کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

منشاء آلودگی نفتی قشم در حال بررسی است

19 آبان 1398 ساعت 13:08

 مدیرکل آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارزیابی و نمونه‎‌برداری‌ها از نقاط مختلف در سواحل قشم انجام و به آزمایشگاه ارسال شده است، منتظر جواب نتایج هستیم تا به پاسخی قطعی درباره منشاء آلودگی نفتی این سواحل برسیم.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  ضیاءالدین الماسی افزود: حدود ۲۴ شهریورماه امسال یک سری تاربال‌های نفتی (گلوله‌های نفتی) در جزیره قشم مشاهده شد، این نشان می‌دهد که آلودگی نفتی قبلا اتفاق افتاده که بعد از مدتی به صورت گلوله‌های نفتی به ساحل رسیده است که اداره محیط زیست قشم از رسوبات، آب دریا و هم از این گلوله‌های نفتی نمونه‌برداری کرده است حتی به علت اهمیت موضوع در منطقه غواصی کردند و نقاطی که احتمال می‌دادند منشاء آلودگی باشد را نیز بررسی کردند.

طبق تعاریف موجود، نفت خام یا نفتی که به طور تصادفی از تاسیسات، دکل‌های نفتی، لوله ها و تانکرها وارد دریا می‌شود، در اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبک‌تر، تغلیظ شده و حالتی قیرگونه به خود می‌گیرد که جریان باد و امواج آنها به صورت توده در آورده و به ساحل می‌راند که به آن تاربال گفته می‌شود، معمولا رویت تاربال در سواحل، از اولین هشدارهای بروز آلودگی نفتی است و اهمیت گلوله‌های نفتی یا تاربال به سبب همین هشداردهندگی است.

وی اظهار داشت: حتی یک نفتکش در منطقه حضور داشت که از آب اطراف آن نیز نمونه‌برداری کردند، بررسی‌هایی تا الان انجام دادیم که در حال جمع‌بندی آنها هستیم تا بتوانیم اعلام نظر قابل قبول و قاطعی از منشاء آلودگی نفتی سواحل قشم داشته باشیم البته یک سری گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد اما اینکه منشاء را قطعا اعلام کنیم نیازمند زمان و انجام آزمایش‌های تخصصی است که در حال انجام آنها هستیم.

الماسی ادامه داد: همچنین از نفت، رسوبات و آب مناطقی که شک داریم مقدار آلودگی نسبت به وضعیت استاندارد بیشتر باشد و آلودگی نظم طبیعی منطقه را به هم بزند نیز نمونه‌برداری کرده‌ایم تا این وضعیت نیز مشخص شود و در صورت لزوم اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیرکل آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست درباره عملیات پاکسازی این مناطق از آلودگی نفتی گفت: عملیات پاکسازی به نوع ساحل و اینکه گلوله نفتی بر روی چه چیزی نشسته متفاوت است؛ گاهی وقت‌ها ساحل سنگی و صخره‌ای است که در این حالت حتی شستشو هم توصیه می‌شود گاهی ساحل گِلی و ماسه‌ای است و در برخی شرایط اجازه می‌دهیم که محیط خودش آن را پالایش کند چون ممکن است دست‌کاری موجب پراکندگی آلودگی شود.

وی افزود: بنابراین بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های موجود، عملیات پاکسازی با همکاری منطقه آزاد قشم، اداره کل بنادر و دریانوردی قشم و اداره محیط زیست قشم انجام شده و تا حدودی مشکل سواحل به ویژه از منظر گردشگری مرتفع شده است اما آن قسمت‌هایی که باقی‌مانده بر اساس ضوابط ترجیح داده شد که کمتر دست‌کاری شود تا آلودگی بیشتر گسترش نیابد.

مدیرکل آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست درباره میزان حجم آلودگی نفتی جمع‌آوری شده و آسیب‌های آن به محیط زیست منطقه به ویژه محیط زیست دریایی گفت: در این زمینه فعلا اطلاعاتی نداریم اما با توجه به اهمیت موضوع آخر این هفته به قشم خواهم رفت تا از نزدیک موضوع را بررسی کنم.

منبع: ایرنا 


کد مطلب: 118223

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/118223/منشاء-آلودگی-نفتی-قشم-حال-بررسی

نفت ما
  https://www.naftema.com