کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشارکت صندوق بازنشستگی نفت در طرح‌های انرژی

2 آبان 1398 ساعت 8:10

امید قائمی گفت: ورود این مجموعه به پروژه‌های نفتی و پتروشیمی از ظرفیت بالای فنی و مالی این صندوق حکایت دارد، به‌طوری‌که در پروژه‌های پتروشیمی سراغ منطقه محروم دهلران رفتیم و همچنین به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (هاب توسعه صنعت پتروشیمی) ورود کرده‌ایم و همزمان در پروژه‌های بالادستی صنعت نفت نیز فعال شدیم.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف با بیان اینکه توانمندی فنی و مالی صندوق نفت در عمل اثبات شده است، گفت: ورود صندوق بازنشستگی نفت به پروژه‌های نفتی و پتروشیمی از ظرفیت بالای فنی و مالی این صندوق حکایت دارد.

  مصطفی امید قائمی با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در حوزه مالی و اقتصادی به تعهدهای خود عمل کرده و افزون بر آن، سرمایه‌گذاری‌های وسیعی انجام داده است، گفت: ورود این مجموعه به پروژه‌های نفتی و پتروشیمی از ظرفیت بالای فنی و مالی این صندوق حکایت دارد، به‌طوری‌که در پروژه‌های پتروشیمی سراغ منطقه محروم دهلران رفتیم و همچنین به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (هاب توسعه صنعت پتروشیمی) ورود کرده‌ایم و همزمان در پروژه‌های بالادستی صنعت نفت نیز فعال شدیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت در طرح واحد بازیابی اتان فاز ۱۲ پارس جنوبی، افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه هم‌اکنون به ۹۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ادامه داد: در واقع در این پروژه گازهای غنی خروجی پالایشگاه فاز ۱۲ بازیابی، جداسازی و در تولید محصولات پتروشیمی استفاده می‌شود که این استحصال شامل یک‌ میلیون و ۷۲۷ هزار تن در سال اتان، حدود یک‌ میلیون تن پروپان و ۵۱۲ هزار تن بوتان است.

امیدقائمی افزود: پروژه الفین کنگان که در پایین‌دست واحد بازیابی اتان  فاز ۱۲ احداث می‌شود هم‌اکنون در حال اجراست و ما به دنبال آن هستیم که از منابع داخلی صندوق و از منابع بازار سرمایه بتوانیم برای تامین مالی پروژه استفاده کنیم.

سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت در غرب کشور
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف با بیان اینکه در منطقه غرب کشور، پروژه بازیابی گازهای همراه به نام طرح NGL 3100 دهلران را در حال اجرا داریم، گفت: این طرح شامل دو بخش کارخانه ان‌جی‌ال و سرمایه‌گذاری در بخش بالادست نفت خواهد بود.

امیدقائمی افزود: برای طرح NGL 3100 دهلران با عاملیت بانک تجارت از صندوق توسعه ملی، تسهیلاتی دریافت شده و پیمانکار این پروژه نیز شرکت اویک است که هم‌اکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: جمع سرمایه‌گذاری پروژه‌های NGL 3100 و پتروشیمی دهلران و واحدهای پایین‌دستی آن رقمی حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که نیمی از آن تاکنون تامین شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف تصریح کرد: این دو طرح افزون بر سودآوری اقتصادی، دستاوردهای ملی بسیاری نیز دارد، از جمله اینکه از سوختن گازهای همراه نفت که سبب آلایندگی زیست‌ محیطی می‌شود جلوگیری می‌کند و افزون بر پیامدهای مثبت بر محیط‌ زیست و زندگی مردم در مناطق کمتر توسعه‌یافته، اشتغال‌زایی نیز برای افراد بومی آن منطقه به دنبال دارد.

اثبات توانمندی فنی و مالی صندوق نفت در اجرای طرح توسعه میدان آذر
امیدقائمی با  اشاره به نقش صندوق بازنشستگی نفت در قرارداد بیع متقابل طرح توسعه میدان نفتی آذر، تصریح کرد: هدف برداشت روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام از این میدان تا پایان امسال محقق می‌شود.

وی عنوان کرد: نکته جالب اینجاست که در ابتدای پروژه بسیاری از متخصصان به تولید رساندن پروژه و سودآوری آن را خارج از توان صندوق نفت می‌دانستند، زیرا از نظر فنی و مالی پروژه بسیار دشواری ارزیابی می‌شد، اما در عمل توانمندی فنی و مالی در اجرای این طرح ثابت شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ادامه داد: با استفاده از تجربه ارزشمند توسعه میدان آذر و دیگر توانمندی‌های فنی مجموعه صندوق، می‌توانیم در دیگر پروژه‌های بالادستی صنعت نفت هم مشارکت کنیم.
امیدقائمی با اشاره به طرح احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی در جزیره قشم گفت: دو شرکت تابعه صندوق بازنشستگی نفت در حال اجرای این طرح به‌منظور ذخیره سازی ۶.۵ میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی هستند

وی ادامه داد: در این طرح ساخت ۱۳ مخزن برنامه‌ریزی شده است که در مجموع حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف از پروژه فراسکوی عسلویه به‌عنوان یک پروژه مهم و راهبردی نام برد و تصریح کرد: عمده کارهای اسکله و دریایی این طرح که یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های فرآورده‌های نفتی در خلیج‌فارس خواهد بود، انجام‌شده است؛ این اسکله می‌تواند یکی از مبادی سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و فعالیت در زمینه بانکرینگ باشد.

انتخاب پروژه‌های کم ریسک
امیدقائمی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی نفت همواره پروژه‌هایی را برای احداث و توسعه انتخاب می‌کند که با کمترین ریسک به بالاترین سوددهی برسد، گفت: هیچ‌گاه صندوق روی تامین نقدینگی موردنیاز که مستمری بازنشستگان هم از محل آن پرداخت می‌شود، ریسک نمی‌کند و همواره با دقیق‌ترین بررسی‌ها و مطالعات، پروژه‌هایی را انتخاب می‌کنیم که سوددهی و تامین نقدینگی ما را تضمین کنند.

وی افزود: صندوق بازنشستگی نفت با در اختیار داشتن سهام شرکت‌های بزرگ، اعتبار بالایی در بانک‌ها و موسسه‌های مالی در زمان گرفتن تسهیلات دارد و توجه به زمان‌بندی پرداخت اقساط تسهیلات و مدیریت کارآمد و مطلوب پرداخت‌ها که خوش‌حسابی صندوق را به دنبال داشته سبب افزایش اعتبار صندوق بازنشستگی نفت شده است؛ در همین زمینه اقساط صندوق نفت به سازمان خصوصی‌سازی طبق زمان‌بندی پرداخت‌شده و رو به اتمام است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف تصریح کرد: در ۶ سال اخیر در مجموع ۲۶.۶ درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ خلیج فارس) از سازمان خصوصی‌سازی خریداری‌ شده و با احتساب سود فروش اقساطی سازمان یادشده، در مجموع ۱۴ هزار میلیارد تومان در موعدهای اقساط پرداخت‌ شده است و کمتر از ۱۰ درصد از اقساط باقی مانده است که تا پایان سال آینده تسویه می‌شود.

صندوق بازنشستگی نفت، پشتوانه‌ای‌ مطمئن برای بازنشستگان نفت
امیدقائمی عنوان کرد: همچنین در سال ۹۷ حدود ۶ هزار میلیارد تومان و در 6‌ ماه نخست سال ۹۸ حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان بابت مستمری و درمان به بازنشستگان پرداخت‌ شده که شرکت اهداف به ترتیب ۱۹ و ۲۹ درصد از این منابع را تامین کرده است.

وی گفت: صندوق بازنشستگی نفت، پشتوانه‌ای‌ مطمئن برای بازنشستگان نفت است که مدیریت آن همواره تلاش دارد در کنار ارائه خدمات و تسهیلات همراه با پرداخت به‌موقع مستمری بازنشستگان، خدمات و تسهیلات فنی گوناگون را به صنعت نفت ارائه کند، از این‌ رو شرکت اهداف در نظر دارد با سرمایه‌گذاری مطمئن و با نگاه به آینده، قدرت اقتصادی و ثروت صندوق بازنشستگی صنعت نفت را افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف تصریح کرد: بخش عمده دارایی‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت در صنعت پتروشیمی و شرکت‌هایی است که صندوق در آنها سرپرستی و مدیریت ندارد، به این لحاظ این صندوق چندان وارد مقوله بنگاه‌داری نشده است و عمده دارایی‌های آن نرخ‌بندی‌شده و نقدپذیر هستند.


کد مطلب: 117891

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/117891/مشارکت-صندوق-بازنشستگی-نفت-طرح-های-انرژی

نفت ما
  https://www.naftema.com