کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محک بورس کوچک عربستان با عرضه آرامکو

21 آبان 1398 ساعت 16:06

برای یک بورس در بازار نوظهوری شبیه عربستان عرضه سهام آرامکو بسیار مخاطره‌ آمیزتر از عرضه آن در بورس یک کشور با زیرساخت‌های بازار سرمایه پیشرفته‌تر است.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  عرضه قریب‌الوقوع سهام آرامکو در بورس تداول عربستان می‌تواند یک محک جدی برای بورس نوپای سعودی‌ها باشد.
 
  بورس عربستان اعلام کرده است که سال‌هاست در حال برنامه‌ریزی و آماده شدن برای برگزاری عرضه اولیه سهام شرکت نفت دولتی آرامکو است و برای این مسئله که طی هفته‌های آینده انجام خواهد شد به طور کامل آماده است. اما میزبانی از بزرگترین عرضه اولیه احتمالی جهان می‌تواند چالشی جدی برای بورس عربستان باشد، بورسی که فقط 12 سال سابقه داشته و تنها 4 سال است که توانسته‌ سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند.

در گذشته و در طول اجرای عرضه‌های اولیه بزرگ شاهد بروز مشکلات جدی فنی در بازارهای بورس بوده‌ایم، چرا که این عرضه‌های اولیه می‌توانند به افزایش شدید ثبت سفارش از سوی سهامداران منجر شده و سیستم مبادلاتی بازارها را مختل کند. این مسئله همچنین می‌تواند از خرید و فروش سهام توسط کاربران نیز جلوگیری کند.

عرضه اولیه سهام فیس بوک آمریکا در بورس نزدک این کشور در سال 2012 مثال خوبی در این باره است چرا که شاهد اختلال جدی در نظام ثبت سفارش در بورس نزدک بودیم و سیستم این بورس با تاخیر و مشکل در پردازش حجم‌های بزرگ سفارش روبرو شد.

چیزی که باید به آن توجه کرد این است که عرضه فیس بوک از عرضه آرامکو کوچکتر بود اما در بورسی اتفاق افتاد که بیش از 4 دهه تجربه و سابقه مبادله داشت.

شاخص نزدک کامپوزیت امروز میزبان سهام شرکت‌هایی با مجموع ارزش 13 هزار میلیارد دلار است و از این منظر 27 برابر بورس تداول 500 میلیارد دلاری عربستان حجم دارد.

کارشناسان بورسی می‌گویند هر گونه بروز مشکل فنی می‌تواند به اعتبار بورس تداولی عربستان آسیب جدی بزند.

اسپنسر میندلین، کارشناس مؤسسه آیت‌گروپ، می‌گوید: شما باید واقعا یک تکنولوژی پیشرفته‌ای داشته باشید که بتوانید افزایش حجم سفارشات و مبادلات که در عرضه‌های اولیه بزرگ انتظار آن می‌رود را پشتیبانی کنید.

وی می‌گوید: برای یک بورس در بازار نوظهوری شبیه عربستان عرضه سهام آرامکو بسیار مخاطره‌ آمیزتر از عرضه آن در بورس یک کشور با زیرساخت‌های بازار سرمایه پیشرفته‌تر است.

باید گفت که عدم اطمینان سهامداران به توانایی بورس عربستان برای مدیریت و هضم عرضه اولیه بزرگی همچون سهام آرامکو به نگرانی آنها ناشی از حمله چند هفته پیش به تأسیسات نفتی این شرکت توسط نیروهای یمنی افزوده است.

قرار است 5 روز دیگر و در روز 17 نوامبر بخش کوچکی از سهام شرکت نفت دولتی آرامکوی عربستان در بورس داخلی این کشور عرضه شود.

سعودی‌ها مدت‌هاست که تصمیم گرفته‌اند که بخشی از سهام آرامکو را عرضه کنند و از محل عرضه این سهام میلیاردها دلار منابع مالی تأمین کنند.

خاندان سعودی در ارزیابی ها خود ادعای ارزش‌گذاری 2 هزار میلیارد دلاری بر شرکت نفتی آرامکو را مطرح کرده‌اند و امیدوارند بتوانند از محل عرضه 5 درصد از سهام آن 100 میلیارد دلار سرمایه تأمین کنند.

عرضه اولیه سهام آرامکو اصلی ترین بخش از برنامه چشم انداز اصلاحات اقتصادی 2030 در عربستان است که از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور مطرح شده و پیگیری می‌شود.

موسسات بانکی بین المللی اعلام کرده‌اند که ارزش واقعی شرکت ارامکو چیزی حدود 1500 میلیارد دلار است که با 2 هزار میلیارد سعودی ها فاصله جدی دارد.

منبع: فارس 


کد مطلب: 118296

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/118296/محک-بورس-کوچک-عربستان-عرضه-آرامکو

نفت ما
  https://www.naftema.com