپ پیش از این در جریان رقابت‌های انتخاباتی و همینطور بعد از حضور در کاخ سفید هم بارها گفته است که آمریکا باید نفت کشورهای غرب آسیا را به کنترل خود درآورد. وی دو سال پیش در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت هرچند با حمله به عراق مخالف بوده، اما اعتقاد دارد که حالا که آمریکا به این کشور حمله کرده، باید دستکم نفت این کشور را در اختیار می‌گرفت.

در حالی که ترامپ دو هفته پیش گفت تصمیم گرفته نیروهای نظامی آمریکا را به کلی از شمال سوریه خارج کند، روزنامه «نیویورک‌تایمز» شب گذشته به نقل از منابع مطلع گزارش داد که واشنگتن حالا تصمیم گرفته نزدیک به ۲۰۰ نیروی نظامی را در این منطقه نگه دارد. مقام‌های آمریکایی در مورد دلیل این تغییر نظر صحبتی نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد آنطور که گراهام گفته، توافقی برای تصاحب میادین نفتی شمال سوریه میان واشنگتن و شبه نظامیان کرد صورت گرفته باشد.

ترامپ دیروز در توییتر به نقل از وزیر دفاع آمریکا، در مورد وضعیت آتش‌بس میان ترکیه و شبه نظامیان کرد در شمال سوریه نوشت: «آتش‌بس به خوبی در جریان است. درگیری‌های پراکنده‌ای بوده که خیلی سریع متوقف شده. کُردها دارند در مناطق تازه‌ای اسکان پیدا می‌کنند. نیروهای آمریکایی در مناطق درگیری یا آتش‌بس حضور ندارند. ما نفت را هم تضمین کردیم.»

منبع: فارس 


کد مطلب: 117806

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/117806/تسلط-آمریکا-نفت-سوریه

نفت ما
  https://www.naftema.com