۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۱۱۸۶۹۷

تعطیلی میدان نفتی لیبی در پی حمله هوایی

 میدان نفتی الفیل با ظرفیت تولید ۹۰ هزار بشکه در روز جدیدترین نقطه درگیری میان دو گروه رقیب نیروهای دولت وفاق ملی و ارتش ملی لیبی است که از آوریل امسال به جنگ داخلی روی آورده‌اند.
تعطیلی میدان نفتی لیبی در پی حمله هوایی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، تولید میدان نفتی الفیل لیبی به دلیل اقدامات نظامی در اطراف این تاسیسات متوقف شد.

 میدان نفتی الفیل با ظرفیت تولید ۹۰ هزار بشکه در روز جدیدترین نقطه درگیری میان دو گروه رقیب نیروهای دولت وفاق ملی و ارتش ملی لیبی است که از آوریل امسال به جنگ داخلی روی آورده‌اند.

مصطفی سانالا، مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد تولید این میدان نفتی به دلیل حملات هوایی که در محل ورود و اقامتگاه کارکنان این شرکت انجام شده، مختل شده است. وی گفت: تولید تا زمانی که تحرکات نظامی خاتمه پیدا کند و تمامی افراد نظامی از منطقه تحت فعالیت خارج شوند، تعطیل خواهند ماند. تمامی کارکنان شرکت در منطقه امن هستند اما نمی‌توانند فعالیتهای معمول خود را ازسربگیرند.

منابع آگاه به پلاتس اظهار کردند: نیروهای نظامی وفادار به دولت وفاق ملی که از سوی سازمان ملل متحد حمایت می شود، وارد این میدان نفتی مهم شده‌اند که از فوریه تحت کنترل ارتش ملی لیبی بوده است.

این منابع همچنین از احتمال گسترش فعالیتهای نظامی به میدان نفتی الشراره که در حدود ۶۰ کیلومتری میدان الفیل قرار دارد و ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید دارد، ابراز نگرانی کردند.

نیروهای ارتش ملی لیبی از میدان الشراره حفاظت می کنند و احتمال حملات هوایی و درگیریهای بیشتر در پیرامون این میدان بین ارتش ملی لیبی و دولت وفاق ملی وجود دارد.

یک منبع آگاه گفت: باید صبر کرد و دید در صورت درگیری‌های بیشتر چه نوع مذاکراتی انجام خواهد شد. من تردید دارم که درگیری طولانی شود اما ممکن است اکنون نیروهای ارتش ملی لیبی محاصره شده باشند.

صنعت نفت لیبی در معرض گروههایی قرار دارد که برای کنترل دارایی‌های ارزشمند رقابت می کنند و از همین رو حملات مسلحانه متعددی از زمان جنگ داخلی سال ۲۰۱۱ به خطوط لوله کلیدی و تاسیسات تولید انجام شده است.

با وجود درگیریها، تولید نفت در لیبی رو به رشد بوده و صادراتش تا حدودی زیادی مستمر مانده زیرا تقریبا همه زیرساختها و پایانه های نفتی کلیدی به خصوص در شرق این کشور تحت کنترل ارتش ملی لیبی قرار دارند. اما تشدید درگیریهای اخیر در اطراف الفیل، طرابلس و مصراته بیم خطر مختل شدن عرضه نفت را برانگیخته است.

طبق نظرسنجی اوپک "اس اند پی گلوبال پلاتس"، تولید نفت خام لیبی در فاصله ژانویه تا اکتبر ۱.۰۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۹۴۸ هزار و ۳۳۳ بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ و ۸۰۷ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ بوده است.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی