۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۱۱۸۱۰۸

میادین نفتی هدف معترضان عراقی

در مقابل بستن میادین نفتی و تاسیسات انرژی ثامر الغضبان، معاون نخست وزیر عراق و وزیر نفت هشدار داد، این مساله خسارات‌ بسیاری به شهروندان وارد خواهد کرد.
میادین نفتی هدف معترضان عراقی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  در ادامه تظاهرات عراقی‌ها که روز گذشته نافرمانی مدنی سراسری را اعلام کردند و مسیرها را بستند، ادارات و مدارس تعطیل هستند و معترضان اقدام به برپایی چادرهایی برای تحصن کرده‌اند.
 تظاهرکنندگان در استان دیوانیه چادرهایی را برای تحصن و اعتصاب در میدان قضا عفک شرقی برپا کردند.
 
مراجعه کنندگان به ساختمان شورای استان قادسیه در شهر دیوانیه نیز روز یکشنبه با دست نوشته‌ای در مقابل این ساختمان روبه‌رو شدند که روی آن نوشته شده بود: «به دستور مردم تعطیل شد!»
همچنین خبرنگار روسیا الیوم گزارش داد، امروز (دوشنبه) تعدادی از تظاهرکنندگان برخی خیابان‌های بغداد را در ادامه نافرمانی مدنی اعلام شده، بستند.
به گزارش این خبرنگار، خیابان‌های اصلی در مناطق الشعب، الزعفرانیه، میدان مظفر، منطقه العبیدی،‌ بخشی از مسیر شرق القناة، منطقه الامین، میدان الحمزه در شهر الصدر، همه بسته هستند.
وی افزود، منطقه الشعله در الکرخ نیز بسته شده و گروهی از تظاهرکنندگان روی زمین نشسته‌ و مانع از عبور خودروهای غیرنظامی و نظامی می‌شوند.
 
ده‌ها تظاهرکننده از ساکنان منطقه الدوره در جنوب بغداد نیز شب گذشته تظاهرات مسالمت‌آمیزی را در مسیر اصلی در میان تدابیر امنیتی و حضور نیروهای امنیتی برگزار کردند.
ده‌ها ساکن منطقه الدوره شب گذشته تظاهرات مسالمت آمیز خود را در پایین پل المکانیک در مسیر اصلی میان‌بر برگزار کرده و شعارهایی در حمات از "حقوق مشروع خود" سر دادند.

تظاهرکنندگان مسیر مذکور را سد کردند و از صاحبان خودروها خواستند به اجرای نافرمانی مدنی بپردازند. این در حالی بود نیروهای امنیتی زیادی برای حمایت از تظاهرکنندگان در محل حضور داشتند.
تظاهرکنندگان عراقی روز یکشنبه اقدام به بستن مسیرهایی در مرکز بغداد کردند همچنین برای دومین هفته مدارس تعطیل هستند. تعطیلی مدارس در پاسخ به فراخوان انجمن معلمان است که خواستار ادامه تحصن در حمایت از تظاهرکنندگان عراقی شده است.
به این ترتیب ادارات و مدارس پایتخت این کشور و شهرهای جنوبی تعطیل هستند و چندین هزار تن با حضور در خیابان‌های پایتخت به اعتراض خود ادامه می‌دهند.
شاهدان عینی در بغداد گزارش دادند که دانش آموزان و دانشجویان روز یکشنبه با مسدود کردن مسیرهای عبور و مرور به سوی میدان تحریر حرکت کردند. نیروهای امنیتی عراق وارد خیابان‌های اصلی بغداد شده و سعی در باز کردن خیابان‌های مسدود شده دارند.
 
گزارش‌ها از شهر حله در استان بابل نیز حاکی است که اغلب کارمندان بخش دولتی در اعتصاب هستند.
تظاهرکنندگان از شش روز پیش بندر ام قصر جنوبی و شمالی در استان بصره در جنوب را بسته‌اند آنها همچنین مسیر منتهی به میدان نفتی المجنون را هم مسدود کرده‌اند.
مدارس دولتی شهر جنوبی بصره نیز روز یکشنبه برای اولین بار از زمان آغاز اعتراضات در عراق تعطیل شدند.
نیروهای امنیتی و ارتش عراق در بصره هیچ تحرکی را در قبال تظاهرکنندگان انجام نداده‌اند
نصیر کامل یکی از هماهنگ‌کنندگان اعتراضات بصره به خبرگزاری آناتولی گفت، اظهارات نخست وزیر جدید نیست و ما انتظار چیز جدیدی از او در جهت پاسخگویی به خواست معترضان نداریم.
وی اظهار کرد، فرماندهی عملیات بصره شب گذشته با معترضان برای گشودن درهای بندر ام قصر و میادین نفتی وارد مذاکره شد و نیروهای امنیتی به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال زور هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.
میدان نفتی المجنون سومین میدان نفتی جهان است که میزان ذخایر نفتی آن به ۱۲.۶ میلیارد بشکه می‌رسد.
در استان میسان در جنوب این کشور نیز معترضان در راستای اعلام نافرمانی مدنی ساختمان شرکت نفت میسان و میدان نفتی البزرکان و پالایشگاه نفت میسان را تعطیل کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند کارمندان به محل کارشان بروند.
در استان واسط در مرکز عراق هم معترضان پل‌های مهم را بسته و مانع از حضور کارمندان در محل‌های کار خود می‌شوند و مقامات محلی نیز هیچ واکنشی به این مساله نداشته‌اند.
در مقابل بستن میادین نفتی و تاسیسات انرژی ثامر الغضبان، معاون نخست وزیر عراق و وزیر نفت هشدار داد، این مساله خسارات‌ بسیاری به شهروندان وارد خواهد کرد.
ثامر الغضبان گفت، هرگونه توقف تولید گاز از میادین نفتی منجر به تعطیلی نیروگاه برق گازی الرمیله می‌شود.
وی تصریح کرد، هرگونه تاثیر روی فعالیت میادین نفتی بر دسترسی شهروندان بر گاز مایع تاثیر خواهد گذاشت.
مشارکت طلاب در اعتراضات نیز در شهرهای کربلا و نجف گزارش شده است. در استان کربلا در جنوب نیروهای امنیتی توانستند تظاهرکنندگان را متفرق کنند آنها سعی داشتند به ساختمان کنسولگری ایران یورش ببرند.
شرکت کنندگان در تظاهرات عراق دلیل اعتراض خود را فساد گسترده مالی، وضعیت وخیم اقتصادی، بیکاری و ناکارآمدی خدمات عمومی عنوان می‌کنند.
برهم صالح، رئیس جمهوری عراق اعلام کرده که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور در صورت رای پارلمان به جانشین وی آماده کناره گیری از قدرت است.
 
 
 منبع: ایسنا 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی