۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۱۱۷۹۲۵

بالندگی صنعت پتروشیمی با عبور از تحریم ها

عبدالرسول دشتی گفت: با شدت یافتن تحریم‌های بین المللی، صنعت پتروشیمی طلایه دار تامین نیاز‌های داخلی با اتکا به ظرفیت‌های کشور شد؛ در وهله اول شرکت های پتروشیمی ضمن اعتماد به صنایع داخلی بسیاری از پروژه ها  را به بخش داخلی واگذار کرد و این اقدام سهم مهمی در افزایش خودباوری در کشور داشته است.
عبدالرسول دشتی
عبدالرسول دشتی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   کارشناس حوزه انرژی گفت:صنعت پتروشیمی با اتکا به مهندسین ایرانی توانایی عبور از محدودیت های بین المللی را دارد و طی چهل سال گذشته توانسته روند توسعه خود را حفظ کند.

  خودکفایی صنعت پتروشیمی در مواجه با تحریم‌های بین المللی میزان آسیب پذیری این بخش را کاهش داده است، به طوری که با خروج شرکت‌های خارجی از صنعت پتروشیمی کشور، شرکت‌های داخلی به سرعت جایگزین آن‌ها شدند و روند توسعه نیز ادامه یافت.

با توجه به نیاز پالایشگاه‌های ژاپن و کره جنوبی و برخی از مشتریان مواد پتروشیمی کشور، فروش این محصولات در شرایط مناسبی قرار گرفته است.

صنعت پتروشیمی نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت و مجلس است

عبدالرسول دشتی کارشناس حوزه پتروشیمی با اشاره به  وضعیت صنعت پتروشیمی کشور اظهار کرد: صنعت پتروشیمی با اتکا به مهندسین ایرانی توانایی عبور از محدودیت های بین المللی را دارد و طی چهل سال گذشته توانسته روند توسعه خود را حفظ کند، از زمانی که موافقتنامه پتروشیمی ایران- ژاپن را امضا کردیم وظیفه توسعه فاز‌های پتروشیمی به شرکت‌های ایرانی واگذار شد.

این کارشناس حوزه پتروشیمی تصریح کرد:در اجرای پروژه ها به خصوص در بخش مهندسی راندمان کاری افزایش یافته و نیاز به کارگیری شرکت خارجی در انجام طرح های این حوزه به صفر رسیده است، در مهندسی تفضیلی، ساخت و نصب به خودکفایی ۱۰۰ درصدی رسیده ایم و تنها در بحث مهندسی اصولی که به نوعی نیازمند لایسنس بودیم با شرکای خارجی فعالیت کردیم به طوری که سفارش برای انجام پروژه در خارج از کشور به دست مان می رسد.

وی افزود: با شدت یافتن تحریم‌های بین المللی، صنعت پتروشیمی طلایه دار تامین نیاز‌های داخلی با اتکا به ظرفیت‌های کشور شد؛ در وهله اول شرکت های پتروشیمی ضمن اعتماد به صنایع داخلی بسیاری از پروژه ها  را به بخش داخلی واگذار کرد و این اقدام سهم مهمی در افزایش خودباوری در کشور داشته است.

دشتی با اشاره به خروج برخی از شرکای خارجی از پروژه‌های شرکت پتروشیمی بیان کرد:برخی از شرکت های خارجی فعال در صنعت پتروشیمی به دلیل محدودیت‌های بین المللی کشور را ترک کردند، با این وجود مهندسین و شرکت‌های داخلی به راحتی جای آن‌ها را پر کردند و بسیاری از پروژه‌ها مانند هلدینگ خلیج فارس توسط طرف ایرانی به بهترین شکل ممکن در حال اجرا است.

این کارشناس پتروشیمی تصریح کرد: باعرضه مواد پتروشیمی در بورس انرژی ضمن افزایش رونق در این بخش، بخشی از ارز مورد نیاز کشور از محل صادرات مواد پتروشیمی تامین شد.
 
این کارشناس حوزه پتروشیمی بیان کرد: تحریم‌ها به هر حال تاثیر گذار است، اما شرکت های داخلی با نگاه اقتصاد مقاومتی می‌توانند از فشار‌های بین المللی عبور کنند.
 
وی افزود: در دوران تحریم هلدینگ خلیج فارس موفق شد مبلغ قابل توجهی از فایناس برای پروزه های در دست اجرا جذب کند.

دشتی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت و مجلس است، با توجه به واگذاری صنایع پتروشیمی به بخش خصوصی، این بخش نیاز به حمایت دارد تا شاهد رشد و توسعه بیشتر در این حوزه داشته باشیم.

این کارشناس بیان کرد: مواد پتروشیمی در بورس همواره مشتری خود را داشته است و شرکت‌های بزرگ ضمن خرید محموله و   فروش آن به صورت خرد می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند.
 
منبع: میزان 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی