کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پتروشیمی مهر سر بلند در ایجاد پایداری و افزایش تولید

25 آبان 1398 ساعت 12:27

با تلاش کارکنان پتروشیمی مهر رکورد بیشترین میزان تولید محصول پلی اتیلن سنگین با تناژ 190 هزار تن در شش ماهه اول سال جاری نسبت به تمام دوره های مشابه سنوات گذشته از ابتدای بهره برداری مجتمع تاکنون به ثبت رسیده است.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   شرکت پتروشیمی مهر با هدف تولید محصول پلی اتیلن سنگین در سال 1384 با سرمایه‌گذاری مشترک پتروشیمی بین‌الملل ایران و شرکت‌ اتحاد سرمایه‌گذاری پتروشیمی سنگاپورتاسیس گردید.

کارخانه این شرکت در سال 1388 در منطقه اقتصادی عسلویه با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن محصول پلی اتیلن سنگین به بهره‌برداری رسید. چشم‌انداز شرکت پتروشیمی مهر "سرآمد در تولید پایدار پلی اتیلن سنگین در ایران" تعریف شده است. گزارش های منتشره در رابطه با  اهم اقدامات شرکت طی 6 ماهه اول سال جاری نشان می دهد این شرکت توانسته با وجود همه محدودیت های ناشی از تحریم ها و نیز عدم حضور متخصصان تایلندی و ژاپنی( کارشناسان مرتبط با لیسانس خط تولید) با اتکا به توانمندی های داخلی و همت والای پرسنل خود، به ویژه پس از انتصاب مدیرعامل جدید نه تنها اثر تحریم ها را خنثی نموده، بلکه طبق بیانات مقام معظم رهبری بر بخش اعظم تحریم های مرتبط با این شرکت فائق آمده و به بهترین رکورد تولید از ابتدای دوران بهره برداری مجتمع تاکنون دست یابد.    
     
  این گزارش  بیانگر آن است که با تلاش کارکنان پتروشیمی مهر رکورد بیشترین میزان تولید محصول پلی اتیلن سنگین با تناژ 190 هزار تن در شش ماهه اول سال جاری نسبت به تمام دوره های مشابه سنوات گذشته از ابتدای بهره برداری مجتمع تاکنون به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که تا پیش از این بالاترین رکورد تولید شش ماهه مربوط به سال 1396 با تناژ 161 هزار تن بوده است. 

در رابطه با اقدام های صورت گرفته برای کاهش مصرف خوراک در این شرکت آمده، خوراک اصلی تولید محصول در شرکت پتروشیمی مهر، اتیلن می باشد و لیسانس پتروشیمی مهر بر اساس تولید یک تن پلی‌اتیلن از 1.025 تن اتیلن طراحی شده است. اما طی مدت شش ماهه گذشته پتروشیمی مهر به پایین ترین ضریب مصرف اتیلن(1.022) از زمان بهره برداری مجتمع تاکنون دست یافته است که این امر منجر به تولید کمترین تناژ محصول جانبی طی سالهای اخیر گردیده است.

در ادامه گزارش اقدام های موفق پتروشیمی مهر آمده، این شرکت با نصب بانک خازنی و افزایش میزان تولید، توانسته میزان مصرف انرژی را به میزان 9.7% نسبت به وضعیت استاندارد کاهش دهد که منجر به ثبت بالاترین رکورد صرفه جویی در مصرف انرژی گردیده وتمامی دستاوردهای فوق را مرهون تلاش های شبانه روزی مهندسین عملیاتی این شرکت دانسته که با بکارگیری روش های موثر بهینه سازی در فرایندهای تولیدی میسر گردیده است. 

در این گزارش ذکر شده مشکل خوراک که در سنوات گذشته منجر به توقف های مکرر تولید شده بود با تلاش مدیریت ارشد شرکت مرتفع گردیده و این امر منجر به 183 روز تولید بدون توقف در شش ماهه ابتدای سال جاری شده که نسبت به تمام سنوات گذشته از بدو بهره برداری مجتمع تاکنون بی سابقه بوده است.

همچنین ثبت بالاترین میزان پیشگیری از خرابی تجهیزات و متعاقبا کمترین هزینه تعمیرات از بدو بهره برداری مجتمع تا کنون طی مدت مذکور رکورد دیگری است که پتروشیمی مهر  بدست آورده است.

گزارش پتروشیمی مهر بیانگر آن است که این شرکت توانسته به رغم کاهش قیمت های جهانی محصول پلی اتیلن سنگین، بالاترین مبلغ فروش طی شش ماهه اول سال نسبت به تمام دوره های مشابه سنوات گذشته را محقق سازد و همچنین بالاترین مبلغ سود عملیاتی به میزان 2 هزار میلیارد ریال را طی این مدت محقق نماید. 

گزارش فوق می افزایش هر چند این شرکت، در حدود 12% از کل ظرفیت تولید پلی اتیلن سنگین در کشور را در اختیار دارد لیکن در بازار داخلی این شرکت سهم بازاری برابر با 40% را دارا می‌باشد که نسبت به سایر رقبا بیشترین مقدارسهم از بازار داخل را داراست.

در گزارش پتروشیمی مهر همچنین آمده این شرکت در راستای اجرای تعهدات ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادارت به چرخه اقتصادی کشور تاکنون بر اساس مستندات اعلامی بانک مرکزی و انجمن صنفی کارفرمائی پتروشیمی،  موفق به بازگشت ارز به میزان 116% تعهد مربوطه به داخل کشور شده است که این موضوع کارنامه درخشانی در مقایسه با سایر شرکت های صادرکننده محصولات پتروشیمی می باشد.

بدون شک در رابطه با عملکرد موفق پتروشیمی مهر  که با بهره گیری از رویکردهای نوین و کارآمد مدیریتی حاصل آمده بعدها گزارش های جامع تری منتشر خواهد شد.


کد مطلب: 118366

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/118366/پتروشیمی-مهر-سر-بلند-ایجاد-پایداری-افزایش-تولید

نفت ما
  https://www.naftema.com