۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۱۱۸۳۳۳

دومین بنزین ارزان دنیا را داریم

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: 43 کشور جهان 426 میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهند که ایران با 69 میلیارد دلار یارانه در رتبه نخست این کشور‌ها در سال 2018 میلادی پس از عربستان و چین قرار دارد.
محسن دلاویز
محسن دلاویز
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه دومین بنزین ارزان دنیا را داریم گفت: بحث افزایش قیمت انرژی باید نظارتی و حمایتی باشد و اگر تغییری در قیمت روی دهد باید دهک‌های کم درآمد جامعه منتفع شوند.

وی افزود: مصرف داخلی انرژی، سالانه 320 میلیون بشکه نفت خام است که 24 درصد آن در حمل و نقل استفاده می‌شود و 60 درصد آلودگی هوا نیز مربوط به وسایل نقلیه است.
دلاویز گفت: هر 10 سال، مصرف بنزین کشور دو برابر می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: ظرفیت تولید بنزین کشور از سال 92 تاکنون دو برابر شده است، اما اگر روند مصرف را کنترل نکنیم در چند سال آینده باید بنزین وارد کنیم.


دلاویز گفت: در شش ماه نخست امسال مصرف بنزین روزانه به 97 و 4 دهم میلیون لیتر رسید.

وی افزود: پس از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین جهان را ارائه می‌کنیم و فاصله قیمتی ما با قیمت‌های جهانی و کشور‌های همسایه زمینه قاچاق این فراورده‌ها را فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: 43 کشور جهان 426 میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهند که ایران با 69 میلیارد دلار یارانه در رتبه نخست این کشور‌ها در سال 2018 میلادی پس از عربستان و چین قرار دارد.

وی افزود: چین با یک و نیم میلیارد جمعیت 44 میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد.

دلاویز گفت: 62 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور در سال 97 بود، اما حدود 970 هزار میلیارد تومان دولت یارانه انرژی داد که حدود 20 برابر بودجه عمرانی کشور است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: اگر این یارانه ساماندهی شود در درآمد سرانه تأثیر دارد و برای پیشرفت کشور هزینه می‌شود.

وی گفت: سه دهک ثروتمند جامعه 50 درصد یارانه انرژی کشور را مصرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: حدود 20 میلیون سواری و وانت بار و 11 میلیون موتور سیکلت در کشور تردد می‌کنند که از 20 میلیون خودرو یک و سه دهم میلیون دستگاه فرسوده هستند و تا سه سال آینده یک و نه دهم میلیون خودروی فرسوده به این تعداد اضافه می‌شود.

دلاویز گفت: 50 درصد موتور سیکلت‌های کشور نیز فرسوده هستند.

وی افزود: میانگین مصرف بنزین سال گذشته کشور 38 درصد بیشتر از مصرف اتحادیه اروپا بوده است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: چشم انداز مصرف بنزین اتحادیه اروپا در سال 2020 چهار و دو دهم لیتر در هر 100 کیلومتر است، اما در ایران در هر 100 کیلومتر هفت و هفت دهم لیتر بنزین مصرف می‌کنیم.
 
وی افزود: بحث افزایش قیمت انرژی باید نظارتی و حمایتی باشد و اگر تغییری در قیمت روی دهد باید دهک‌های کم درآمد جامعه منتفع شوند.

دلاویز گفت: تا زمانی که قیمت‌های انرژی این چنین است بحث بهینه سازی مصرف به جایی نمی‌رسد.

وی افزود: بر اساس مطالعات مرکز کنترل ترافیک تهران، میزان شدت انرژی در اتوبوس سه و نیم برابر، در تاکسی 22 برابر و در خودرو‌های شخصی 26 برابر مترو است لذا باید به سرعت به سمت گسترش حمل و نقل ریلی و مترو پیش برویم.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: برای بهینه سازی مصرف انرژی، دو و شش دهم میلیارد دلار برای تهران و هشت کلانشهر کشور قرارداد بسته ایم و هفت و نیم میلیارد دلار نیز برای حمل و نقل ریلی و زیرساخت‌های آن با وزارت راه قرارداد داریم.

دلاویز گفت: پرداخت یارانه مترو به شهرداری تهران در مسیر پرداخت است، اما فرآیند دارد و باید قانون را اجرا کنیم، اما وزارت نفت سهم خود را در این باره پرداخت کرده است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: دو برابر تعداد خودرو‌های کشور کارت سوخت صادر شده، اما حدود 800 هزار کارت در پست مانده است و متقاضیان پیگیری نمی‌کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بازم داستان گران کردن بنزین در راه هست...
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی