۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۱۱۷۸۷۸

تأسیسات نفتی سوریه باید در کنترل دمشق باشد

  بوگدانوف گفت تمام مناطق نفت‌خیز و تأسیسات نفتی در شمال شرق سوریه باید تحت کنترل دولت دمشق قرار بگیرد.
تأسیسات نفتی سوریه باید در کنترل دمشق باشد
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز به ادعای یک سناتور ارشد ایالات متحده مبنی بر توافق با شبه‌نظامیان کُرد جهت تسلط نظامیان آمریکایی بر مناطق نفت‌خیز شمال شرق سوریه واکنش نشان داد.

  بوگدانوف گفت تمام مناطق نفت‌خیز و تأسیسات نفتی در شمال شرق سوریه باید تحت کنترل دولت دمشق قرار بگیرد.

وی همچنین افزود مسکو امیدوار است تا شبه‌نظامیان کُرد سوری تضمین بدهند که از محدوده طرح منطقه امن در شمال سوریه و مناطق مجاور مرز ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند.

این مقام روس در ادامه از احتمال دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود در تاریخ بیست‌ونهم اکتبر (هفتم آبان) در ژنو پیش از برگزاری اولین نشست کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه خبر داد.

سناتور جمهوری‌خواه «لیندسی گراهام» که روابط نزدیکی با دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» دارد، در روز بیست‌ونهم مهر از توافق مخفی واشنگتن با شبه نظامیان کُرد برای تسلط بر میادین نفتی سوریه خبر داد.  

گراهام با بیان اینکه موضوع میادین نفتی شمال شرق سوریه از اهمیت ویژه‌ای برای ترامپ برخوردار است، گفته بود: «نه تنها از اینکه آن میدان‌های نفتی به دست ایرانی‌ها بیفتد جلوگیری می‌کنیم، بلکه تصور می‌کنم که در آستانه ایجاد یک شرکت مشترک میان ما و نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کُرد) هستیم تا میادین نفتی را مدرن کرده و اطمینان پیدا کنیم که درآمد این میادین به دست ایرانی‌ها و [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] نمی‌افتد».

تا پیش از آغاز جنگ در سوریه، صنعت نفت یکی از منابع درآمدی اصلی سوریه به شمار می‌آمد و بیش از یک چهارم بودجه دولت سوریه را تأمین می‌کرد. بخش اعظم میادین نفتی در شرق و شمال شرق این کشور و در حاشیه رود فرات قرار دارد. اغلب این مناطق در سال‌های اخیر تحت کنترل شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا و گروه تروریستی داعش قرار داشته است.

ترامپ پیش از این در جریان رقابت‌های انتخاباتی و همینطور بعد از حضور در کاخ سفید هم بارها گفته است که آمریکا باید نفت کشورهای غرب آسیا را به کنترل خود درآورد. وی دو سال پیش در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت هرچند با حمله به عراق مخالف بوده، اما اعتقاد دارد که حالا که آمریکا به این کشور حمله کرده، باید دستکم نفت این کشور را در اختیار می‌گرفت.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی