۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۱۱۸۰۱۶

هند به عربستان مخازن نفتی اجاره می دهد

عربستان دومین کشوری است که مجوز استفاده از مخازن نفتی هند را به دست آورده است. پیش از این کشور، امارات برای استفاده مشابه با دهلی نو به توافق رسیده بود.
هند به عربستان مخازن نفتی اجاره می دهد
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  دولت هند در اقدامی با هدف کسب سرمایه‌گذاری خارجی بخشی از مخازن نفت خود در ایالت "کارناتاکا" را به شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی اجاره خواهد داد.

نشریه "اکونومیک تایمز" روز پنجشنبه با اعلام این خبر نوشت: به این ترتیب شرکت آرامکو خواهد توانست ۴.۶ میلیون بشکه نفت خام را در هند انبار کند.

عربستان دومین کشوری است که مجوز استفاده از مخازن نفتی هند را به دست آورده است. پیش از این کشور، امارات برای استفاده مشابه با دهلی نو به توافق رسیده بود.

یک مقام هندی گفت: قرارداد اولیه میان شرکت ذخایر راهبردی نفت هند و آرامکو امضا شده است که بر اساس آن شرکت نفتی سعودی می‌تواند ۴.۶ میلیون بشکه نفت خام در هند ذخیره کند. این شرکت همچنین می تواند مازاد نفت ذخیره شده خود در هند را به پالایشگاه های هندی بفروشد.

هند به دنبال جذب سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری کشورهای تولید کننده نفت و شرکتهای خارجی برای ساخت ذخایر راهبردی نفتی به عنوان یک تضمین در مقابل نوسانات قیمت نفت در بازار های جهانی است.

هند در پروژه خود قصد ساخت مخازن زیر زمینی  با ظرفیت ۶.۵ میلیون تن نفت خام را دارد.

جذب سرمایه برای ساخت این مخازن فشار بر دولت هند را کاهش خواهد داد و همچنین به دولت نارندرا مودی کمک خواهد کرد تا به اهداف بودجه ای خود برسد.

یکی دیگر از مزایای  گسترش ذخایر راهبردی نفتی،  ضمانت در مقابل نوسانات قیمت نفت خام در بازار های جهانی است.

هند هم اکنون دارای ذخایر نفتی زیر زمینی به حجم ۵.۳۳ میلیون تن  میباشد که می توانند نیاز هند به نفت را به مدت ۱۰ روز تامین کنند.

در سال گذشته اولین محموله نفتی متعلق به شرکت ملی نفت ابوظبی در امارات  برای ذخایر راهبردی و زیر زمینی نفتی هند، وارد این کشور شد.

عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد که این کشور به دنبال سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در بخش های پتروشیمی، معادن، زیرساخت ها و غیره در هند است.

همچنین شرکت عربستانی آرامکو در دومین سرمایه گذاری بزرگ خود در هند، قصد دارد ۲۰ درصد از سهام شرکت صنایع رلاینس به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را خریداری کند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به دنبال نفوذ بیشتر  شرکت دولتی آرماکو  در بازار های نفتی به خصوص در آسیا بوده است.

شرکت عربستانی آرامکو در ماه اسفند ۱۳۹۶ از توافق خود با هند برای ساخت یک پالایشگاه بزرگ نفت به ارزش ۴۴ میلیارد دلار  در منطقه رتناگیری خبر داد.

این پالایشگاه قرار است با همکاری امارات و شرکت های هندی از جمله نفت هند، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم ساخته شود.

هند به شدت برای تامین نفت خود به عربستان سعودی احتیاج دارد. عربستان پس از عراق بزرگ ترین صادر کننده نفت به هند است.

در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ عربستان سعودی ۴.۳۳ میلیون تن نفت خام به هند صادر کرد. واردات کل نفت هند در این مدت ۲۰۷.۳ میلیون تن بوده است.

هند همچنین ماهانه حدود ۲۰۰ هزار تن گاز ال پی جی از عربستان سعودی خریداری می کند.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی